یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
بلشویک، هنر سینما را نابود کرد!

کتاب «سینمای شوروی؛ سیاست و اقناع در دوره‌ی استالین» توسط نشر پیله راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «سینمای شوروی؛ سیاست و اقناع در دوره‌ی استالین» توسط نشر پیله راهی بازار کتاب شد.

ذات تاسیس مراکز آموزش فیلم‌سازی در سال‌های پس از اتقلاب بلشویکی، امری بدیهی است. اما ذکر صفت هنری یا تعبیر با ماهیت هنری که نویسندگان در مورد این دوره‌ها در این کتاب ذکر کرده‌اند اندکی دور از واقعیت به نظر می‌رسد. چرا که در سال‌های پایانی دهه‌ی نخست قرون پس از انقلاب ۱۹۱۷، از آن روی که به سینما به عنوان یک هنر مستقل اهمیت چندانی داده نمی‌شد هنوز مبانی نظری آن تدوین نشده بود چه رسد به اینکه آموزش آن با رویکرد هنری به صورتی جدی در نظر گرفته شود. هر چند که بعدها اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یکی از پایگاه‌های تولید مبانی نظری سینما با چهره‌های مولفی همچون سرگئی آیزنشتاین، لف کولشوف، واسولد پودوفکین و دیگران در جهان شناخته شد.

این کتاب در هشت فصل متوالی به توصیف و تحلیل اتفاقات و جریانات سینما در شوروی می‌پردازد.
«مدیریت فیلم و توسعه‌ی صنعت»، «سانسور»، «پاکسازی‌ها»، «برنامه‌ریزی موضوعی»، «نمایندگی و دسترسی: اتحادیه‌ها و انجمن‌های سینمایی»، «داستان دو استودیو: مزاربپوم فیلم و موس فیلم»، «آموزش و تمرین فیلمسازی» و «فیلمسازان و فلمسازی» نام فصل‌های این کتاب هستند.

نویسنده درباره این کتاب گفته است: «ما در این مجموعه کتاب‌ها قصد داریم تا فیلم‌های روسی و شوروی سابق را در بستر سینماهای روسیه و شوروی سابق و سینماهای روسیه و شوروی سابق را در بستر تاریخ سیاسی روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق و فضای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و جهان در ابعادی گسترده‌تر بررسی کنیم. در چارچوب فوق‌الذکر برای نگارش مجموعه کتاب‌های حاضر، با هدف پوشش دادن طیف گسترده‌ای از موضوعات و به‌کارگیری دامنه‌ای وسیع از رویکردهای روش‌شناختی و شیوه‌های ارائه، نویسندگانی را از شرق و غرب جهان برای همکاری دعوت کردیم.

کتاب «سینمای شوروی؛ سیاست و اقناع در دوره‌ی استالین» به قلم ژامی میلر و ترجمه مهدی نوری‌مقدم به همت نشر پیله با قیمت ۳۹۸.۰۰۰ تومان در ۴۶۷ صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها