جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از برگزاری کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران تا بازگشایی خانه موزه رجایی

نشست‌های حوزه تاریخ و سیاست در هفته گذشته کتاب محور بود، در این هفته شاهد تمدید دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر، نقد و بررسی کتاب «عقیله» و برگزاری ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با موضوع «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی، از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز» بودیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ حوزه تاریخ و سیاست این هفته هم شاهد گردهم‌آیی اندیشمندان و پژوهشگران بود تا موضوعات مختلف تاریخی را به بحث و گفت‌و‌گو بنشینند. در این گزارش به روال هر هفته مروری داریم بر مهم‌ترین اتفاقات حوزه تاریخ با محوریت کتاب؛ تمدید دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر تا دهم شهریور، نقد و بررسی کتاب «عقیله»، گزارشی از میزگرد بررسی کتاب «رای حلال»، هشتم شهریور روز مبارزه با تروریسم و برگزاری ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با موضوع «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی، از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز».

انتشار دوره 40 جلدی کتاب «دوره استعمارشناسی ایرانی»

حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، پژوهشگر گفت: باید تاریخ را مثل نورافکنی پیش پایمان بگیریم و چراغی بیفروزیم تا روشنگر راه باشد و مسائل و مشکلات امروز را به وسیله تاریخ تحلیل کنیم. بسیاری از ما در شناخت تاریخ لنگ می‌زنیم، چه رسد به اینکه تحلیل‌گر موفقی باشیم. تحلیل‌گر موفق کسی است که بتواند آینده‌نگری کند و در آینه تاریخ گذشته آینده را ببیند.

ستایش میرجلال‌الدین کزاری از بایندر؛ جنگاوری دلیر، دانشوی هُژیر و فرّمندی فرهیخته

کتاب «بایندر؛ نگاهی به زندگانی و عملکرد شهید دریابان غلامعلی بایندر» مجموعه‌ای است ارزنده از زندگی‌نامه و دلاورمردی‌های شهید دریابان غلامعلی بایندر که به قلم رضا جهان‌فر و دیباچه‌ای از میرجلال‌الدین کزازی نگاشته شده و انتشارات دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نداجا روانه بازار نشر شده است.

انتشار کتاب «آناتولی 878 قمری با اضافات و یادداشت‌ها»

کتاب «آناتولی 878 قمری با اضافات و یادداشت‌ها» سعی دارد به چرایی این عوامل تمدنی و تاریخ‌ساز در آناتولی بپردازد. این کتاب فاصله زمانی از شکوه و اوج قونیه در دوره سلاجقه روم تا سقوط قاهره ممالیکی در دوره عثمانیه را بررسی می‌کند.

کتاب «عقیله» در تکیه کتاب نقد و بررسی شد

محمدحسین رجبی‌دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: من نحوه بیان کتاب را پسندیدم و در مجموع اثر زیبایی از نظر عبارت‌پردازی و کاربرد واژه‌ها دیدم که قابل تقدیر است. نویسنده با پرداختن به حوادثی که حضرت زینب (س) شاهد آنها بود یک دوره مفید از تاریخ صدر اسلام را مطرح کرد. نویسنده مورخ نیست اما ادیب است که یکی از شخصیت‌های عظیم اسلام و شیعه را به زیبایی و به صورت خاصی بیان کرده است.

قلم بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی نیست بلکه خود زندگی است

برنامه گفت‌وگو محور جلد دوم از تلویزیون اینترنتی کتاب با حضور مجتبی رحماندوست، نویسنده کتاب «رأی حلال» با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد. کتاب «رأی حلال» شامل یادداشت‌های روزانه نماینده تهران، مجتبی رحماندوست از مجلس و خاطراتِ روزنوشتِ کاری و غیرکاری در نتیجه حضور وی در مجلس نهم شورای اسلامی بوده است.

اشغال لانه جاسوسی، حمله عراق به ایران را به تعویق انداخته بود

محمدعلی صمدی پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس در نشست «جنگ تحمیلی، چرایی و نحوه برخورد جمهوری اسلامی با آن» از سلسله نشست‌های علمی و تخصصی تاریخ معاصر ایران در حاشیه «دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر» درباره روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز جنگ تحمیلی سخن گفت.

تازه‌ترین کتاب منتشرنشده از آذر یزدی رونمایی شد

کتاب «استان یزد در سرزمین ما ایران» تازه‌ترین کتاب منتشرنشده از زنده‌یاد «مهدی آذر یزدی» منتشر شد. این کتاب در حاشیه شب نخست نشست «کتاب، یزد، فرهنگ» که با سخنرانی دکتر پیام شمس‌الدینی ایران‌شناس یزدی پیرامون دلالت‌های نجومی در کتیبه‌های دوره اسلامی برگزار شد، رونمایی شد.

انتشار فصلنامه علمی مطالعات باستان‌شناسی پارسه

شماره 24 فصلنامه علمی مطالعات باستان‌شناسی پارسه به صاحب امتیازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، چاپ و منتشر شد. در فصلنامه علمی مطالعات باستان‌شناسی پارسه که از آذرماه سال ۱۳۹۶ به عنوان مجله علمی در حوزه تخصصی باستان‌شناسی منتشر می‌شود، مقالاتی در زمینه‌های گوناگون باستان‌شناسی و تاریخ هنر ایران، مطالعات تطبیقی با آن و مطالعات میان‌رشته‌ای به چاپ می‌رسد.

برگزاری نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر مفید است

قاسم تبریزی، پژوهشگر و تاریخ‌نگار درباره دومین نمایشگاه مجازی کتب تخصصی تاریخ معاصر گفت: روند انتشار کتاب‌های تاریخی بالاخص در رابطه با تاریخ معاصر از سوی ناشران تخصصی یا مراکز اسنادی عموما و ناشران خصوصی به ویژه ابعاد وسیعی گرفته است. در گذشته تاریخ ما را عموما مراکز شرق‌شناسی یا ایران‌شناسی غرب می‌نوشتند و بعضی از استادان و مولفان ما تحت تاثیر نوشته‌های آنها بودند.

سنت اربعین‌نگاری پیشینه‌ای دیرین دارد

رسول جعفریان، تاریخ‌نگار و کتاب‌شناس و استاد تاریخ دانشگاه تهران درباره کتاب «اربعین» محمد یوسف بیک ناجی چنین نوشت: سنت اربعین‌نگاری پیشینه‌ای دیرین در ادبیات حدیثی مسلمانان دارد. این سنت در دوره صفوی باعث نگارش آثار فراوانی شد که یکی از آنها همین کتاب، یعنی «اربعین» محمد یوسف بیک ناجی(متوفای پس از 1134 ق) است.

انگیزه خواندن آثار تاریخی را با کتاب‌های عمومی‌تر تقویت کنیم

رسول رعیتی، از مجموعه انتشارات موزه عبرت ایران با اشاره به نمایشگاه تخصصی کتب معاصر گفت: از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه تخصصی کتب معاصر تشکر می‌کنم اما بهتر می‌بود که زمان برگزاری نمایشگاه همزمان با ایام مذهبی نبود تا مخاطبان بیشتری را جذب کند. مقاطع 15 خرداد یا 17 شهریور برای برگزاری این نمایشگاه مناسب‌تر به نظر می‌رسید. در مجموع حرکت خوبی است که امیدواریم در مقاطع مختلف سال اتفاق بیفتد.

یاوند عباسی: کتاب مخاطب را وارد راهروهای مجلس ‌می‌کند

غلامرضا یاوند عباسی، پژوهشگر در میزگرد بررسی کتاب «رای حلال» گفت: همه‌ جای کتاب خوشایند اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان و دوستان و رفقا نخواهد بود، اما به نظر من می‌ارزد. چرا؟ این کتاب هنری دارد و آن این است که می‌تواند خواننده را با خود همراه کند و وارد راهروهای مجلس کند. کسی که تصمیم به کاندیداتوری در مجلس دارد، شاید با خواندن این کتاب منصرف شود و عده‌ای ممکن است برای نماینده شدن انگیزه پیدا کنند.

دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر تا دهم شهریور تمدید شد

محمدحسین کریمی‌پور، دبیر اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر به تمدید این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب‌های تاریخی دومین نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر تا دهم شهریور 1402 تمدید شد.

نمایشگاه به گردآوری کتاب‌های تاریخی در فضای پراکنده علمی کمک کرد

ابوالحسن محمدیان، پژوهشگر تاریخ گفت: اهمیت این نمایشگاه در جمع‌آوری کتب تاریخ است که در فضای علمی پراکنده هستند. ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در کتاب‌های منتشرشده بسیار مهم است و برای محققان تاریخی اهمیت دارد و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به این مسئله کمک می‌کند.

آشکار شدن زوایای تاریک پیشینه تاریخی

ابراهیم روستایی فارسی، سرپرست هیئت باستان‌شناسی با بیان اینکه اهداف این بررسی و پژوهش در شهرستان زرقان، بررسی و شناسایی، ثبت آثار و تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور در نظر گرفته شد گفت: بررسی باستان‌شناسی به صورت پیمایشی فشرده صورت گرفت و محدوده بررسی با شبکه‌بندی ارائه شده از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی به صورت جداگانه بررسی شد.

«چطور اروپا باعث توسعه‌ نیافتگی آفریقا شد»

والتر ردانی در «چطور اروپا باعث توسعه‌ نیافتگی آفریقا شد» با بررسی تاریخ استعمار آفریقا آغاز می‌کند. او نشان می‌دهد که چگونه اروپایی‌ها از قرن پانزدهم به بعد، آفریقا را به مستعمره خود تبدیل کردند. سپس به بررسی تأثیرات استعمار بر آفریقا می‌پردازد.

روایت بینارشته‌ای از مردم نکا

«نکا شهری کوچک، آرام و نجیب با مردمانی شریف، باصفا و پرمهر. شهری قصه‌وار و رویاگون در آغوش کوه، جنگل، دریا و دشت است. پهنه‌ای در کرانه دریای مازندران با تاریخ اجتماعی پر فراز و نشیب در بزنگاه‌های تاریخی. پژوهش حاضر درنگی بر قصه زندگی مردم نکا در بازه زمانی ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ شمسی و تقلای کشف حقیقت در پس وقایع و افراد و اطوار گذشتگان است.  روایت‌هایی که موجب می‌شوند تا زندگی، سلوک، روانشناسی اجتماعی، فرهنگ معیشتی و روزمرگی‌های مردمان این دیار را که در تاریخ سندمحور و قدرت‌گرای غالب به حاشیه رانده شده‌اند، شناخت». اینها نخستین جمله‌هایی است که در پشت جلد کتاب «تاریخ اجتماعی نکا» (۱۳۵۷-۱۳۰۰ ش) می‌خوانید.

گفت‌وگو با محمدرضا روزبهانی به مناسبت روز مبارزه با تروریسم

روز هشتم شهریور که روز مبارزه با تروریسم نام دارد، محمدرضا روزبهانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر گفت: مفهوم تروریسم به شکل امروزی خود بعد از جنگ جهانی دوم آشکار و مورد توجه قرار گرفت. پس از آنکه جهان طعم تلخ ویرانی‌ها و مصیبت‌های ناشی از آن جنگ خانمان‌سوز را چشید، برخی دولت‌ها بر آن شدند تا اهداف خویش را از راه‌های دیگری دنبال کنند. یکی از این راهکارها ترویج تروریسم بود.

علاقه به تاریخ‌خوانی در میان مردم ما اندک است

علیرضا ملایی توانی، رئیس هیئت مدیر انجمن ایرانی تاریخ در ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با موضوع «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی، از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز» گفت: به نظرم این کنگره نخستین قلمروهای گسترده ورود علوم انسانی به عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی ایران باشد.

سیاست فرهنگی طاغوت‌زدایی در دوره رجایی

غلامرضا بهداروندیانی، مولف مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» گفت: درباره اسناد جدید از انفجار دفتر نخست‌وزیری علاوه بر اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی و خاطرات منتشر شده از رجال و شخصیت‌های سیاسی، دست‌نوشته‌های خسرو تهرانی، معاون اطلاعاتی نخست‌وزیر برای نخستین بار در اسناد پیوست جلد ششم این مجموعه منتشر شد.

همزمان با هفته دولت خانه موزه شهید رجایی بازگشایی شد

خانه موزه شهید رجایی که مدتی بود به جهت تعمیرات بنا، از دسترس عموم خارج بود، همزمان با هفته دولت بازگشایی شد و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ برای بازدید به این مکان مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها