چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
کتاب «اندیشه‌های تربیتی قیام عاشورا» راهی بازار کتاب شد

بوشهر - کتاب «اندیشه‌های تربیتی قیام عاشورا» به قلم محمود خدری، نویسندۀ تنگستانی به همت انتشارات «قلمداران جنوب» راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب که به کالبدشکافی قیام امام حسین (ع) و تشریح اندیشه‌های اخلاقی امام در نهضت کربلا می‌پردازد، در ۵۷ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ویراستاری سپیده شیرکو و صفحه‌آرایی پری‌ناز شیرکو منتشر شده است.

در بخشی از کتاب در خصوص «آزادگی» که یکی از ویژگی‌های بارز امام حسین (ع) و یارانش در قیام عاشورا بود، آمده است: «آزادگی یکی از الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام امام حسین (ع) است. آزادگی برتر از آزادی است و آن نوعی رهایی انسان از قیدوبندهای ذلّت‌آور است.

معمولاً این کلمه در کنار آزادی به کار می‎رود، در حالی که این دو باهم متفاوت است؛ چراکه آزادگی در تقابل بردگی است و به معنای رهایی تن از اسارت است. آزادگی اوج ارزش‌‎های انسانی است و انسان را از خاک به افلاک می‌رساند. آری در پیچ وخم و فراز و نشیب‎های زندگی گاهی صحنه‌هایی پیش می‎آید که انسان‌ها به خاطر آن تن به هرگونه حقارت و پستی می‎دهند، ولی هستند انسان‌هایی که بر اساس این آموزه و الگو به مبارزه با نفس پرداخته و به جای پستی و زبونی در مقابل دنیا و امثال آن راه دیگری را بر می‌گزینند و سعادت دو جهانی را برای همیشه برای خود رقم می‎زنند.

قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا از این الگوها و جلوه‌‎های زیبا تربیتی و اخلاقی که یکی از آن نمونه‌ها، جلوه آزادگی است، پر است. اینجاست که سیدالشهدا سرور جوانان اهل بهشت می‌فرمایند: لا وَاللَّهِ لَا أعطیکُم بِیَدِی إعطاَءَ الذَّلیلِ وَ لَا أَفِرُّ فِرارَ العبیدَ: «نه به خدا قسم، من خودم را به دست خویشتن ذلیل نخواهم کرد و نظیر غلام‌ها فرار نخواهم نمود؛ یعنی نه ذلت و نه تسلیم» (من عبید، ارشاد القلوب، ص ۲۱۷ و ۲۱۸، بحار الانوار، مجلسی، ج ۵، ص ۷).»

به گزارش ایبنا؛ محمود خدری، نویسنده جنوبی، متولد سال ۱۳۵۰ در شهرستان تنگستان و دانش‌آموخته رشته تعلیم و تربیت است. وی تا کنون آثار متعددی نظیر استرس شغلی، عزت نفس، اسراف در آیینه قرآن و روایات، دو گفتار تربیتی در اربعین، سه گفتار تربیتی در تعلیم و تربیت و… راهی بازار کتاب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها