یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
بیش از ۶ هزار جلد کتاب در هرمزگان اهدا شده است/ رشد ۱۲۰ درصدی خرید کتاب از نویسندگان

هرمزگان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: در ۸ ماهه نخست سال بیش از ۶ هزار جلد کتاب اهدا کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، اسماعیل جهانگیری در نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی و هفته کتاب و کتابخوانی، ضمن شادباش این هفته گفت: اهمیت کتاب بر کسی پوشیده نیست. علی رغم حضور و رقابت تمام رسانه‌ها در عصر کنونی، کتاب جایگاهش را در همه جوامع و از جمله جامعه فرهنگی و ادب دوست ایران زمین حفظ کرده است.

افزود: در ۸ ماهه نخست سال بیش از ۶ هزار جلد کتاب به باشگاه‌های کتابخوانی، نهادها، کتابخانه‌ها و… اهدا کرده‌ایم. همچنین برای تألیفات مولفان هرمزگانی آئین رونمایی برگزار کرده‌ایم. در همین راستا در هفته بسیج نیز برای اثر یکی از آزادگان استان تحت عنوان (تبعیدی ها) که خاطرات خود را به رشته تحریر درآورده است جشن رونمایی و امضا برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب گفت: تقدیر از مروجان کتاب و کتابخوانی و همچنین برگزاری کارگاه‌های شعر و داستان در شهرستان‌های سیریک، جاسک و بندرلنگه، برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرستان‌های میناب، بندرلنگه، قشم و بندرخمیر روزهای پرکار و پرشوری را رقم زدیم.

جهانگیری از حضور نماینده ناشران و باشگاه کتابخوانی «کلودنک کتاب» میناب با مدیریت یاسمن عباسی به عنوان نماینده باشگاه کتابخوانی هرمزگان با حمایت و تسهیل‌گری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه سراسری کتاب تهران خبر داد و از حضور محمد اسکالش از مروجان کتاب شهرستان خمیر در راه اندازی باشگاه کتاب لیردف جاسک به عنوان یک کار فرهنگی جالب نام برد.

این مقام مسئول در راستای حمایت از نویسندگان استان در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۶۳ عنوان کتاب به تعداد ۳ هزار نسخه و به ارزش ۱۴۰ میلیون تومان از مولفان بومی کتاب خریداری کنیم که تقریباً رشد ۱۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ابراز داشت: سال گذشته ۱۵۷ عنوان کتاب با شمارگان ۹۳ هزار و ۵۳۰ نسخه کتاب در استان چاپ شده بود و ۶۰ میلیون تومان کتاب خریداری شده بود. اما در شش ماهه نخست امسال ۸۵ عنوان کتاب با شمارگان۳ هزار و ۹۰۵ نسخه چاپ شده است.

اسماعیل جهانگیری در خصوص جشنواره تئاتر هم گفت: این جشنواره با ۲۰ گروه متقاضی کارش را آغاز کرد که بعد از بازبینی ۱۵ گروه شرایط اجرا داشتند.

این چهره فرهنگی ادامه داد: وجه تمایز این جشنواره نسبت به سال‌های گذشته اجرای نمایش خیابانی است. بنابراین امسال جشنواره در دو بخش نمایش صحنه‌ای و خیابانی در شهربندرعباس برگزار می شود.

وی اضافه کرد: نمایش‌های صحنه‌ای در پلاتو آفتاب مجتمع فرهنگی سید احمد خمینی (رحمة الله) در گلشهر شمالی و فرهنگسرای طوبی در خیابان آیت الله غفاری و نمایش‌های خیابانی با حضور ۷ گروه در نقاط مختلف کلانشهر بندرعباس مانند: بوستان غدیر، بوستان پارک آبی در محله آزادشهر، پیاده‌رو مجتمع سید احمد خمینی، پیاده رو حافظ در مرکز شهر و پیاده رو فرهنگسرای طوبی برگزار می‌شود.

جهانگیری همچنین گفت: در این دوره ۱۵۰ نفر در ۱۵ گروه از شهرستان‌های حاجی آباد، میناب، قشم، بندرعباس و بندرلنگه و جزیره کیش با همدیگر به رقابت می پردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون سرانه مطالعه گفت: آمارها متناقض است. اما سنجه هایی طراحی کرده‌ایم که بر اساس آن بتوانیم به یک عدد مناسبی در خصوص سرانه مطالعه دست پیدا کنیم.

او با اشاره به برگزاری آخرین نمایشگاه بزرگ کتاب در سال ۱۳۹۷ در بندرعباس ابراز داشت: در صدد هستیم، پس از ۵ سال وقفه، نمایشگاه بزرگ کتاب امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های کتاب برگزار کنیم. از آنجایی که ۵۰ درصد هزینه ها باید ما تامین کنیم و ۵۰ درصد مابقی بر عهده معاونت فرهنگی و خانه کتاب است، خانه کتاب این منابع را تامین کرده است ولیکن ما هم باید در استان بتوانیم با حمایت همه جانبه منابع مورد نظر را تامین کنیم.

وی در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه‌های کوچک کتاب توضیح داد: در حمایت از کتاب‌فروشی‌ها بزرگ این نمایشگاه‌ها در بندرعباس برگزار نمی‌شود. اما ترجیح می‌دهیم این نمایشگاه‌ها در شهرستان‌هایی که کتابفروشی بزرگ ندارند برگزار کنیم.

جهانگیری از رایزنی با صنایع و واحدهای پالایشگاهی برای اهدا بُن کتاب به عنوان سبد فرهنگی به کارکنانشان خبر داد و گفت: این امر در چند شرکت محقق شده و بن خرید کتاب فقط قابل استفاده در کتابفروشی‌های استان است.

نمایش خیابانی برای اولین بار در جشنواره استانی اجرا می‌شود

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی نیز در ادامه گفت: نمایش خیابانی برای اولین بار در جشنواره استانی اجرا می‌شود.

حسین کریمی‌پور ادامه داد: ظرفیت موجود در استان و همچنین حضور تحصیلکردگان زیاد حوزه نمایش و همچنین استقبال آن‌ها ما را بر آن داشت تا علاوه بر نمایش صحنه‌ای، نمایش خیابانی را هم در این جشنواره بگنجانیم.

وی کمیت و کیفیت جشنواره را نسبت به دوره قبل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته ۴ نمایش صحنه‌ای داشتیم که الان دو برابر شده است و نمایش خیابانی هم نداشتیم که در حال حاضر ۷ گروه داریم.

کریمی‌پور افزود: داوران هر دو بخش جشنواره، حسن سبحانی و امین سالاری از هرمزگان و نصرالله قادری از داوران ملی هستند.

او در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زمینه نمایشنامه ها پاسخ داد: بر اساس شیوه نامه نمی‌توانیم نمایشنامه خارجی استفاده کنیم مگر اینکه اقتباس شده باشد. علاوه بر این نیز هر چند هنرمندان آزادی عمل داشتند که زبان را انتخاب کنند، نمایشنامه‌ای به گویش بومی نداریم و نمایش ها به زبان فارسی اجرا خواهند شد.

سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی پس از پایان هفته کتاب از ۳۰ آبان ماه تا دوم آذرماه (روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته جاری) در بندرعباس اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها