سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
کتابخانه عمومی ارشاد مسجدسلیمان تخریب و بازسازی می‌شود

خوزستان- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از تخریب و بازسازی کتابخانه عمومی ارشاد با قدمت 50 سال در شهریورماه خبرداد.

عباس حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، با بیان اینکه متأسفانه این ساختمان به علت قدمت زیاد دچار فرسودگی شد و در زلزله سال 98 آسیب جدی دید، اظهار کرد:با 8 سال تلاش و مکاتبات زیاد توانستیم این ساختمان را در ردیف پروژه‌های عمرانی لحاظ کنیم.

حسین زاده اعتبار اختصاص یافته برای بازسازی کتابخانه عمومی ارشاد مسجدسلیمان را بالغ بر 140 میلیارد ریال دانست و افزود: این میزان اعتبار از محل اعتبارات استانی و منابع مختلف طی سال 1401 و 1402 از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی تأمین و پرداخت می‌شود. 

وی گفت: بازسازی کتابخانه جدید از شهریورماه در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع و زیر بنای 500 مترمربع در 2 طبقه احداث و شامل بخش‌های مختلف کتابخانه‌ای خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تعداد اعضای فعال کتابخانه  عمومی ارشاد را 5هزار عضو بیان کرد و افزود:این کتابخانه قریب 50 هزار عنوان کتاب دارد با تعطیلی کتابخانه دربهمن ماه 1400اعضای کتابخانه‌ بین کتابخانه‌های دیگر تقسیم شدند. 
 

کتابخانه عمومی ارشاد یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های مسجدسلیمان بود که در سال 1332توسط شرکت نفت ساخته شد. این ساختمان‌ها که باطراحی ومعماری انگلیسی ساخته شدند،بنگله نامگذاری شد.

واژه بنگله به معنای خانه ویلایی و اصطلاحی است که به صورت گسترده درجنوب خوزستان به کار می‌رود. هیچ نوع بنگله‌ای تایک قرن پیش درجنوب خوزستان  نبود اما با پیدایش نفت ورود انگلیسی‌ها به جنوب کشور با ساخت وساز خانه‌های ویلایی آغازشد. مساحت بنگله‌ها  به طور معمول  بالای 500متر مربع بود. و کتابخانه ارشاد نیز یکی ازهمین ساختمان‌هاست که در زمان پهلوی این ساختمان از وزارت نفت درسال‌های اولیه دهه 40 به آموزش وپرورش واگذارشد و سپس دردهه 50 به فرهنگ و هنر سابق و اداره فرهنگ و ارشاداسلامی کنونی انتقال یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها