سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
جشنواره قصه‌گویی به حفظ گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف در ایران کمک می‌کند

رئیس جشنواره قصه‌گویی در استان گلستان حفظ تنوع و گویش‌های مختلف و حضور پررنگ قومیت‌های گوناگون در این جشنواره را فرصتی برای حفظ زبان‌ها، گویش‌ها، لهجه‌ها و فرهنگ‌های مختلف عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، الهه غیناقی، سرپرست کانون پرورش فکری استان گلستان و رئیس جشنواره قصه‌گویی این استان، قصه‌گویی را زبان مشترک بین نسل‌های گذشته و نسل‌های جدید دانست و درباره نقش قصه در زندگی انسان‌ها گفت: ما می‌توانیم با زبان قصه، رفتار انسان‌ها را بهبود ببخشیم تا جایی که خالق هستی‌بخش با کلام خود از قصه برای هدایت و تربیت انسان‌ها استفاده کرده است.

وی درباره اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: با توجه به جذابیت قصه‌ها برای کودکان، این جشنواره می‌تواند تأثیر به‌سزایی در تربیت و شکل‌گیری چارچوب‌های ذهنی آنها داشته باشد. پس می‌طلبد جشنواره قصه‌گویی را به سطح ملی و بین‌المللی ارتقاء دهیم.

غیناقی افزود: نه‌تنها در کشور ما، بلکه در بیشتر کشورها جشنواره قصه‌گویی همه‌ساله برگزار می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت قصه‌گویی ابزاری ساده و بدون هزینه برای برقراری ارتباط است و شناساندن جشنواره قصه‌گویی به آحاد مردم کاری ضروری بوده و همه‌ساله به مخاطبان این جشنواره افزوده می‌شود.

رئیس جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی در استان گلستان با اشاره به تأثیر برگزاری این جشنواره در سطح استان‌ها و عرصه عمومی و فرهنگی کشور تصریح کرد: برگزاری این جشنواره باعث می‌شود توجه کودکان و نوجوانان به‌ویژه خانواده‌ها به امر قصه‌گویی بیشتر شود و ارزش قصه‌گویی نمود پیدا کند. در مجموع وقتی این جشنواره در سطح استانی برگزار می‌شود همه گروه‌ها و مخاطبان مختلف با آداب و رسوم، فرهنگ و اقوام گوناگون با قصه آشنا می‌شوند و باعث می‌شود قصه‌گویی در معرض توجه قرار گیرد و فرصت بیشتری ایجاد شود تا ظرفیت‌های فرهنگی در استان شناسایی شود.

غیناقی در توضیح برنامه‌های کانون استان گلستان برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی گفت: از آنجایی‌که در جشنواره قصه‌گویی تأکید بر موضوع‌هایی چون: محتوای قرآنی و روایت‌های مذهبی، قصه‌های کارآفرینانی که با سعی و تلاش و پشتکار توانستند در زمینه کار و اشتغال موفق باشند و همچنین قصه‌گویی با محتوای نامداران و پهلوانان ایرانی و ملی و افراد تأثیرگذار از فردوسی تا سردار سلیمانی مطرح شده و در ادامه به محتوای طنز و لبخند تأکید ویژه‌ای شده است، نشان می‌دهد این امر کمکی به تحقق عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌ها بوده است. در استان گلستان با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی و حضور پررنگ همه گروه‌های سنی از کودکان تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نوید تحقق امر عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی وجود دارد.

سرپرست کانون استان گلستان درباره حفظ قصه‌های فولکلور ترکمن‌صحرا و قوم ترکمن که قشر بزرگی از آن‌ها در استان گلستان زندگی می‌کنند، عنوان کرد: در این زمینه باید گفت قوم ترکمن، قوم اصیل و با قدمت و دارای فرهنگی هستند و تاریخچه و تمدن بسیار قوی دارند. این قوم افسانه‌ها و داستان‌های فولکلور بسیار زیادی دارند که نشان‌دهنده فرهنگ و تمدن آن‌هاست. قوم ترکمن افسانه‌های زیادی در تاریخ خود به یادگار دارند و ما می‌دانیم اندیشه‌ها، عواطف و تجربه‌های اقوام و ملت‌های مختلف از طریق قصه‌ها و افسانه‌ها منتقل می‌شود.

غیناقی ادامه داد: استان ما، نویسنده‌های بسیار قوی در زمینه افسانه‌ها و داستان‌های قوم ترکمن دارد و همچنین قصه‌گویانی که با توجه به این افسانه‌ها «آق پامیق و تاج محمد» را قصه‌گویی کرده‌اند و امسال هم برنامه‌ریزی شده، با توجه به برگزاری دوره‌های تخصصی، مخاطبان بیشتری را شناسایی و در طول سال نیز نشستی با حضور این عزیزان برگزار شود.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی استان گلستان در توضیح نقش جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حفظ تنوع گویش و بافت فرهنگی اقوام مختلف اظهار کرد: ایران مهد تمدن است، قدمتی بسیار طولانی دارد و فرهنگ‌ها و نژادهای مختلفی در این سرزمین ساکن هستند. باید تلاش کرد تا فرهنگ و تمدن این نژاد و قومیت حفظ شود.

غیناقی در پایان گفت: قصه به عنوان کهن‌ترین و اثرگذارترین پیام در فرهنگ و تمدن‌ها ریشه دارد. اهمیت‌دادن به قوم و نژادهای مختلف در کشور مهم است و نقل داستان‌های بومی و محلی موجب افزایش وسعت نظر مخاطبان به فرهنگ غنی و باارزش مناطق مختلف می‌شود. علاوه‌بر این، حفظ تنوع و گویش‌های مختلف و حضور پررنگ قومیت‌های گوناگون در این جشنواره باعث می‌شود زبان‌ها، گویش‌ها، لهجه‌ها و فرهنگ‌های مختلف در این سرزمین حفظ شود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها