پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
قم، شهر هزار کتابخانه است

قم - دبیر کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا)، با اشاره به تعداد کتابخانه‌های استان قم، گفت: شهر مقدس قم، شهر هزار کتابخانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مهدی محمدی شجاعی در بنیاد قم پژوهی قم به تاریخچه مختصری از کتابخانه‌های تخصصی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: می‌توان از کتابخانه بزرگ و معتبر آل‌بویه، دارالکتب ری، دارالعلم مصر و کتابخانه سیدنای حسن صباح رئیس فرقه اسماعیلیه در قلعه الموت به عنوان کتابخانه‌های بزرگ و تخصصی جهان اسلام نام برد.

مدیر کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، افزود: در شهر مقدس قم نیز با تاسیس حوزه علمیه قم و پیروزی انقلاب اسلامی، کتابخانه‌های متعدد از جمله کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی تاسیس شد. با راه‌اندازی پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی تحولی بزرگ در تاریخ حوزه‌های علمیه شیعه به وجود آمد. این موسسات برای پشتیبانی پژوهشگران و دانش پژوهان، کتابخانه‌های تخصصی تاسیس کردند.

وی تصریح کرد: اکنون شهر مقدس قم، شهر هزار کتابخانه شده، منابع مالی کم و امکانات فضایی بسیار محدود راهکار تازه‌ای می‌طلبد.

دبیر کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا)، یادآور شد: ایده تجمیع منابع به صورت غیرمتمرکز با روش تعاملی و اشتراک منابع شکل گرفت. به همین دلیل مدیران و کتابداران فرهیخته برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده در ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ در کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب گرد هم آمدند تا با هم فکری و همراهی مدیران ۱۲ کتابخانه بزرگ استان در صدد رفع این نیاز و همگرایی بیشتر قدم بردارند.

شجاعی اضافه کرد: خوشبختانه امروز اعضای درون استانی مکتا به ۵۰ کتابخانه و مراکز و کتابخانه‌های بزرگ خارج از استانی دارای تفاهم‌نامه به ۳۳ مرکز افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های (مکتا) طی یک دهه پرداخت و بیان کرد: ۹ گردهمایی در کتابخانه‌های (کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب، مسجد اعظم، دانشگاه مفید، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه پردیس فارابی و ۴۰ جلسه شورای سیاستگذاری (به‌صورت دوره‌ای در کتابخانه‌های عضو) ۴۴ جلسه کمیته‌های کتابخانه‌های تخصصی و بیش از ۲۰۰ دورهمی علمی در کتابخانه آیت‌الله بروجردی، ۴ نشست محفل فهرست‌نگاران به همت کتابخانه آیت‌الله بروجردی، چندین تور کتابخانه‌گردی استانی و خارج استانی، یک همایش ملی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد وقت جناب آقای دکتر سیدعباس صالحی در تالار حضرت معصومه (س) برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها