جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
تورقی بر کتاب‌ها با موضوع آمریکا و استکبارستیزی/ از آمریکای بحران‌ساز تا بازخوانی سناریوهای شوم آن

روز ۱۳ آبان یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به‌یادماندنی به ثبت رسانده است. در این گزارش به کتاب‌هایی پرداخته شده است که به موضوعات نقش آمریکا و استکبارستیزی در ایران نگاهی داشتند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): با بررسی تاریخ انقلاب اسلامی، می‌توان به عوامل و ریشه‌های وقوع مهم‌ترین انقلاب قرن بیستم پی برد. انقلاب اسلامی برخلاف بسیاری از انقلاب‌های جهان ریشه در چندین عامل فرهنگی، سیاسی و دینی داشته است. با مطالعه اتفاقات رخ‌داده در روز ۱۳ آبان می‌توان به بخش مهمی از دلایل تحقق و وقوع انقلاب اسلامی پی برد. روز ۱۳ آبان یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به‌یادماندنی به ثبت رسانده است.

تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، واقعه کشتار جمعی دانش‌آموزان تهرانی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که بعدها روز دانش‌آموز نام گرفت و در نهایت تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ که امام خمینی (ره) از این اتفاقات به‌عنوان انقلاب دوم نام بردند؛ این سه حادثه به‌عنوان سه واقعه مهم تاریخی در تقویم کشورمان ثبت شده است. در این راستا با توجه به اینکه از آن زمان تاکنون نقش آمریکا و نحوه حضورش در منطقه تغییر یافته، در نتیجه مبارزه نیز شکلی متفاوت به خود گرفته است، از این نظر نویسندگان و پژوهشگران نیز در گذر زمان از زاویه دیدی نو به این وقایع می‌نگرند. در این گزارش به کتاب‌هایی پرداخته شده است که با موضوعات نقش آمریکا و استکبارستیزی راهی بازار چاپ و نشر شده‌اند.

کتاب‌هایی که در این گزارش آمده از بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران انتخاب شده و بازه زمانی انتشار آن‌ها سال ۱۴۰۲ است.

تورقی بر کتاب‌ها با موضوع آمریکا و استکبارستیزی/ از آمریکای بحران‌ساز تا بازخوانی سناریوهای شوم آن

سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا در دوران ترامپ

ناشر: اندیشکده روابط بین‌الملل

کتاب «سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا در دوران ترامپ» (با تاکید بر معامله قرن) تالیف نوح داوری از سوی انتشارات اندیشکده روابط بین‌الملل چاپ و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در سه فصل چارچوب نظری، نهادها و عوامل تاثیرگذار بر سیاست خارجه آمریکا با تاکید بر خاورمیانه، نهادهای رسمی تاثیرگذار بر سیاست خارجی آمریکا و بررسی اهداف و منافع آمریکا در خاورمیانه به شرح موضوع می‌پردازد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: منطقه خاورمیانه، از مهم‌ترین مناطقی است که توجه بسیاری از بازیگران بین‌المللی را به خود جلب کرده است. موقعیت ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ذخایر عظیم انرژی، از مهم‌ترین عللی است که موجب اهمیت مضاعف این منطقه شده است. به همین دلیل، هر کدام از بازیگران و سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای توسعه نفوذ و حضور در خاورمیانه به رقابت پرداخته و درصدد دستیابی به منافع و اهداف خاص خود در منطقه هستند.

آمریکا به عنوان مهم‌ترین بازیگر فرامنطقه‌ای دخیل در معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی این منطقه همیشه مورد توجه دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است و اقدامات سیاسی این کشور و ابعاد متنوع و گستردگی آن بر نحوه شکل‌گیری و تغییر و تحول ساختارهای قدرت در این حوزه موثر بوده است. آمریکا در راهبردهای خاورمیانه‌ای خود اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی را دنبال می‌کند و توامان از ابزارهای متنوع سخت و نرم برای تحقق این اهداف استفاده می‌کند.

تورقی بر کتاب‌ها با موضوع آمریکا و استکبارستیزی/ از آمریکای بحران‌ساز تا بازخوانی سناریوهای شوم آن

ارتش به روایت اسناد لانه جاسوسی آمریکا

ناشر: ارشدان

کتاب «ارتش به روایت اسناد لانه جاسوسی آمریکا» تالیف رضا رحیمی است که از سوی موسسه آموزشی تالیفی ارشدان به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع تاریخ انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و ارتش ایران می‌پردازد. در این کتاب موضوعاتی همچون کنترل ارتش توسط آمریکا، ترس آمریکا از ضدآمریکایی شدن ارتش بعد از انقلاب و ناکامی آمریکا برای نفوذ در ارتش بعد از انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

اسناد لانه جاسوسی آمریکا یکی از منابع مهمی است که بازخوانی آن‌ها در ادوار مختلف تاریخی می‌تواند از جهات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا سفارت آمریکا در روند فعالیت خود در ایران، در کنار همه خیانت‌ها و خباثت‌ها اطلاعات مهمی از ارگان‌های مختلف کشور به دست آورده و برنامه‌هایی را برای آن‌ها تئوریزه کرده بود.

ارتش، یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که قبل و بعد از انقلاب همواره مورد توجه گزارشگران سفارت آمریکا بود. بررسی تحلیل‌ها و برنامه‌های آمریکا برای ارتش ایران در این سیر تاریخی نکات ویژه‌ای از ارتش و ساختار آن را نشان می‌دهد. از این رو، امروزه بازخوانی ارتش در اسناد لانه جاسوسی آمریکا بیش از پیش اهمیت یافته و نقش این ارگان را هرچه بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد.

تورقی بر کتاب‌ها با موضوع آمریکا و استکبارستیزی/ از آمریکای بحران‌ساز تا بازخوانی سناریوهای شوم آن

آمریکا از منظر امام خمینی (ره)

ناشر: جهاد دانشگاهی

کتاب «آمریکا از منظر امام خمینی (ره)» تالیف دکتر غلامرضا جمشیدیها و سیدمحمد جواد قربی از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد مازندران چاپ و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در ده فصل به شرح عناوینی همچون دولت بی‌ملت: افتراق دولت و ملت آمریکا، رژیم آمریکا دشمن اصلی ایران و دولت-ملت‌ها، جدال آمریکا با نظام اسلامی و معارف دینی، ابزارها و شیوه‌های آمریکا برای سیطره بر دولت-ملت‌ها، حقوق بشر آمریکایی، عملکرد استکباری آمریکا علیه ایران، پیوند شیطانی آمریکا و رژیم صهیونیستی، قدرت ایمان در برابر جریان استکباری آمریکا، استراتژی وحدت ملی و دینی جهان اسلام در برابر آمریکا و راهبردهای مقابله با جریان استکباری آمریکا پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: بدون تردید پیروزی انقلاب اسلامی در ایران طی سال‌های ابتدایی ربع آخر قرن بیستم، یکی از مهم‌ترین حوادث سیاسی دنیای پس از جنگ جهانی دوم است. آنچه این رویداد عظیم را از سایر تحولات قرن بیستم متمایز و برجسته ساخت، وجود رادمردی بود که با پشتوانه‌ای عظیم و غنی از فرهنگ و معارف اسلامی و تلاشی خستگی‌ناپذیر توانست اسلام و ایران را حیاتی دوباره ببخشد. امروز که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یکی از حساس‌ترین شرایط حیات سیاسی خود به سر می‌برد، جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند شناخت خطوط اصلی حرکت انقلابی حضرت امام (ره) در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی است؛ اصول و قواعدی که شناخت و عمل به آنها می‌تواند انقلاب اسلامی را در مسیر صحیح نگاه دارد و آن را از آسیب‌ها مصون بدارد. یکی از ابعاد مهم انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) رویکرد خاص ایشان نسبت به مسائل جهانی است. حضرت امام (ره) هیچ‌گاه هدف مبارزاتی خود را به از بین بردن استبداد داخلی در کشور محدود نکرد بلکه هدف نهایی ایشان، گسترش حاکمیت اسلام در سراسر جهان و کوتاه کردن دست ابرقدرت‌ها از همه کشورهای اسلامی بود. یکی از ابرقدرت‌ها که در عصر امام خمینی (ره) جامعه جهانی را به شدت استعمار کرده و امام (ره) همواره نسبت به این قدرت موضع‌گیری شفاف و صریحی داشتند، آمریکا بود. در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا از هر طریقی سعی در فروپاشی نظام اسلامی در ایران داشت و همواره با نظام‌های دینی در نقاط مختلف جهان به مخالفت می‌پرداخت.

تورقی بر کتاب‌ها با موضوع آمریکا و استکبارستیزی/ از آمریکای بحران‌ساز تا بازخوانی سناریوهای شوم آن

آمریکای بحران‌ساز و بحران‌زیست

ناشر: موج چهارم

کتاب «آمریکای بحران‌ساز و بحران‌زیست» تالیف هادی عاشوردهی از سوی انتشارات موج چهارم چاپ و راهی بازار نشر شد. این کتاب به موضوع روابط خارجی و سیاست و حکومت ایالات متحده و ایران می‌پردازد. این کتاب در ده فصل به شرح موضوعاتی همچون محاسبات آمریکا و علل دشمنی با ایران، راهبرد آمریکاسالاری در خلیج‌فارس، مهم‌ترین مواضع دشمنی هفت رئیس‌جمهور آمریکا مقابل ایران، دکترین جنگ نیابتی آمریکا در کدام اندیشکده کلید خورد؟، آمریکا به عنوان بازی‌ساز اصلی بحران خاورمیانه، نقش اندیشکده‌های آمریکایی در بحران‌سازی منطقه خاورمیانه، سناریوی شوم علیه تهران، پایان مداخله نظامی در مقیاس بزرگ، آمریکای بحران‌ساز بعد از جنگ جهانی دوم در خاورمیانه و ادغام بحران خاورمیانه در نظام امنیتی جهان پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: در سالیان اخیر در منطقه غرب آسیا شاهد استفاده از تروریست‌های تکفیری با چهره خشن توسط آمریکایی‌ها برای پیشبرد جنگ نیابتی از مصادیق تخریب آمریکا هستند که در حافظه تاریخی مردم منطقه باقی مانده است. در آمریکا گروه‌های مافیایی حاکم هستند که با راه انداختن جنگ و بحران شرایط را برای کارتل‌ها و کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده تسلیحات فراهم می‌سازند تا از سودهای سرشار آن به شکل مشترک بهره‌مند شوند.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «آمریکا از بحران‌ها تغذیه می‌کند. اینکه آمریکا رو به افول است مورد اتفاق بسیاری از کارشناسان است حال اگر این قدرت رو به افول است به زایش یک بحران بزرگ برای تقویت زیست خود بزند چندان دور از ذهن نیست.» امروز جاهلیت مدرن به شکل جدیدتر و سازمان یافته‌تر و وسیع‌تر جهان را فراگرفته است و رنگ و لعاب این جاهلیت متفاوت و نماد بارز این جاهلیت غرب است که در قالب تمدن آمریکایی ظهور و بروز بیشتر یافته است.

تورقی بر کتاب‌ها با موضوع آمریکا و استکبارستیزی/ از آمریکای بحران‌ساز تا بازخوانی سناریوهای شوم آن

اندیشه‌های نظام سلطه و راهبردهای مقابله با آنها

ناشر: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی

کتاب «اندیشه‌های نظام سلطه و راهبردهای مقابله با آنها» تالیف سیدمجید ابن‌الرضا از سوی موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی چاپ و راهی بازار نشر شده است. در این کتاب موضوعاتی همچون هیئت‌های اندیشه‌ورز و مقابله با جنگ نرم دشمن، نگاهی نو به اندیشه‌های نظام سلطه و راهبردهای مقابله با آن، مفهوم هیئت اندیشه‌ورز، رویکردهای نظری، نو نهادگرایی، نئو نهادگرایی و چیستی نهاد، انواع نهادهای موثر بر عرصه سیاسی، احیای نهادگرایی، نهادگرایان انتخاب عقلایی و… پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: حضرت علی (ع) در فضیلت و اهمیت اتخاذ سیاست درست و انتخاب مسیر صحیح برای آینده می‌فرمایند: «حسن‌السیاسه، قوام‌الرعیه؛ یعنی سیاست نیکو موجب استواری ملت است». (غررالحکم و دررالکلم، حکمت ۴۲۶۴)

مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت شناخت دشمن و توطئه و خدعه‌های آنها و نقش بارز آن در جلوگیری از پیشرفت کشورها به منظور کاهش قدرت و اقتدار در همه عرصه‌ها، ضمن تاکید بر شناخت الگوهای رفتاری دشمن و علی‌الخصوص نظام سلطه در حوزه‌های نرم، بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و هیئت‌های اندیشه‌ورز، به منظور ارتقاء قدرت جمهوری اسلامی ایران که موجبات تولید قدرت پایدار و بازدارنده را فراهم می‌آورد.

تورقی بر کتاب‌ها با موضوع آمریکا و استکبارستیزی/ از آمریکای بحران‌ساز تا بازخوانی سناریوهای شوم آن

ایران و آمریکا تاریخ یک شروع

ناشر: نگارستان اندیشه

کتاب «ایران و آمریکا تاریخ یک شروع» تالیف علی شهبانی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه چاپ و راهی بازار نشر شد. این کتاب به ایالات متحده آمریکا و روابط خارجی ایران می‌پردازد. در کتاب «ایران و آمریکا تاریخ یک شروع» در پنج فصل موضوعاتی همچون نخستین شناخت‌های ایرانیان از آمریکا، نخستین آمریکایی‌ها در ایران، نخستین مذاکرات معاهده اول و دوم، مسئله امنیت میسیونرهای امریکایی در ایران و بازگشت و نخستین فعالیت‌های دیپلماتیک آمریکایی‌ها در ایران با تعدادی زیربخش به تفصیل بیان شده است

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: تاریخ روابط خارجی ایران در دوره قاجار همواره مورد توجه پژوهشگران این دوره بوده است. این توجه بی‌علت نیست. ردپای ابرقدرت‌های خارجی آن زمان به طور مشخص روسیه و بریتانیا را در بیشتر تحولات سیاسی دوره قاجار می‌توان یافت. بنابراین توجه به بیشتر جنبه‌های تاریخ این دوره بدون در نظر گرفتن سیاستی که ایران در قبال این دو قدرت خارجی در پیش گرفت نقصی اساسی دارد.

با این حال این مسئله موجب شده که بسیاری از پژوهشگران دوره قاجار، از تمرکز بر روابط ایران با دیگر کشورها غافل بمانند. یکی از این کشورها ایالات متحده آمریکاست. نه تنها اولین روابط رسمی و سیاسی میان ایران و آمریکا در دوره قاجار برقرار شد، بلکه زمینه و بستر مناسب برای فعالیت آمریکایی‌ها در ایران نیز در این دوره شکل گرفت که مقدمه‌ای شد برای سیاست‌هایی که این دو کشور در آینده در قبال یکدیگر در پیش گرفتند. به این جهت، بررسی و پژوهش پیرامون چگونگی شکل‌گیری روابط سیاسی میان ایران و آمریکا، بیش از یک مطالعه صرف درباره برقراری روابط میان ایران و کشوری دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها