دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بنیاد ایران‌شناسی و دانشگاه بوعلی‌سینا

همدان - در راستای همکاری علمی و فرهنگی بنیاد ایران شناسی با مجامع علمی، تفاهم‌نامه همکاری بنیاد ایران شناسی و دانشگاه بوعلی‌سینا در همدان امضا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، در راستای همکاری علمی و فرهنگی بنیاد ایران‌شناسی با مجامع علمی، تفاهم‌نامه همکاری بنیاد ایران شناسی و دانشگاه بوعلی در همدان امضا شد.

دانشگاه باید به توسعه تاریخ همدان کمک کند

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در حاشیه انعقاد این تفاهمنامه افزود: دانشگاه نیاز دارد در کنار حوزه‌های اجرایی، حوزه‌های فکری فعال را نیز پوشش دهد.

حسین رضوان گفت: همدان شهری باستانی و تاریخی با قدمت ۷ هزار سال است، تنها شهری است که هیچگاه در تاریخ، خالی از سکنه نبوده و شهری فعال، پویا و سرزنده بوده است و این قدمت هزاران ساله باید به نحو درست برای جوانان و دانشجویان بازگو شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا عنوان کرد: با چنین قدمتی دانشگاه باید به توسعه تاریخ این شهر کمک کرده و خوشبختانه در دانشگاه بوعلی، رشته‌های زبان باستان، باستان شناسی و تاریخ باستان تدریس می‌شود.

وی تصریح کرد: همدان گنجینه‌ای از ادیان، قومیت‌ها و سنن مختلف است و امیدوارم دانشگاه بتواند با انعقاد این تفاهمنامه نقش خود را در شناخت پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به ثمر نشاند.

امیدواریم به زودی کتاب ایران‌شناسی وارد مدارس و دانشگاه‌ها شود

رئیس بنیاد ایران شناسی نیز در این نشست گفت: تحقیقات و رساله‌های دانشگاهی باید از کتابخانه‌های دانشگاه بیرون آمده و به مردم معرفی شوند و در مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع مختلف به مخاطبان شناسانده شود.

محمدحسین رجبی دوانی گفت: باید مفاخر خود را در تمامی علوم به جوانان و نوجوانان بشناسانیم و نگذاریم نسل آتی دچار بی‌هویتی شود.

وی افزود: بنا به پیشنهاد بنیاد ایران شناسی، امید داریم به زودی شاهد تدریس کتاب ایران شناسی در مدارس و دروس عمومی دانشگاه‌ها باشیم.

رجبی دوانی از اهداف انعقاد این تفاهمنامه را برقراری سازمان یافته ارتباط مراکز علمی پژوهشی با بنیاد ایران شناسی، بهره‌مندی بنیاد ایران شناسی از پشتیبانی علمی و تخصصی موسسات آموزش عالی و برقراری نظام‌مند ارتباط دانشگاه با جامعه و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای علمی و تحقیقاتی نام برد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری مستمر و نظام‌مند در اجرای طرح‌ها و پژوهش‌های مورد نیاز و همکاری در اجرای طرح‌ها و پژوهش‌های کاربردی و همکاری در برگزاری نشست‌های مشترک و توسعه و تعالی فرهنگ‌سازی و ایده‌پردازی از دیگر اهداف انعقاد این تفاهمنامه است.

همکاری بنیاد ایران‌شناسی در ایجاد اطلس زبان‌شناسی گویش‌های همدان

در ادامه این دیدار رئیس دانشکده علوم انسانی نیز با اعلام اینکه آماده برپایی همایش ایران‌شناسی با محوریت همدان در این دانشگاه هستیم گفت: اطلس زبان‌شناسی گویش‌های مختلف همدان، برپایی همایش و کرسی‌های شرق شناسی و ایران شناسی با مشارکت کشورهای هدف با محوریت بنیاد ایران شناسی از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توانیم با همکاری و محوریت بنیاد ایرانشناسی در دانشگاه بوعلی به سرانجام رسانیم.

سید مهدی مسبوق ابراز امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم نامه شاهد همکاری بیش از پیش این دو مجموعه علمی در آینده نزدیک خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها