یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۳
گاه‌شماري در ايران باستان بررسي مي‌شود

«گاه‌شماري در ايران باستان» عنوان نشستي تخصصي است كه با نگاهي به كتاب‌هاي اين حوزه و با سخنراني بهرام روشن‌ضمير، پژوهشگر فرهنگ و تمدن ايران عصر امروز يك‌شنبه (15شهريور) در بنياد فرهنگي جمشيد برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد فرهنگي جمشيد، بهرام روشن ضمير به بررسي «گاه‌شماري در ايران باستان» مي‌پردازد. در اين نشست با نگاهي به كتاب‌هاي اين حوزه، گاه‌شماري در ايران باستان معرفي خواهد شد.

گاه‌شماري يا تقويم روش محاسبه و داشتن حساب گذشت زمان و تقسيمات آن مانند ماه‌ها و سال‌هاست. در ايران هيچ اطلاعي از تقويم‏ها و روش محاسبه تاريخ توسط مردم پيش از دوره هخامنشيان در دست نيست. با اين حال، بعد از هخامنشيان دو نوع تقويم ساخته شده است.

نخستين گاه‌شماري ايراني در کتيبه‎هاي تخت جمشيد يافت شد كه شامل ۱۲ ماه و تقويمي خورشيدي بود که از پاييز آغاز مي‏شده و شامل سال‌هاي کبيسه نيز بود. دومين گاه‌شماري، نوع اوستايي آن بود که زيربناي گاه‌شماري کنوني ايرانيان است.
 
دوره پيشين سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد جمشيد به «بررسي ارزش ادبي و نمايشنامه‌اي در متون كهن» اختصاص داشت و دكتر كوروش نيكنام پژوهشگر فرهنگ و تمدن ايران در اين باره به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

نشست تخصصي «گاه‌شماري در ايران باستان» عصر امروز يكشنبه 15شهريورماه ساعت 17 در بنياد فرهنگي هنري جمشيد جاماسيان برپا مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين نشست به نشاني خردمند شمالي، كوچه‌ شهيد اعرابي، شماره 4، طبقه دوم، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط