دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
کتاب پارينه سنگي ايران، كاوش‌ها و مطالعات كارشناسان

کتاب «پارينه سنگي ايران» شامل مجموعه مقالاتي درباره کاوش‌ها و مطالعات پارينه سنگي انجام شده در چند دهه اخير است كه با همکاري موزه ملي ايران به زودي منتشر مي‌شود.در اين كتاب تحقيقات گسترده‌اي را درباره ابزار سنگي ارايه شده است._

رييس کل موزه ملي ايران، با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين کتاب با همکاري بخش پارينه سنگي موزه ملي ايران و دانشگاه‌هاي ليژ بلژيک و بوردو فرانسه منتشر شده و يازده مقاله درباره کاوش‌هاي انجام شده در مکان‌هاي پارينه سنگي منطقه زاگرس و فلات مرکزي را دربر مي‌گيرد.

محمدرضا مهرانديش افزود: در ميان اطلاعات موجود در اين کتاب نتايج مطالعه برخي از مجموعه‌هاي ابزار سنگي مرتبط با موزه ملي ايران، به تحقيقات کارشناسان، کاوش‌هاي پيش از انقلاب و چند مجموعه ديگر در موزه دانشگاهي دانشگاه پنسيلوانيا باز مي‌گردد.

وي به «کتاب‌شناسي سفال در باستان‌شناسي ايران» نيز اشاره كرد و گفت: اين کتاب مشتمل بر دو بخش فارسي و غير فارسي بوده و حدود 2000 منبع شامل کتاب، پايان‌نامه و مقاله را دربرمي‌گيرد. اين مجموعه داراي فهرست راهنماي مختلف همچون فهرست راهنماي نام پژوهشگران، فهرست راهنماي نام محوطه‌هاي باستاني و دوره‌هاي فرهنگي گوناگون در ايران است.

وي همچنين به كتاب «ابزارها و نمادهاي رزمي ايران» اشاره كرد و گفت: اين كتاب توسط محققان خارجي و داخلي در زمينه ابزارها و نمادهاي رزم از دوره تاريخي ايران باستان تا به امروز به رشته تحرير درآمده است كه به زودي مراحل چاپ اين كتاب نيز فراهم مي‌شود.

رئيس موزه ملي ايران خاطرنشان كرد: در اين كتاب موضوعاتي نظير نمادهاي رزمي شامل سنگ، مفرغ، آهن در دوره‌هاي ايلام، هخامنشيان، ساسانيان و ايزارها و نمادهاي رزمي دوران اسلامي وجود دارد.

وي افزود: برخي از آثار، يادواره‌هايي از دوران مختلف باستان‌شناسي است كه در اين كتاب ارايه مي‌شود، آثاري نظير گرزها، تيغه‌هاي جنگي يا نگاره‌هايي از دوران هخامنشي، مهرها، مدال‌ها و يا مينياتورهاي اسلامي بخشي از اين كتاب را به خود اختصاص داده است.

وي به كتاب «نمادهاي سرزمين ايران» اشاره كرد و گفت: اين كتاب گزيده چهار سال كاوش و كشف اشياي تاريخي ايران است كه در قالب يك كتاب به علاقه‌مندان اين دسته از كتاب‌ها عرضه خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط