یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
کتابشناسي شهيد سعيد جان‌بزرگي

بيست و دوم تيرماه، هفتمين سالروز شهادت هنرمند عکاس، سعيد جان‌بزرگي (1344ـ 1381) است. وي در سه سال آخر جنگ، در عرصه عکاسی این حوزه حضوري فعال داشت و مدتی جانشين معاونت فرهنگي لشکر 27 محمد رسول الله(ص) بود. "ايبنا"‌مروري دارد بر آثاري كه تاكنون از اين شهيد منتشر شده اند.

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، سعيد جان‌بزرگي در شهر ري متولد شد. 

وي از سال 1364 به عکاسی روی آورد و در سال 1375 به عنوان کارشناس ارشد رشته عکاسی از دانشگاه فارغ التحصیل و دانشجوي نمونه کشور شد.

سعيد جان‌بزرگي به عنوان عکاس در سه سال آخر جنگ، حضوري فعال داشت. وي مدتی جانشين معاونت فرهنگي لشکر 27 محمد رسول الله(ص) بود.

از فعاليت هاي دیگر سعید جان‌بزرگي مي توان به؛ عکاسی حج سال‌های 1378 و 1379 و شرکت در نمايشگاه‌های گروهی؛ انسان از نگاه چهار و نگاه ايرانی (در پاريس و تهران) اشاره کرد.

از عکس‌هاي وي در کتاب‌هاي؛ حلبچه، دفاع در برابر تجاوز (جلد 6)، حماسه مقاومت و نگاه ايرانی استفاده شده است.

سعيد جان‌بزرگي بيست و دوم تيرماه سال 1381 بر اثر جراحات شيميايي ناشی از جنگ هشت ساله رژيم متجاوز صدام علیه ایران به شهادت رسيد.

کتاب "عکاسي در جنگ" پايان‌نامه کارشناسي ارشد شهيد سعيد جان‌بزرگي و تنها اثر مکتوب به جا مانده از وی است.

اين کتاب در دو فصل کلي طراحي شده است. فصل نخست، به عکاسي جنگ در جهان، برخي از عکاسان نام‌آور جنگ و تجارب آن‌ها و فصل دوم به تاريخ عکاسي جنگ در ایران از انقلاب مشروطه تا سال های اخیر و معرفي عکاسان جنگ، با تأکيد بر عکاسي جنگ در دوران جنگ تحميلي پرداخته است.

کتاب "عکاسي در جنگ" در قطع رقعي و 140 صفحه و با شمارگان 2200 نسخه و بهاي 13000 ريال، سال 1383 توسط انتشارات روايت فتح منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط