یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
«رادیو ویرایش» از راه رسید

برنامه «رادیو ویرایش» با محوریت گفت‌وگو با استادان و پیشکسوتان حوزه‌ نشر و ویرایش، بررسی مسائل روز ویراستاران، معرفی کتاب‌ها و مقاله‌های مرتبط با حوزه ویرایش به همت انجمن صنفی ویراستاران منتشر شد.

علی‌رضا نیک‌زاد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، از تولید برنامه‌های صوتی‌(پادکست) با محوریت ویراستاری خبر داد و گفت: باتوجه به جذابیت برنامه‌های صوتی‌(پادکست) و علاقه‌ مخاطبان به این شیوه از برنامه‌ها، تصمیم گرفتیم در انجمن صنفی ویراستاران کارگروهی تشکیل بدهیم و برای ساخت برنامه‌ای با عنوان «رادیو ویرایش» اقدام کنیم.
 
وی افزود: نخستین قدمی که برداشتیم تولید پیش‌شماره‌ای به مناسبت زادروز استاد احمد سمیعی‌(گیلانی) بود که اواخر سال 1401 منتشر شد، در این پیش‌شماره، علاوه بر گرامیداشت مقام استاد و انتشار بخشی از صحبت‌ها و توصیه‌هایش به ویراستاران جوان، فعالیت‌های اخیر انجمن را به مخاطبان معرفی کردیم.
 
نیک‌زاد با بیان اینکه این پادکست برنامه‌ای اختصاصی برای بیان دغدغه‌ها و بازنمود علایق و فعالیت‌های ویراستاران خواهد بود، عنوان کرد: از ابتدای سال جدید برنامه‌ریزی برای تولید محتوا و انتخاب موضوعِ‌ برنامه‌های آتیِ «رادیو ویرایش» انجام شد و محوریت آن گفت‌وگو با استادان و پیشکسوتان حوزه‌ نشر و ویرایش، بررسی مسائل روز ویراستاران (مثل حق‌الزحمه‌ ویرایش)، معرفی کتاب‌ها و مقاله‌هایی که در حوزه ویرایش منتشر شده است و مباحث تخصصی و آموزشی مربوط به ویرایش است.
 
وی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی‌مان در «رادیو ویرایش» این است که در هر برنامه، در کنار بیان دیدگاه و نظر ویراستاران، سخن دیگر فعالان حوزه‌ نشر و کتاب را درباره‌ موضوعات مربوط به ویرایش منعکس کنیم و فضایی برای گفت‌وگو میان ویراستاران و دیگر اهالی نشر و مطبوعات فراهم کنیم؛ هدفی که سعی کردیم از نخستین برنامه آن را عملی کنیم.
 
نیک‌زاد با اشاره به انتشار اولین برنامه تخصصی رادیو ویرایش در ۲۲ شهریور ۱۴۰۲، گفت: این برنامه مجموعه گفت‌وگوهایی‌ با فعالان حوزه نشر و ویرایش، دربارهی دستور خط و تشتت در دستور خط فارسی است. مهمانان این برنامه مهدی قنواتی، رئیس کمیسیون اموزش انجمن صنفی ویراستار و پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، الهه سوداچی، ویراستار و مدیر کاتالوگ‌های نرم‌افزار طاقچه، پژمان موسوی، سردبیر نشریهی تجربه و مروارید و هومن عباسپور، نایب‌رئیس انجمن صنفی ویراستاران و سرویراستار نشر چشمه بودند.
 
به گفته وی، در این دو برنامه، که هرکدام حدود ۵۰ دقیقه است، درباره چیستی دستور خط، مشکلات دستور خط فارسی، موانع اعمال دستور خط در کتاب‌های الکترونیکی و نشریات گفت‌وگو کرده‌ایم. قسمت اوّل این برنامه، با نام «دربارهٔ دستور خط» در بسترهای ساوندکلود، شنوتو، و کست‌باکس بارگذاری شده است و قسمت دوم آن به‌زودی منتشر می‌شود، صفحه رادیو ویرایش در ساوندکلود، کست‌باکس، و شنوتو در https://soundcloud.com/anjomanvirastar فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها