یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
«واژگان گویش‌ها در حماسه های ملی ایرانی» منتشر شد

ایلام- کتاب «واژگان گویش‌ها در حماسه‌های ملی ایرانی» به همت انتشارات زاگرو منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، انتشارات زاگرو، کتاب «واژگان گویش‌ها در حماسه‌های ملی ایرانی» اثر پژوهشی کرم علیرضایی (ه.کاسیان) را منتشر کرد.

مؤلف در بخشی از آغازین کتاب چنین نوشته است: «بررسی ریشه‌شناسی واژه‌های مشترک گویش‌ها و آثار حماسی ملی ایران، نشان می‌دهد که این گویش‌ها، گنجایش بزرگی در زبان‌شناسی زبان‌های ایرانی دارند از یک سو گنجینه بی پایانی از واژگان کهن را در خود جای داده‌اند که بسیاری از آنها در زبان فارسی کنونی نمی‌یابیم و در دیگر سوی داده‌های این گویش‌ها به شناخت هر چه بهتر و بیشتر ساختار ریشه یابی در ریخت‌شناسی برخی واژه‌های فارسی و آثار کهن ادب پارسی کمک می‌کنند.

وی در معرفی و اهداف تالیف این کتاب نیز چنین نوشت: «در این مجموعه ۱۰۰ واژه و ترکیب از حماسه‌های ملی با گویش‌های بومی ایرانی تطبیق داده‌شده است که برخی از این واژگان در این آثار یا به درستی معنی نشده یا اینکه اشتقاق و ریخت‌شناسی این‌گونه واژه ها تاکنون به گونه ای بایسته به اثبات نرسیده است.»

علیرضایی در این کتاب بعد از آغازینه، به معرفی حماسه و آثار حماسی ملی (۱۱ مورد) ایرانی عوامل اثرگذار در پیدایش حماسه‌های ملی ایرانی و دانش گویش‌شناسی و ادبیات فارسی و در فصل دوم به معرفی واژگان بر اساس الفبای فارسی و در نهایت به فهرست منابع پردخته است.

وی برای تالیف این اثر پژوهشی، از ۳۲۹ منبع و کتاب بهره برده است.

به گزارش ایبنا؛ دکتر کرم علیرضایی متولد ۱۳۳۹ در شهر دهلران و دارای مدرک دکترای ادبیات، از دانشگاه تهران است و تاکنون بیش از ۲۴ عنوان کتاب در حوزه های فرهنگ واژگان، افسانه‌ها، واژه‌نامه ها و… از او چاپ شده است.

کتاب «واژگان گویش‌ها در حماسه‌های ملی ایرانی» اثر کرم علیرضایی، توسط نشر زاگرو به مدیریت دکتر حبیب‌الله محمودیان در ۲۶۸ صفحه در سال ۱۴۰۲ چاپ و به قیمت ۲۶۵ هزادتومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها