سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
پرورش تصوری از «خود آرمانی» فرد!

ایده اصلی کتاب «کمک به دیگری - مربیگری برای ایجاد تغییرات پایدار در سطح فردی» کمک به پرورش تصوری از «خود آرمانی» فرد توسط مربی –شامل اینکه می‌خواهد چه کسی باشد و در پی‌ انجام چه چیزی است – و کمک به کشف «خود واقعی» و تمرین رفتارها و نقش‌های جدید است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خواه رئیس، همکار یا یک دوست باشید، می‌توانید به همکاران یا دوستانتان در ایجاد تغییراتی مهم کمک کنید. اما شیوه انجام این کار، تعیین اهداف برای آنها و تصحیح مشکلاتشان نیست. کمک به «ایجاد تغییر در دیگری» به بهترین شکل از طریق مربیگری مشفقانه محقق می‌شود، رویکردی که شامل تمرکز بر رویاهای دیگران (همکار، دوست، ...) و چگونگی دستیابی به آنهاست. یک مربی مشفق، به جای مشاوره دادن، پرسش‌هایی جستجوگرانه و باز را مطرح می‌کند و با دقت و توجه کامل پاسخ‌ها را می‌شنود.

ایده اصلی کتاب «کمک به دیگری - مربیگری برای ایجاد تغییرات پایدار در سطح فردی» کمک به پرورش تصوری از «خود آرمانی» فرد توسط مربی –شامل اینکه می‌خواهد چه کسی باشد و در پی‌ انجام چه چیزی است – و کمک به کشف «خود واقعی» و تمرین رفتارها و نقش‌های جدید است. اما نکته مهم این است که فرد در فرآیند کشف «خود واقعی» تنها بر نقاط ضعف و آنچه باید ترمیم و اصلاح شود متمرکز نمی‌شود، بلکه به نقاط قوتی که به او در ایجاد تغییر پایدار کمک می‌کند توجهی ویژه معطوف می‌دارد. نقش مربی در این شیوه حمایت از تلاش فرد برای شناسایی فرصت‌های یادگیری، زمینه‌سازی برای دستیابی به تغییر، و به طور خلاصه بررسی همه چیز است.

در حین خواندن کتاب موضوعات مطرح شده در مقدمه را دقیق‌تر می‌خوانید و با مهارت‌هایی نظری و عملی آشنا می‌شوید که کمکتان می‌کند مربی مؤثرتری باشید یا به دیگران در اغلب موقعیت‌ها کمک کنید.

در طول کتاب مولفان دستاوردهای خاص نکات آموزشی کلیدی و مطالعات تحقیقی مرتبط (نکات تحقیقی را برجسته می‌کنند و منابع و جزئیات دیگر را در پانوشت‌ها آورده‌اند. برای خوانندگان عمل گرا ،تمرینات دقیق و مؤثری را در پایان اغلب بخش‌ها، تمرینات فکری و (کاربردی) آورده‌اند. آنها می‌خواهند تفکر را در قالب یادگیری فعالانه و هیجانی و نه فقط به عنوان دانش تقویت کنند.

همچنین در پایان بیشتر فصل‌ها راهنمای گفت‌وگو آورده شده است که شامل سؤالاتی درباره این موضوعات است تا بتوان با دوستان و همکاران گفت‌وگوی عمیق‌تری داشت. طبق مطالعات تصویربرداری عصبی مزایای این کتاب تا حدی از تفکر فردی درباره ایده‌ها و روش‌های کتاب و گفت‌وگو با دیگران درباره این افکار و تجربیات ناشی از این ایده‌ها با کمک دیگران باعث افزایش وضوح و ادراک پذیری آنها می‌شود. راهنماهای گفت‌وگو روش مفیدی برای تحقق این هدف است.

اگرچه مولفان امیدوارند که این کتاب را به نحوی نوشته باشند که از ابتدا تا انتها از خواندن آن لذت ببرید، می‌توانید از آن به عنوان کتاب مرجع نیز استفاده کنید و مستقیماً سراغ بخش‌های خاص یا نکات آموزشی کلیدی، تمرینات یا دیگر نکات برجسته شده در کتاب بروید.

به طور خلاصه این کتاب به شکل زیر پیش می‌رود: در فصل دوم کاربردها و تعاریف مربیگری و دیگر روش‌های کمک به دیگران بررسی می‌شود. همانطور که مثال‌ها از موارد واقعی مربیگری نشان می‌دهد، در کانون هر فرایند کمک کردن از این نوع، مجموعه‌ای از تجربیات وجود دارد که در رابطه بین کمک کننده و کمک گیرنده نهفته است.

در فصل سوم نگاه عمیق‌تری به نحوه مربیگری مشفقانه در قیاس با مربیگری هدف محور دارد. کمک به دیگری با درک این نکته آغاز می‌شود که افراد وقتی می‌توانند تغییر کنند که بخواهند تغییر کنند. سپس پنج کشف در حوزه نظریه تغییر آگاهانه را به عنوان الگوی تغییر پایدار و مطلوب در کتاب تشریح می‌شود. فصل چهارم نکاتی را که از مطالعات اخیر علوم مغزی فرا گرفته شده است توضیح می‌دهد؛ نکاتی که به ما امکان می‌دهند کمک‌های ماندگارتری به دیگران بکنیم. ما به طور خاص بر نحوه انگیزش جاذب‌های هیجانی مثبت در برابر منفی در مغزمان برای خلق حالت هیجانی پذیرا و انگیخته متمرکز می‌شویم.

در فصل پنجم، نگاه عمیق‌تری به علم جاذب‌های هیجانی مثبت و منفی داریم و نشان می‌دهیم که گرچه برای بقا به جاذب‌های هیجانی منفی نیاز داریم، این جاذب‌های هیجانی مثبت هستند که امکان رشد و شکوفایی را برای انسان فراهم می‌کنند. این کتاب توضیح می‌دهد که چطور باید جاذب‌های هیجانی مثبت ایجاد شود و بین آنها و جاذب‌های هیجانی منفی تعادل برقرار شود تا موجب رشد و تغییرات ماندگار شوند.

در فصل ششم رؤیای شخصی را به شکل عمیق‌تر بررسی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که کشف و گسترش چنین رویایی از نظر عصب شناختی و هیجانی قوی‌ترین روش برای درگیر کردن جاذب‌های هیجانی مثبت است. رؤیای فردی تصویر فرد از آینده احتمالی اوست. این رویا نوعی هدف یا راهبرد نیست؛ پیش بینی احتمالات نیست؛ بلکه یک رؤیاست!

در فصل هفتم بر نحوه ایجاد روابط تشدید شونده و یادگیری پرسیدن سؤالات صحیح از یکدیگر - در عین گوش دادن به پاسخ‌ها برای برانگیختن یادگیری و تغییر متمرکز است که هم سبک و هم زمانبندی سوالات ممکن است موجب برانگیختن جاذب‌های هیجانی مثبت و تغییر -یا برعکس آن- شود. از دست دادن لحظات کلیدی و پرسیدن سؤالات پراکنده ممکن است گفت وگوی بالقوه انگیزشی را به گفت و گویی عذاب آور تبدیل کند.

در فصل هشتم به این مسئله می‌پردازد که چطور سازمان‌ها می‌توانند با تغییر هنجارهایشان فرهنگ مربیگری را ترویج دهند مثلاً با تشویق مربیگری همتایان؛  استفاده از گوهر یاوری و کمک مربی‌های حرفه‌ای داخلی و خارجی و تبدیل مدیران به مربیان واحد خودشان و بخش‌های دیگر.

مولفان در فصل نهم کتاب نشان می‌دهند که چطور باید از لحظاتی استفاده کنید که در آن فرد آماده کمک گرفتن است و آن را لحظات مربی پذیری می‌نامند و راهنمایی عملی برای خلق فضای ایمن برای تفکر و پذیرش ارائه می‌دهند. در این فصل به بررسی برخی نمونه‌های «سخت» در مربیگری می‌پردازند و نشان می‌دهند که روش‌های مربیگری مشفقانه چطور می‌توانند مفید واقع شوند.

در نهایت در فصل دهم این کتاب را با درخواستی الهام بخش به پایان می‌رود و مخاطب را به تمرینی که در فصل ۲ ارائه می‌دهد بر می‌گرداند. در این تمرین از شما می‌خواهند به این فکر کنید که چه کسی به شما کمک کرد انسان فعلی بشوید. بعد از خواندن کتاب و یادگیری روشهای کمک به رشد دیگران، می‌پرسند که شما در فهرست چه کسی قرار می‌گیرید؟» به هر حال، ارتباط با کسانی که می‌خواهند دنبال رؤیاهایشان بروند، ممکن است بزرگترین و ماندگارترین هدیه عمرشان باشد. این میراث ماست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها