شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
تئاتر «بیرون، پشت در» روی صحنه تئاتر مشهد

خراسان‌رضوی -بازیگر و تهیه‌کننده «بیرون، پشت در» گفت: این نمایش به قلم ولفگانگ برشرت، شاعر و نمایشنامه‌نویس شهیرِ آلمانی این شبه‌ا در مشهد بر روی صحنه است و حال و هوای جنگ جهانی دوم را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ابینا) در مشهد، محمد طهان، بازیگر و تهیه‌کننده این تئاتر در تشریح مضمون این نمایش گفت: نمایش «بیرون پشت در» به قلم ولفگانگ برشرت، شاعر و نمایشنامه‌نویس شهیرِ آلمانی، حال و هوای جنگ جهانی دوم و شکست آلمان در این جنگ را روایت می‌کند و به اتفاقات ناگواری که پس از بازگشت سربازان بعد از جنگ برای آن‌ها می‌افتد اشاره دارد.

وی ادامه داد: سرجوخه بکمان نام یکی از افراد در ارتش نازی در آن زمان است که من بازی این نقش را برعهده دارم.

طهان با اشاره به اجرا و استقبال خوب تماشاگران از این نمایش اضافه کرد: در این نمایش بازیگران همچون مجید محسنی، فاطمه محمدیان، اردشیر شیبانی، معین تیموری، یاشار سقا، آلاله محبی، صبا مهر، مریم رحمتی و نوشین حشمتی زاده ایفای نقش می کنند و موسیقی این اثر به عهده سبحان ابوذر است، که وکال آن به صورت زنده اجرا می‌شود، همچنین طراحی گریم برعهده آلاله بیگدلی است که جایزه بخش بین‌الملل فجر را در رزومه خود دارد.طراح حرکتِ این اثر نیز احسان دبیر است که از خبره های طراحی حرکت در مشهد است.

کارگردان تئاتر «بیرون، پشت در» نیز در گفتگو با خبرنگار ایبنا در تشریح دلایل انتخاب این نمایشنامه گفت: اصولاً نمایشنامه‌های خارجی ساختار محکم تری دارند و اگر قرار باشد یک اثر نمایشی درست ساخته شود که تکمیل کننده یک دوره آموزشی باشد، ترجیح من این است که از ساختارهای محکم تری برخوردار باشد.

اسماعیل بیگی درباره موضوع تئاتر «بیرون، پشت در» نیز اظهار کرد: این نمایشنامه درباره زندگی یک گروهبان ارتش هیتلر است که پس از جنگیدن در شوروی شلان شلان به میهن خود باز می‌گردد اما همه چیز خود را از دست داده است، در واقع این نمایشنامه چهره راستین جنگ را در آلمان روایت می‌کند.

وی ادامه داد: نویسنده این اثر خود سرباز و به شدت ضد هیلتر بوده است، چندین مرتبه زندانی و آخرین بار به مرگ محکوم می شود اما به واسطه بیماری سختی که داشته و قاعدتاً منجر به فوتش می شده، اعدام نمی شود، بعد از دادگاه به جبهه باز می‌گردد و آن فشار روانی که از جنگ داشته منجر به نوشتن نمایشنامه ای در مدت یک هفته توسط او می شود، این نمایشنامه تا مدتها اجرا نشد زیرا آلمان بعد از جنگ اعتقاد داشت که باید هر نشانه ای از جنگ باشد را پاک کرد، اما بعدها این نمایشنامه که چهره خیلی پررنگی از جنگ را نشان می دهد، مورد استقبال قرار می گیرد.

اسماعیل بیگی «بیرون، پشت در» را یک اثر دراماتوژی (هنر یا فن پردازش متن نمایشی) دانست و گفت: این اثری که به نمایش درآمد را نباید با نسخه اصلی مقایسه کرد، یکی از اتفاقاتی که در دراماتوژی رخ می دهد، این است که اثر را به فضای جامعه نزدیک می‌کند و به عبارتی متن را با شرایط روز جامعه همخوان می نماید، مسیری که در این اثر برای «سرجوخه بکمان» در پیش گرفتیم، بیشتر پررنگ کردن موضوع مزبور است.

وی اظهار کرد: ایران طعم جنگ را چشیده و با بخش‌هایی که در اثر «بیرون، پشت در» به نمایش درمی آید، عجین است، آقای طحان هم در مقام بازیگر نقش اول این اثر به هدف رسیده اند و جنبه بازیگری این قضیه را پررنگ کرده اند، با این حال هیچ اثری کامل نیست و طبیعتاً اثر بهتر از این می تواند اجرا شود، هر اتفاقی که روی صحنه می افتد، به توان گروه و عناصر بازمی گردد.

کارگردان تئاتر «بیرون، پشت در» گفت: هم اینک من جهان را بیشتر از اوقات دیگر دچار آشوب می بینم، تا زمانی که انسان روی زمین باشد، جنگ وجود دارد، موضوع جنگ هیچگاه تکراری نمی شود و تاریخ انقضا آن نمی گذرد، علاوه بر آن در بخش آموزشی یا ساختاری اثر، تلاش کردم که بروز باشد.

به گزارش ایبنا؛ این نمایش آبان‌ماه ۱۴۰۲ در تماشاخانه شمایل مشهد واقع در احمدآباد، پاستور ۱۱ به روی صحنه خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها