دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
روایت صبوری‌های خاتون در حمایت از قوماندانِ فاطمیون

رویداد کتاب «خاتون و قوماندان»، در باغ کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رویداد کتاب «خاتون و قوماندان»، مصادف با هفته کتابخوانی و سالروز آزادسازی سوسنگرد، در باغ کتاب تهران برگزار شد. در این رویداد، کتاب خاتون و قوماندان، روایت زندگی ام البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی، فرمانده لشکر فاطمیون افغانستان بررسی شد.

 

در ابتدای این مراسم تاریخچه ای از مبارزات افغانستانی‌های مهاجر را از جنگ با شوروی، شرکت در جنگ ایران و عراق و حضور مجاهدان افغان در خیل مدافعان حرم حضرت زینب (س) بیان شد که در نبرد با داعشی‌ها در عملیات‌های مهمی از جمله آزادسازی بوکمال و از بین بردن کامل داعش، حماسه آفرینی کردند.

مریم قربان‌زاده، نویسنده کتاب «خاتون و قوماندان» ابتدا درباره پیشینه نویسندگی خودش صحبت کرد و اینکه همیشه به دنبال نگاه زنانه در آثارش بوده است؛ او به واسطه آشنایی‌اش با شهدای مدافع حرم افغانستانی، با خانم حسینی همسر شهید توسلی برخورد می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا کتاب سرگذشت او و همسر مجاهدش را بنویسد؛ حدود دو سال مصاحبه‌ها و نگارش کتاب نیز طول کشیده است.

در ادامه مریم قربان‌زاده درباره شخصیت اصلی کتاب یعنی خانم ام البنین حسینی گفت که با وجود نداشتن تحصیلات آکادمیک، با پیگیری اخبار و اطلاعات از تلویزیون و روزنامه‌ها، تمرین نویسندگی می کرده و قلم بسیار خوبی دارد؛ پس حتی در شرایط خیلی سخت هم می توان رشد کرد؛ توصیه ای بود که او به حضار نوجوان افغانستانی گفت.

قربان‌زاده درباره وطن پرستی شهید، تصریح کرد که شهید توسلی خیلی به خاک کشورش علاقه داشت و هویت افغانستانی خیلی برایش مهم بود؛ او و همرزمانش با تکیه بر هویت افغانستانی خود، برای ایمان و اعتقادشان پای کار آمدند و از حرم حضرت زینب (س) جانانه دفاع کردند.

نویسنده درباره علت نامگذاری کتاب گفت: واژه خاتون همواره واژه مهمی در ادبیات شرقی بوده و تا به حال مورد تسمخر یا بی‌احترامی قرار نگرفته و همواره واژه ای محترم است؛ از آن جایی که شهید توسلی نیز هنگام صدا کردن همسرش، واژه خاتون را به کار می برده است، لذا این نام را برای کتابم انتخاب کردم.

قربان‌زاده هم چنین در مورد نوع نگاه و روایت کتاب بیان کرد ک نمی خواسته کتاب اش، روایت مردانه و رزمی داشته باشد؛ بلکه نگاهی لطیف و زنانه دارد؛ این کتاب روایت یک روحیه زنانه است؛ روایت همسر شهید و پشت صحنه زندگی شهدا؛ روایت تمام زنان و خانواده‌هایی که با تمام مشکلات مهاجرین افغانستانی، توانستند شهدایی گرانقدر را تقدیم جبهه مقاومت کرده و زندگی را طوری بسازند و بچه‌ها را طوری تربیت کنند که ادامه دهنده این راه باشند.

قربان‌زاده در پایان، اشعاری از محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی خواند و نوجوانان افغانستانی را به شناختن و شناساندن مفاخر فرهنگی و زنان و مردان حماسه ساز کشورشان توصیه کرد؛ و اینکه اهل کتاب و کتابخوانی باشند و مسیر زندگی خود را به درستی تعیین کنند؛ نکته پایانی هم این بود که افغانستانی‌های مهاجر هم دل در گرو خاک خودشان دارند، هم به نوعی دلبسته ایران و مخصوصاً امام رضا (ع) هستند و بیش تر در مشهد ساکن شدند؛

نکته جالب توجه هنگام بدرقه مریم قربان‌زاده، حاضر شدن یکی از همسران شهدای فاطمیون روی سن بود که نویسنده این کتاب ارزشمند را به نشانه احترام و قدردانی در آغوش کشید و از او بابت زحماتش تشکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها