یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۳
«امثال و حماسه ملي» به قلم قدمعلي سرامي

«امثال و حماسه ملي» به قلم «قدمعلي سرامي»، فرهنگنامه جامع ضرب‌المثل‌هاي ايراني در شان حماسي و ديني است كه تا پايان امسال براي چاپ آماده مي‌شود.\

دكتر قدمعلي سرامي درباره تازه‌ترين كتاب در دست تاليف خود به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: «امثال و حماسه ملي» كتابي است كه از مدت‌ها پيش سرگرم نگارش آن هستم و اميدوارم تا پايان امسال بتوانم آن را منتشر كنم. 

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: مي‌دانيم كه ضرب‌المثل‌ها، فشرده فرهنگ مردم‌اند. در ضرب‌المثل‌ها نه تنها موضوعات اخلاقي و عرفاني به ميان مي‌آيد، بلكه مسائل روان‌شناسي و اقتصادي هم نمود آشكاري دارند. 

مولف كتاب «از رنگ گل تا رنج خار، شكل‌شناسي داستان‌هاي شاهنامه» گفت: من در اين كتاب مي‌كوشم كه ابتدا به اين جنبه از كاركرد امثال بپردازم و سپس شان تاريخي و ديني ضرب المثل‌هايي را كه در آثار حماسي ما آمده است، نشان بدهم. 

اين شاهنامه‌پژوه خاطرنشان كرد: در واقع اين كتاب پژوهشي است كه بر روي ضرب‌المثل‌ها و چگونگي استفاده از آن‌ها در زبان منظومه‌هاي حماسي انجام داده‌ام. 

مولف كتاب «تا زادن بامداد بايد خواند»، گفت: كتاب «امثال و حماسه ملي» 2 فصل اصلي دارد. يك فصل به حماسه و موضوعات آن اختصاص دارد و فصل ديگر به انواع امثال و كاربرد آن‌ها در حماسه‌ها. 

وي افزود: پيوند اين ضرب‌المثل‌ها با داستان‌هاي حماسي و اين‌كه در زبان منظومه‌هاي حماسي ما چگونه بياني يافته‌اند، نيز از موضوعات عمده همين تحقيقي است كه انجام داده‌ام. 

سرامي يادآور شد: در نگارش اين كتاب به اين نكته توجه كرده‌ام كه آيا كاربرد اين امثال در منظومه‌ها تنها به قصد آرايش‌گري و زينت دادن كلام بوده است؟ يا نقشي اصولي‌تر و ذاتي و اصلي در بافت كلام بازي كرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط