سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کنش‌گری شخصیت کودک یا نوجوان داستان یکی از مؤلفه‌های ارزیابی بود

یوسف قوجق، داور بخش داستان کودک و رمان نوجوان جایزه شهید اندرزگو درباره نوع ارزیابی این جایزه گفت: اثر باید برای کودکان و نوجوانان و درباره آنها باشد، باید شخصیت داستان کنش‌گری داشته باشد و ما ببینیم که نویسنده ساختار محوری و درون‌مایه اصلی داستان را انقلاب اسلامی قرار داده است.

یوسف قوجق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ارزیابی آثار سومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو گفت: همه آثار خوب بودند؛ ولی معیارهایمان در انتخاب اثر فقط مؤلفه‌هایی بود که مربوط به انقلاب است. کلیدواژه‌هایی در ادبیات انقلاب اسلامی وجود دارد که خیلی مهم هستند: مثل اعلامیه‌ها، تظاهرات، استکبارستیزی، مبارزه با شاه، زندان، شکنجه و مواردی دیگر. این‌ها مؤلفه‌هایی هستند که در ادبیات انقلاب اسلامی مهم‌اند و شاخصه‌هایی هستند که به نظر من باید در اثر لحاظ شوند. به این دلیل، خیلی از کتاب‌هایی که ما بررسی کردیم به حواشی انقلاب پرداخته بودند و ساختار و درون‌مایه محوری‌شان انقلاب نبود یا شخصیت‌هایی که در اثر به آنها پرداخته شده بود مکمل بودند و شخصیت اصلی نبودند. بنابراین کتاب‌هایی که نامزد شدند همان شاخصه‌های ادبیات انقلاب اسلامی را داشتند و ما انتخاب‌شان کردیم.

وی درباره کنش‌گری شخصیت‌های اصلی داستان که همان کودکان نوجوانان هستند، گفت: این مسئله به شخصیت‌پردازی نویسنده برمی‌گردد. ما در بخش ادبیات کودک و نوجوان این را لحاظ کردیم که شخصیت محوری داستان در انقلاب اسلامی و حادثه‌ای که رخ داده است کنش‌گری داشته باشد. به این دلیل آثاری که کنار گذاشتیم آن مؤلفه‌های خاص را نداشتند مثلاً شخصیت اصلی اثر، کودک یا نوجوان نبود؛ یعنی بعضی از این آثار بزرگسال بودند و ساختار و شخصیت بزرگسال داشتند ولی به عنوان اثر کودک و نوجوان معرفی شده بودند. به همین خاطر باید پالایش‌هایی صورت بگیرد و ما در بخش کودک و نوجوان اصل را بر این قرار دادیم که کتاب، آن مؤلفه‌هایی را که اشاره کردم داشته باشد. اثر باید برای کودکان و نوجوانان و درباره آنها باشد، باید شخصیت داستان کنش‌گری داشته باشد و ما ببینیم که نویسنده ساختار محوری و درون‌مایه اصلی داستان را هم انقلاب اسلامی قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها