سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
ولایت فقیه محوری‌ترین رکن جمهوری اسلامی ایران است

قم - یک پژوهشگر دینی با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران، گفت: ولایت فقیه محوری‌ترین و کلیدی‌ترین رکن جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام محمد افشاری در حاشیه مراسم رونمایی از «درسنامه اندیشه سیاسی اسلام در عصر غیبت و ولایت فقیه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به «درسنامه اندیشه سیاسی اسلام در عصر غیبت و ولایت فقیه»، گفت: این درسنامه به شیوه‌ای محققانه و با وسواس علمی در خور این موضوع، به نگارش درآمده است.

وی افزود: تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریه ولایت فقیه، ارائه مدل حکومتی خاصی برای رهبری در زمان غیبت امام معصوم (ع) در راستای تحقق آرمان‌های بلند اسلام است. ولایت فقیه به عنوان محوری‌ترین و کلیدی‌ترین رکن نظام جمهوری اسلامی ایران، با هوشیاری، درایت و جامع‌نگری رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره)، در این نظام جای گرفته است.

افشاری تصریح کرد: این اثر ارزشمند در حقیقت متن سلسله جلسات درسی حجت‌الاسلام حسین حبیبی‌تبار است که برای جمع دانش‌پژوهان درس ولایت فقیه در مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار علیهم‌السلام و دانشجویان درس اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شده است اما به شیوه کتاب آموزشی و درسی نبوده و با درخواست عده‌ای از اساتید بر آن شدیم تا این کتاب را به‌صورت کتاب درسی نگارش کنیم.

وی بیان کرد: درس‌نامه پیش‌رو در سیزده درس، تدوین و در پی بررسی مسائل مهمی، همچون مبانی نظریه حکومت دینی با تأکید بر نظریه ولایت فقیه برای اداره جامعه در عصر غیبت، شواهد عقلی و نقلی این الگوی حکومتی، پشتوانه فقهی و دیدگاه فقیهان شیعه در این‌باره است.

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: در این اثر گرانسنگ به طور مستدل نشان داده شده است که نظریه ولایت فقیه در اندیشه سیاسی اسلام مبتنی بر مبانی و آموزه‌های دینی، و دارای پیشینه تاریخی طولانی تا عصر امامان معصوم (ع) است. فقیهان و متفکران مسلمان برای مشروعیت و لزوم حکومت ولایت فقیه به دلایل نقلی وعقلی متعدّدی تمسک جسته‌اند که چگونگی دلالت هر کدام بر ولایت فقیه در این درسنامه تبیین شده است. تبیین دقیق اختیارات ولی فقیه و زوایای گوناگون آن در قالب نظریه ولایت مطلقه فقیه نیز از مسائل مهمی است که بدان پرداخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها