دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
سینما در کتابخانه‌ها ایجاد می‌شود/ راه‌اندازی ۵۰۰ کتابخانه سیار در کشور

همدان - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر به جد به دنبال ایجاد سینما در کتابخانه‌ها هستیم و در واقع مجموعه متنوعی از خدمات را فراهم کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مهدی رمضانی طی سفر به همدان در دیدار با استاندار همدان با استاندار همدان، با اشاره به ظرفیت گسترده کتابخانه های عمومی در ایران اظهار کرد: ما از حیث شبکه کتابخانه‌ای در منطقه در رتبه نخست قرار داریم و بعد از ما ترکیه با ۱۳۰۰ کتابخانه رتبه دوم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۴۳ کتابخانه نهادی، حدود هزار کتابخانه مشارکتی و در مجموع بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه، به جز کتابخانه‌های کانون، شهرداری‌ها، مساجد و … داریم و به این ترتیب در آسیا در بین ۵ کشور برتر و در دنیا در بین ۱۵ کشور برتر قرار داریم.

رمضانی تصریح کرد: در حال حاضر کتابخانه از فضای سنتی سالن مطالعه و مخزن به سمت توسعه و گسترش خدمات فرهنگی و اجتماعی حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه در کتابخانه‌های نسل جدید ما بیش از ۶۰ خدمت ارائه می شود گفت: یکی از آنها امانت کتاب است اما همه کتابخانه‌های ما دارای بخش کودک، گالری، اتاق علم و … است.

رمضانی عنوان کرد: در حال حاضر به جد به دنبال ایجاد سینما در کتابخانه‌ها هستیم و در واقع مجموعه متنوعی از خدمات را فراهم کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در شرف امضای تفاهم نامه‌هایی با وزارت بهداشت با موضوع آموزش‌های حوزه بهداشت و فراجا با موضوع توسعه آموزش‌های حوزه نیروی انتظامی هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تقدیر از اهتمام رئیس جمهور به حوزه کتابخانه‌های عمومی گفت: سال گذشته دکتر رئیسی با حضور در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار دستور صریح دسترس پذیر کردن کتاب و کتابخانه بود؛ حضرت آقا نیز در نمایشگاه کتاب تهران بر این نکته تأکید کردند و بر این اساس ما پیشنهاداتی داده‌ایم که در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: علاوه بر این موضوع اصلاح قانون نهاد، آیین‌نامه اجرایی و سند ملی خواندن در حال پیگیری است و بحمدالله همراهی دولت از حیث زیرساختی و اصلاح قانون بسیار خوب بوده است.

وی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور همچنین بر موضوع دسترس پذیری و توسعه کتابخانه‌های سیار تأکید کردند و با دستور وی مقرر شده تا ۵۰۰ دستگاه خودرو به کتابخانه سیار راه‌اندازی شود.

دبیرکل نهنهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ۲۰۰ دستگاه نیز از محل مسئولیت اجتماعی خودروسازان و ۲۰۰ دستگاه خودرو از سوی وزارت صمت به این موضوع اختصاص داده خواهد شد که اگر تنها ۳۰ درصد از این موضوع محقق شود، انقلابی در حوزه دسترس پذیری اتفاق می افتد زیرا با این اوصاف کار ما با داشتن ۲۵ کتابخانه سیار شروع شد و در حال حاضر ۵۳ کتابخانه سیار داریم.

وی ضمن تقدیر از اهتمام استاندار به حوزه کتابخانه‌های عمومی، گفت: درخواست من از شما این است که کتابخانه را به عنوان مشاور اجرایی که می تواند کارهای عمیقی برایتان انجام دهد، در نظر بگیرید؛ چراکه بسیاری از درخواست ها و منویات از طریق کتابخانه عمومی قابل پیگیری است.

اختصاص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به کتابخانه‌های عمومی در سفر رئیس جمهور به همدان

استاندار همدان نیز در این نشست اظهار کرد: نگاه من به کتابخانه عمومی تخصص همراه با تعهد است زیرا کتابخانه‌های عمومی استان همدان با دلسوزی و علاقمندی کار را پیش می‌برند و کتاب‌ها مانند فرزندان اهالی کتابخانه‌های عمومی می‌مانند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد به بیان اینکه ساختار کتابخانه‌های عمومی در استان از قوام بسیار خوبی برخوردار است گفت: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در جذب کمک‌های افرادحقیقی و حقوقی کتابخانه‌های عمومی بسیار موفق بوده است. به ویژه اینکه شاهد فعالیت چشمگیر بانک پاسارگاد در حوزه کتابخانه سازی هستیم.

استاندار همدان تأکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، التفاوت ویژه‌ای به کتابخانه‌های عمومی به ویژه در استان همدان دارد و در سفر رئیس جمهوری به استان نیز حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص یافت.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی را راه جذب کودکان و نوجوانان به کتاب گام‌های بسیار خوبی برداشته است. فرهنگ اسلامی بسیار غنی است و ما باید از دوره پیش دبستانی، در حوزه کتابخوانی ورود کنیم. دولت سیزدهم اهتمام جدی در حوزه فرهنگ و مسأله کتابخوانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها