یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
نقد کتاب «جنگ پنهان؛ اسنادی از حضور نظامی آمریکا در افغانستان»

کتاب «جنگ پنهان؛ اسنادی از حضور نظامی آمریکا در افغانستان» در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، کتاب «جنگ پنهان؛ اسنادی از حضور نظامی آمریکا در افغانستان» نوشته کریگ وایتال با ترجمه ثریا عبدخدایی را نقد و بررسی می‌کند.

در این نشست حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سفیر ایران در افغانستان، محمدرضا بهرامی طاقانکی، سفیر اسبق ایران در افغانستان، بهادر امینیان، سفیر سابق ایران در افغانستان و محسن پاک‌آیین، رئیس اسبق ستاد افغانستان در وزارت امور خارجه حضور دارند و درباره این کتاب سخن می‌گویند.

وایت‌لاک در بخشی از این کتاب مهم می‌نویسد: «چه پیش آمد که جنگ تبدیل به بن‌بستی شد که در آن هیچ چشم‌انداز واقعی‌ای برای پیروزی‌های پایدار دیده نمی‌شد؟ ایالات متحده و متحدانش در سال ۲۰۰۱ به طالبان و القاعده یورش برده و آنها را سرکوب کرده بودند. کجای قضیه ایراد داشت؟ هیچ‌کس جمع‌بندی و تحلیل دقیقی از شکست‌های راهبردی نداشت و نمی‌توانست دربارهٔ علل از هم پاشیده شدن پویشی که برای مبارزه با القاعده به راه افتاده بود، توضیح قانع‌کننده‌ای را ارائه بدهد. تا امروز هیچ روایت افغانستانی‌ای از کمیسیون ۱۱ سپتامبر ارائه نشده است که دولت را مسئول ناتوانی خود در جلوگیری از بدترین حملهٔ تروریستی به خاک آمریکا بداند. کنگره نیز از نسخهٔ افغانستانی جلسهٔ استماع دادرسی فولبرایت که در آن سناتورها به‌شدت جنگ ویتنام را زیر سؤال بردند، گزارشی ارائه نداده است.»

این نشست یکشنبه ۵ آذر ساعت ۱۵ در خیابان خرمشهر (آپادانای سابق)، پلاک ۲۰۸ موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها