كتاب «گفتمان جنبش شيعي عراق (بررسي انسانشناختي)» نوشته احمد نادري از سوي نشر «نزديك» تجديد چاپ شد._
بيترديد يكي از جديترين دغدغههاي جهان مدرن، مساله اسلام سياسي است. خيزش موجهاي متعدد اسلام سياسي در سراسر جهان، از ديرباز توجه متفكران، صاحبنظران و تحليلگران حوزه علوم اجتماعي را به خود جلب كرده است. اين خيزشها كه معمولا تحت عنوان «بنيادگرايي اسلامي» بررسي ميشوند، مساله اساسي كشورهاي خاورميانه در طول قرن بيستم و اوايل قرن بيست و يكم بهشمار رفتهاند.
جنبشهاي اسلامخواه در كشورهاي مسلمان خاورميانه، كه اكثرا زير سيطره حكومتهاي وابسته به غرب و طرفدار سكولاريزاسيون بودهاند، با شعار بازگشت به اسلام و با بهره گرفتن از بحرانهاي اجتماعي درون جوامع و به وجود آوردن «گفتمان مقاومت»، «گفتمان قدرت» حاكم را زير سوال بردهاند.
نويسنده كتاب حاضر در بخشي از مقدمه خود مينويسد: «عراق در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم، تحت سيطره حكومت عثماني بود. پس از انقلاب عربي 1916 ميلادي و جنگ جهاني اول، تحت قيموميت بريتانيا درآمد و تا سال 1958 ميلادي پادشاهان دستنشانده بريتانيا بر آن حكومت راندند. پس از آن نيز با روي كار آمدن حكام نظامي و كودتاهاي پي در پي، آشفتگي ناشي از خلأ حكومتي و فرهنگي همچنان در جامعه وجود داشت. به وجود آمدن گفتمانهاي مختلف اعم از گفتمان اسلامي ـ شيعي، گفتمان ماركسيستي ـ كمونيستي و گفتمان مليگرا و مبارزه هر يك از آنها براي به دست گرفتن قدرت، شاهدي است بر مدعاي ما و موضوع اين كتاب.»
جنبش اسلامي شيعي عراق، از سالهاي دهه 1910 به عنوان يك جنبش مقاومت در مقابل استعمار بريتانيا چهره شد و پس از يك دوره ركود، در دوران پادشاهي عراق (1920 تا 1958) با روي كار آمدن دولت انقلابي عبدالكريم قاسم، وارد مرحله جديدي از حيات سياسي خود شد.
گفتمان اسلامگراي شيعي عراق و جنبش مبتني بر آن را ميتوان در سه دوره مطالعه كرد؛ دوره اول كه مبتني بر ايده جهانشمولي و مبارزه با گفتمان ماركسيستي و ناسيوناليستي است؛ دوره دوم كه ايده محليگرايي معناي ثابت اين گفتمان را تشكيل ميدهد و همچنين دوره راديكاليزه شدن جنبش.
در واقع گفتمان اسلامگراي شيعي در عراق، ذيل گفتمان مقاومت و طي سالهاي متمادي، به مبارزه عليه گفتمان قدرت مشغول و در اين راه شاهد فراز و فرودهاي بسيار بوده است.
كتاب حاضر در هفت فصل درآمدي بر الگوهاي مطالعات تاريخي و تحليل گفتمان، عراق از گذشته تا به امروز (از اقتدار امپراتوري اسلامي تا باتلاق آمريكايي)، پروبلماتيك تشيع و تشيع سياسي، گفتمانهاي جنبش مقاومت و قدرت در عراق، گفتمان اسلامي عراق (قبل از 1958)، ظهور گفتمان نوين جنبش شيعي در حزبالدعوه و سه خانواده مهم در جنبش شيعي عراق، مباحثي را درباره جنبش شيعي عراق ارائه ميكند.
نويسنده اثر حاضر در فصل هفتم كتاب، درباره خانوادههاي حكيم، صدر و شيرازي كه از پايهگذاران و فعالان جنبشهاي شيعي در عراق بهشمار ميروند، مطالبي را عنوان كرده است.
احمد نادري درباره وضعيت جنبش شيعي در عراق مينويسد: «وضعيت جنبش شيعي در عراق و گفتمان آن پس از سقوط صدام در سال 2003، وضعيت پيچيدهاي بوده و هست. از يك سو مقابله با جريان قدرت آمريكايي و مديريت آن در فرآيند دولتسازي در عراق و از سوي ديگر تقابل و تعامل با گفتمانهاي مقاومت ديگر، نظير باقيماندههاي حزب بعث و گرايشهاي سكولار و بهطور ويژه جنبش كُرد سبب ميشوند تا جنبش شيعي با دركي درست از وضعيت و جايگاه تاريخي خود در زمان حاضر به تبيين راهبردهاي دقيق براي سهيم شدن در قدرت سياسي عراق و به دست گرفتن دولت كنوني و آينده عراق تلاشي دو چندان بنمايد.»
چاپ دوم كتاب «گفتمان جنبش شيعي عراق (بررسي انسانشناختي)» در شمارگان 2300 نسخه، 327 صفحه و بهاي 39000 ريال راهي بازار نشر شد.
نظر شما