پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
رونمایی و انتشار چندین کتاب در خراسان شمالی/ موافقت و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح‌های فرهنگی استان

خراسان شمالی- بسته خبری اخبار کوتاه فرهنگی و ادبی استان خراسان شمالی، در این هفته با چندین خبر از فضای کتاب، فرهنگ و هنر همراه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، بسته خبری اخبار کوتاه فرهنگی و ادبی این هفته از خراسان شمالی با خبرهایی از رونمایی و انتشار چندین کتاب و موافقت و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح‌های استان، جمع‌بندی شده است.

رونمایی کتاب نوای مسکین

کتاب شعر « نوای مسکین » کاری از زنده یاد حسین خیراندیش است که در مراسم سالگرد مرحوم، توسط فرزندانش رونمایی شد.
 
زنده یاد حسین خیراندیش از علاقمندان و هنرمندان فقید شهرستان اسفراین بود که در اولین مراسم سالگرد وفات این هنرمند شاخص اسفراینی، سردیس او نیز رونمایی شد.
 
توزیع کتابخانه‌ها براساس مطالعات مناطق
 
مهدی آریان مدیر کل کتابخانه‌های استان خراسان شمالی، ظهر چهارشنبه در دیدار با رضا واعظی، مدیر کل صداوسیمای استان خراسان شمالی ضمن تبریک انتصاب وی گفت: در دوره مدیریت جدید این سازمان، همکاری‌های متقابل و سازنده‌ای شکل گرفته است.
 
آریان در این دیدار گفت: وجود ۷۷ باب کتابخانه عمومی در استان خراسان شمالی، ظرفیت مطلوبی برای توسعه فرهنگی در اختیار ما قرار داده است. تلاش شده که توزیع کتابخانه‌ها در سطح استان براساس نیازهای مطالعاتی هر منطقه انجام شود تا مردم به راحتی به این مراکز دسترسی داشته و از خدمات متنوع آن ها بهره‌مند شوند.
 
موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با درخواست‌های فرهنگی و هنری استاندار خراسان شمالی
 
مقام عالی دولت در استان خراسان شمالی گفت: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تکمیل پروژه‌های عمرانی و مجتمع‌های فرهنگی و هنری در دست ساخت و تامین نیروی انسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شد که در هر دو مورد توافقاتی حاصل شد.
 
وی اظهار کرد: در دیدار خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حمایت این وزارتخانه از تکمیل مجتمع فرهنگی هنری در حال ساخت در حاشیه پارک دو برار بجنورد، تکمیل پروژه موزه هنر های معاصر در استان که هم اکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تعمیر و تجهیز مراکز فرهنگی هنری استان شد.
 
برگزاری یادمان کتاب‌های تقریظ شده رهبر معظم انقلاب 
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی بیان کرد: همایش یادمان کتاب‌های تقریظ شده مقام معظم رهبری به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.
 
وی اظهار کرد: همایش یادمان کتاب‌های تقریظ شده مقام معظم رهبری به مناسبت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به استان در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
 
آریان افزود: اهمیت مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی از زبان رهبر معظم انقلاب بارها بیان شده و ایشان نزدیک به سه دهه است که با تقریظ های خود بر کتب مختلف سعی در تشویق و ترغیب جامعه به کتابخوانی دارند.
 
برترین آثار راه یافته به مرحله نمایشگاهی نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا معرفی شدند
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: از مجموع پنج هزار و 211 عکس ارسالی از ۳۶۲ هنرمند به دبیرخانه نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا تعداد ۴۸ اثر در بخش تک عکس و ۹ مجموعه عکس از ۴۵ عکاس به مرحله نمایشگاهی این سوگواره راه یافتند.
 
سید عباس میر هاشمی، حمید سبحانی، سعید فرجی،محسن کابلی و احسان کمالی داوری آثار بخش عکس و پیمان حمیدی پور دبیری بخش عکس نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا در خراسان شمالی را بر عهده داشتند.
 
کتاب « می‌خواهم نماز بخوانم» به زبان کره‌ای در بجنورد رونمایی شد
 
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی گفت: به همت دانش‌آموز بجنوردی، کتاب «می‌خواهم نماز بخوانم» به زبان کره‌ای ترجمه و طی آئینی رونمایی شد.
 
دانش‌اموز، معصومه منصوریان توانست کتاب «می‌خواهم نماز بخوانم» را به زبان کره‌ای ترجمه کند.
 
کتاب «آتا» در بجنورد رونمایی شد
 
علی حصاری، نویسنده بجنوردی گفت: کتاب « آتا » به معنای پدر آسمانی به دو زبان فارسی و ترکی در بجنورد رونمایی شد.
 
این کتاب که به دو زبان فارسی و ترکی نگارش شده است، آغاز آن لینک QR نیز قرار داده شده تا فایل صوتی کتاب با زبان ترکی دارد و با صدای نویسنده نیز قابل دسترسی باشد.
  این کتاب در ۵۱ صفحه به رشته تحریر درآمده است.
 
باشگاه نقالان سوره خراسان شمالی آغاز به کار کرد
 
رئیس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: در پی استقبال دانش‌آموزان خراسان شمالی از هنر نقالی و پرده‌خوانی باشگاه نقالان سوره فعالیت خود را آغاز کرد.
 
پس از برگزاری نخستین جشنواره استانی نقالان سوره، جمع زیادی از دانش‌آموزان به هنر نقالی و پرده‌خوانی علاقه پیدا کردند؛ که حوزه هنری استان طرح باشگاه نقالان سوره را اجرا و عملی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها