پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
بازسازی آرامگاه سعدی ۷۰ درصد پیش رفت

فارس- پروژه بازسازی آرامگاه استاد سخن، سعدی شیرازی ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): خردادماه امسال بود که تصاویری از آرامگاه سعدی شیرازی در رسانه‌ها توجه علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب را جلب کرد. در این تصاویر که در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد حکایت از آن داشت که سنگ‌های آرامگاه به دلیل سالها بی توجهی در حال ریزش است و در مواردی خطر گردشگران و مراجعان به این بنای تاریخی و فرهنگی را تهدید می‌کرد. ساختمان آرامگاه سعدی در بخش‌های مختلف دچار فرونشست و پیچیدگی اجرای پنجره‌ها، ترک خوردن سنگ‌ها و آسیب دیدن ستون‌ها شده و مدت‌ها بود که نیاز به مرمت داشت.

در پیوند با این موضوع سید موید محسن نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از آغاز پروژه مرمت و مقاوم‌سازی آرامگاه سعدی خبر داد و ۱۸ شهریور به خبرنگاران گفت: با هدف حفظ و صیانت از بنای ارزشمند آرامگاه سعدی شیرازی عملیات مرمت و مقاوم‌سازی این بنای شاخص تاریخی با بهره‌گیری از تیم باتجربه و متخصص مرمت استان فارس آغاز شده است.

بازسازی آرامگاه سعدی ۷۰ درصد پیش رفت

به گفته او، در این پروژه با بررسی علمی و کارشناسی و تهیه طرح مرمتی و بررسی در شورای فنی اداره کل و با بهره‌گیری از نظرات متخصصین، مشکلات استحکامی این بنای تاریخی احصا و پس از تخصیص اعتبارات لازم هم‌اکنون عملیات مرمت آرامگاه آغاز شده است.

محسن‌نژاد افزود: اعتبار اختصاص‌یافته به این پروژه بیش از ۱۱ میلیارد ریال است و در جریان این عملیات تعمیرات، مرمت و مقاوم‌سازی کالبد اصلی و سنگ نماهای داخلی و خارجی پیرامون مقبره در دستور کار قرار گرفته است.

تا اینکه آبان جاری سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس پس از گذشت نزدیک سه ماه از آغاز مرمت آرامگاه سعدی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: تاکنون حدود ۷۰ درصد مرمت بنای آرامگاه سعدی انجام‌شده و تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد.

به گفته محمدتقی قلعه‌نویی، ۷۰ روز از مرمت آرامگاه سعدی می‌گذرد و تاکنون حدود ۷۰ درصد مرمت بنای آرامگاه سعدی انجام شده و تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد.

بازسازی آرامگاه سعدی ۷۰ درصد پیش رفت

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس بابیان اینکه از سال ۱۳۳۰ که بنای فعلی آرامگاه سعدی ساخته شده تاکنون با همان معماری حفظ شده است، تصریح کرد: از دهه ۶۰ تاکنون به علت گذر زمان آسیب‌هایی اعم از فرسودگی و تخریب در معماری بنا ایجاد شده که نیاز به مرمت را در این بنا را ضروری کرده بود.

متخصصان مرمت تخت‌جمشید به سعدیه یاری رساندند

او ادامه داد: باتوجه‌به اهمیت این بنای میراثی، ضمن مطالعاتی که بر روی آسیب‌های بنا انجام شد، تصمیم به مرمت بنادر دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت و طرح آن آماده شد. مرمت بنای آرامگاه سعدی را متخصصان مرمت تخت جمشید بر عهده دارند.

زارع سرپرست تیم مرمت و کارشناس مرمت سنگ در تخت جمشید با اشاره به استفاده از اصول و روش‌های علمی و اصولی در مرمت بنای آرامگاه، اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل آرامگاه، جدا شدن سنگ‌های دیواره فضای داخلی و ستون‌های بیرونی بنای آرامگاه است که با به‌کارگیری روش‌های استحکام‌بخشی سنگ به دیواره، مرمت این بخش انجام شد.

او بابیان اینکه مرمت پنجره ضلع شمالی با وزن ۲ تن و ارتفاع بیش از ۷ متر و در ضلع غربی آرامگاه با وزن بالای یک‌تن سخت‌ترین بخش مرمت بنا بود، گفت: به دلیل اهمیت حفظ بنا مرمت این ۲ بخش کاملاً با دست و استفاده از جرثقیل دستی انجام شد.

زارع با اشاره به‌ضرورت حفظ کردن شکل ظاهری بنا، ادامه داد: مرمت این بنا با نگاه با استفاده از شیوه‌های مرمت سنگ در تخت جمشید انجام شده است.

طرح ورودی آرامگاه سعدی شیرازی توسط «آندره گدار» هنرمند شهیر فرانسوی، طراحی شد و پس از آن مجموعه کلی بنا سال ۱۳۲۹ به دستور «علی اصغر حکمت» و توسط «محسن فروغی»، معمار برجسته ایرانی، طرح و اجرا شد.

به گزارش ایبنا؛ فروردین ۱۴۰۲ در جریان سفرهای نوروزی بیش از ۲۴۵ هزار نفر بر اساس آمار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از آرامگاه سعدی بازدید کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها