یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
چهارمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی برگزار می‌شود/افزوده شدن بخش ترجمه به مسابقات

چهارمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی همزمان با پنجمین جشنواره نشر دانشگاهی همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

کاظم آرمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برگزاری چهارمین دوره «انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی»، عنوان کرد: پنجمین «جشنواره نشر دانشگاهی» با محوریت سه برنامه شامل چهارمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی، همایش‌های تخصصی حوزه نشر و یازدهمین نمایشگاه کتاب تخصصی دانشگاهی از آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: چهارمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی با هدف حمایت از تولید علم و انتشار آثار مؤثر در توسعه علمی کشور و طبق وظایف مصرّح در اساسنامه، امسال با افزوده شدن بخش ترجمه برگزار ‌می‌شود.

آرمان‌پور با بیان اینکه پیش‌تر فقط کتاب‌های تالیفی درجشنواره بررسی می‌شد، گفت: انتخاب کتاب‌های برگزیده در سال 1402 محدود به آثار منتشرشده شامل تالیفی و ترجمه در سال 1401 و در رشته‌های دانشگاهی اعم از علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی و دامی، هنر و معماری است.

وی با اشاره به برخی از معیارهای انتخاب آثار در این جشنواره، ادامه داد: آثار باید مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند، از محتوای مناسب علمی و نوآوری در ارائه موضوع برخوردار باشند، به شیوه نگارش، ترجمه، ویرایش علمی، ادبی و صوری متن توجه شود و کیفیت حروف‌نگاری، صفحه‌آرایی، گرافیکی، رسم‌الخط، کیفیت چاپ و صحافی و طرح جلد نیز اهمیت دارد.

آرمان‌پور با بیان اینکه رعایت حقوق نشر‌(کپی‌رایت) در آثار ترجمه شده اهمیت دارد، گفت: فرهنگسازی استفاده از قانون کپی‌رایت برای ناشران دانشگاهی اهمیت ویژه‌ای برای انجمن دارد و به همین دلیل شرط کپی‌رایت با ناشر خارجی از الزامات این بخش است.

وی ادامه داد: سال گذشته 215 عنوان کتاب از 19 ناشر به دبیرخانه ارسال شد که از میان آن‌ها 8 اثر انتخاب شدند، در این زمینه با توجه به افزوده شدن بخش ترجمه پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد آثار ارسالی در جشنواره امسال افزایش داشته باشد.

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی همچنین به دیدار اخیر هیئت‌مدیره انجمن با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در این دیدار پیشنهاد خرید کتاب‌های برگزیده ارائه و قرار شد اقدامات لازم انجام شود.

به‌گفته آرمان‌پور، پدیدآورندگان و ناشران آثار دانشگاهی می‌توانند از ۱۸ شهریور تا ۵ مهرماه نسخه‌ای از کتاب‌های خود را به دبیرخانه کتاب برگزیده دانشگاهی تحویل دهند.

آرمان‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود از برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی خبر داد و گفت: این نمایشگاه آذرماه امسال همزمان با هفته پژوهش برگزار خواهد شد، در این زمینه طبق توافق‌های اولیه با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه‌ای برای خرید کتاب در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه با هدف تجهیز کتابخانه‌های دانشگاهی برگزار می‌شود، قرار است علاوه بر تخفیف 20 درصدی ناشران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز 20 درصد یارانه به طرح اختصاص بدهد.

آرمان‌پور با اشاره به آمار و ارقام دهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، عنوان کرد: سال گذشته حدود 22 میلیارد و 306 میلیون ریال کتاب توسط کتابخانه‌ها خریداری شد که 446 میلیون تومان آن یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی همچنین درباره برگزاری همایش‌های تخصصی همزمان با پنجمین جشنواره نشر دانشگاهی، توضیح داد: علاوه بر همایش تخصصی در پنجمین جشنواره نشر دانشگاهی و با توجه به اهمیت موضوع تامین اجتماعی و مالیات برای ناشران، مجموعه کارگاه‌های تخصصی در این جشنواره برای اعضا برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها