جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰
مقام زن در افسانه‌هاي نظامي گنجوي بررسی شد

«زن مبارك درخت برآور»، تازه‌ترين اثر بهروز ثروتيان، از سوي انتشارات «آيدين تبريز» روانه بازار كتاب می‌شود. اين كتاب راجع به افسانه‌هاي نظامي گنجوي و مقام زن از ديدگاه اين شاعر است. ناشر تلاش دارد تا این کتاب به بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برسد._

بهروز ثروتيان در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره كتاب «زن مبارک درخت برآور» گفت: در اين كتاب ۲۹ افسانه از نظامي‌گنجوي درباره زنان در قدرت و تاريخ، گنجانده و بررسي شده است. سه افسانه ديگر هم  از ديگر كتاب‌هاي تاريخي به آن اضافه كرده‌ام.

وي در ادامه درباه اهميت مقام زن در نظر اين شاعر توضيح داد: من فكر نمي‌كنم كه هيچ نويسنده و شاعري به اندازه نظامي به مقام واقعي زن پي‌برده و آن را بيان كرده باشد. 

اين نویسنده در ادامه خاطر نشان كرد: نظامي در «شرفنامه»، تمام پادشاهان و زنانشان را نام برده و از زبان يك زن در ۱۶۱ بيت مشخصات والاي زنان راتوضيح داده است.

«بهروز ثروتيان» متولد ۱۳۱۶ در مياندوآب؛ نظامي شناس، پژوهشگر و  فارغ‌التحصيل دكترای ادبيات از دانشگاه تهران است.
 
از آثار او می‌توان به «تصحيح و شرح آثار نظامی» (6 جلد)، «تصحيح ديوان حافظ»، «شرح ديوان حافظ» (4 هزار صفحه و 4 جلد)، «فرهنگ اطلاعات نفايس‌الفنون»، «تصحيح جاودان خرد»، «پير طريقت گفت»، «بيان درشعر فارسی»، «روايات گهربار»، «طنز و رمز در الهی‌نامه»، «بازنويسی آثار نظامی برای جوانان» (6 جلد) و «رويای عشق در مثنوی گل و نوروز» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط