یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
آموزش مهارت‌های اجتماعی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌های کشور مغفول مانده است

احمد به‌پژوه عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران: جامعه ما نسبت به موضوع مهارت‌های اجتماعی کم‌توجه است. ما تربیت اجتماعی داریم که زمینه‌ساز رشد و رفتار و مهارت اجتماعی و سازگاری اجتماعی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد کتاب آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان نابینا، ۲۷ آبان ماه در کتابخانه مرکزی تئاتر شهر تهران به همت موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی و این کتابخانه برگزار شد. عبدالحسین سازماند، مدیرعامل انتشارات دانژه در این نشست با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌های اجتماعی به افراد، گفت: این مهارت‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی به خوبی و به اندازه کافی به مردم آموزش داده نمی‌شود.


مدیرعامل انتشارات دانژه افزود: همه ما نیازمند دریافت آموزش های لازم در حوزه مهارت های اجتماعی هستیم و این موضوع قطعاً برای دانش آموزان و به طور اخص افرادی که نوعی از معلولیت و آسیب را دارند از جمله نابینایان، مهم تر است. تلاش موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی و دکتر احمد به پژوه، عضو هیئت مدیره، برای معرفی بیشتر کتاب آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان نابینا قابل تقدیر است.


تهمینه یگانه، مدیرعامل موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی در ادامه این نشست با اشاره به آغاز فعالیت این موسسه از سال ۱۳۸۰ گفت: موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی هم اکنون بیش از هفت هزار و ۱۰۰ بیمار را تحت پوشش دارد و در حوزه مهارت‌های اجتماعی که با موضوع این نشست در ارتباط است، خدمات زیادی ارائه می‌کند.
مدیرعامل موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی گفت: ارایه خدمات در حوزه‌های روانشناختی و مشاوره و مددکاری و چشمی و درمانی از فعالیت‌های دیگر این موسسه است. کلاس‌های آموزشی در حوزه نویسندگی و جهت‌یابی و زبان انگلیسی و مسیریابی از خدمات دیگر موسسه حمایت از بیماران چشمی آر پی است. کمک به اشتغال بیماران چشمی آر پی، از برنامه‌های دیگر این موسسه است.


احمد به‌پژوه در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان نابینا، گفت: نکته بسیار مهم، توجه به انسان بودن افراد نابینا است. عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: جامعه علمی ما باید به سمت آموزش مهارت‌های اجتماعی بروند. دانش آموزان نابینا نیز باید همین مهارت‌ها را یاد بگیرند. قرآن می‌گوید ارزش افراد به تقوای آنان است بنابراین تعبیر نابینا و بینا اشتباه است. باید به کاربردن واژه نابینایان، بگوییم، افراد نابینا. همین نکته را اگر درست درک کنیم بسیاری از نگاه ها و ترحم‌ها نسبت به افراد نابینا، تمام می‌شود. ما در کتاب آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش آموزان نابینا تلاش کردیم به صورت کاربردی، موضوع مهارت‌های اجتماعی را بیان کنیم.


به‌پژوه افزود: جامعه ما نسبت به موضوع مهارت‌های اجتماعی کم‌توجه است. ما تربیت اجتماعی داریم که زمینه‌ساز رشد و رفتار و مهارت اجتماعی و سازگاری اجتماعی می‌شود. کتاب آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان نابینا بر همین اساس از سوی انتشارات دانژه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها