یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
ویترینی از کتاب‌های خواندنی تاریخ معاصر ایران به قلم پژوهشگران مطرح/ از «پهلوی سوم» تا «تاریخ با طعم ذغال اخته»

مروری بر سایت «سامانه خرید از کتابفروشی» حاکی از کتاب‌های گوناگونی از تاریخ مشروطه تا تاریخ دهه نخست انقلاب است به قلم پژوهشگران و نویسندگان متنوعی از سرتاسر ایران است که در نمایشگاه کتب تخصصی تاریخ نظر مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد؛ نمایشگاهی که فرصت خوب خرید کتاب‌های متنوع تاریخی با تخفیف 25 درصد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نمایشگاه کتب تخصصی تاریخ معاصر با شعار «تاریخ چراغ راه آینده» از 28 مرداد برگزار شده تا 8 شهریور ادامه دارد. در این نمایشگاه که علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های خود را از طریق سایت «سامانه خرید از کتابفروشی» انتخاب و خریداری کنند نزدیک به 1500 عنوان کتاب از 380 ناشر ارائه می‌شود. کتاب‌هایی که در «سامانه خرید از کتابفروشی» قرار دارد.  
 
مروری بر سایت «سامانه خرید از کتابفروشی» حاکی از کتاب‌های گوناگونی از تاریخ مشروطه تا تاریخ دهه نخست انقلاب(دهه شصت) است به قلم پژوهشگران و نویسندگان متنوعی از سرتاسر ایران که در نمایشگاه «کتب تخصصی تاریخ» نظر مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد. در این کتاب‌ها علاوه بر مرور رویدادهای تاریخ معاصر از مشروطه تا دهه اول انقلاب اسلامی، آثاری هم به صورت رمان وجود دارد که رویدادهای تاریخی را به عنوان بستر اصلی یک داستان برگزیدند و تاریخ را بازآفرینی کردند. در گزارش زیر که اطلاعات آن بر اساس سایت «سامانه خرید از کتابفروشی» موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است به مرور بعضی از آثاری پرداختیم که تاریخ معاصر را روایت کردند.  

پهلوی سوم! (آنچه ماهواره‌ها از پهلوی ترسیم کرده‌اند)
پدیدآور: بشیر، حسن ، موذن، کاظم، ناشر: کانون اندیشه جوان، 196 صفحه، چاپ2


نویسنده در کتاب پهلوی سوم نشان می‌دهد که چگونه شبکه‌های ماهواره‌ای درباره این موضوع، پیام را در محتوای رسانه‌ای به اشکال مختلف بازنمایی و تصویرگری می‌کنند؟ شیوه‌های مختلف برجسته‌سازی و چارچوب‌بندی محتوای رسانه‌ای آنان چگونه است؟ کم و کیف طرح دال‌ها (مفاهیم مهم) در متن، شیوه‌های اقناع و متقاعدسازی، شیوه‌های ابهام‌سازی در محتوا، روش‌های اغفال و دورسازی مخاطب از واقعیت-و نه بحث از اینکه واقعیت چیست-چگونه است؟ کتاب حاضر درصدد است این مطالب را برای مخاطب بازگو کند.
در کتاب پهلوی سوم تلاش شده است با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی، که از بهترین روش‌ها برای این‌گونه مطالعات و تحقیقات است، فیلم‌های این شبکه درباره انقلاب اسلامی مورد مطالعه و تحلیل دقیق و بی‌طرفانه قرار گیرد.
 
طیب: زندگی‌نامه و خاطرات حر نهضت امام خمینی (ره) شهید طیب حاج‌رضایی
گردآوری: عمادی، محسن، ناشر:شهید ابراهیم هادی، ۱۶۴ صفحه

 
«طیب» زندگی‌نامه و خاطرات شهید طیب حاج‌رضایی است که به حُر نهضت امام خمینی(ره) مشهور است. این مجموعه به همت گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی تهیه شده است. طیب حاج‌رضایی از جمله اشرار معروف دوران حکومت پهلوی است. طیب چندین بار با همکاری با دربار، اشرار را بسیج کرد تا اعتراضات و شورش‌های خیابانی را سرکوب کند. او همچنین در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقش پررنگی در انجام کودتا و بازگرداند شاه داشت. با این وجود لحظه‌ای در زندگی‌اش، طیب مسیر خود را تغییر می‌دهد و به حمایت از مردم و پشتیبانی از امام خمینی(ره) و مخالفت با دربار می‌پردازد. او به دلیل حضور در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگیر می‌شود و سرانجام توسط جوخه آتش تیرباران می‌شود. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: می‌گفت: سال قبل وقتی طیب و حاج اسماعیل را به سختی شکنجه دادند به اینجا آوردند. آن‌ها را در سلول‌هایی قرار دادند که نور نداشت و مرطوب بود. بدن این دو نفر زخمی و خسته بود. گاهی می‌آمدند و از زیر در، یک سطل آب به داخل سلول می‌ریختند تا بیشتر اذیت شوند و زخم‌هایشان بدتر شود، بلکه به نوعی همکاری کنند. پاسبان شیخی ادامه داد: گاهی از دربار یک سرهنگ می‌آمد و با طیب حرف می‌زد. یک بار به طیب گفت: کاری که به تو گفتیم که نکردی، لااقل بیا تو این کاغذ بنویس که به شاه وفادارم و از محضر شاه معذرت می‌خواهم. شاه را به ولیعهد قسم بده، من نامه را می‌برم و برایت عفو می‌گیرم. طیب هم که عصبانی شده بود گفت: «اگه از این در رفتم بیرون، خودم می‌دونم چی کار کنم. همون‌طور که آوردمش می‌برمش» به اینجا که رسید فهمیدند که دیگر او آدم سابق نیست.

تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی جلد نخست، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
نویسنده غلامرضا بهداروندیان، زیر نظر جواد منصوری، 468 صفحه
 
کتاب حاضر، نخستین جلد از مجموعه «تاریخ تحوّلات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی» است که به توصیف و تحلیل وقایعی همچون برگزاری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی، برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، تصرف سفارت آمریکا و استعفای دولت موقت در 14 آبان 1358، می‌پردازد و حوادث، وقایع و مسائل مختلفی را دربرمی‌گیرد که هریک از آنها درخور اهمیت است. در این برهه زمانی، فرآیند ساختارسازی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، بسترسازی شرایط جدید با رهبری امام خمینی(ره) و رویارویی با چالش‌های بزرگ فراروی نظام آغاز می‌گردد. در این مجموعه، ضمن ارائه تحلیل‌های علمی و مستدل، سعی شده است به نیاز دانشجویان و پژوهشگران به ویژه محققان رشته‌های علوم سیاسی و اجتماعی پیرامون موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و رخدادهای پس از آن، پاسخی منطقی و واقع‌بینانه داده شود.
 
استقلال ایرانیان زیر نفوذ بیگانگان: با تکیه بر اسناد لانه جاسوسی آمریکا در ایران از کودتای 28 مرداد 1332 تا بهمن 1357 (جلد 2) 
پدیدآور: کاموربخشایش، جواد ، قاسم‌پور، داود، ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان، 216 صفحه
 

در کتاب حاضر، تشريح مي‌شود که انقلاب مشروطه ايران در ۱۲۸۵ش آغازگر عصری نو در حيات سياسی ايران بود. قدرت‌های خارجی موضع‌گيری متفاوتی در برابر اين انقلاب مردمی داشتند و به‌ويژه انگلستان و روسيه، سعی کردند ابتدا بانفوذ در صفوف مشروطه‌خواهان و سپس با بباران مجلس شوراي ملی، مانع استقرار آن شوند. دولت آمريکا برخلاف دو قدرت فوق رويکردی بی‌طرفانه نسبت به تحولات داخلی ايران داشت و به همين دليل موضعی در برابر حرکت انقلابي مردم ايران اتخاذ نکرد ولى بري از اتباع آن کشور به دفاع از مشروطه‌خواهان می‌پرداختند.
 
تاملی در یادداشت‌های آقای هاشمی: نگاهی نقادانه به مجموعه کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی ۱۳۷۸ - ۱۳۶۰
پدیدآور: رضائی‌شریف‌آبادی، مسعود، ناشر: شهید کاظمی، 992 صفحه

 
هاشمی رفسنجانی از سال 1360 شروع به نگارش خاطرات خود در قالب یادداشت‌های روزانه کرد و آن را 35 سال، یعنی تا آخرین روز حیات خود ادامه داد. شاید بتوان یکی از دلایل این انگیزه و پشتکار در نگارش خاطرات روزانه را حضور آقای هاشمی در کانون مسائل و تحولات کشور دانست. ایشان — گذشته از جایگاه خود در میان نیرو‌های انقلابی و خط امامی — به‌دلیل مبارزات طولانی در دوران قبل از انقلاب، از همان ابتدای برپایی نظام جمهوری اسلامی، به‌عنوان یکی از یاران نزدیک حضرت امام شناخته شد و با عضویت در شورای انقلاب، در جریان مهم‌ترین مسائل کشور قرار گرفت. به‌علاوه، حضور در مناصب و مسئولیت‌های رسمی و غیررسمی گوناگون و به‌ویژه حضور در جمع پنج‌نفرۀ مؤسس حزب جمهوری اسلامی، و سپس تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس، آقای هاشمی را به یکی از شخصیت‌های برجستۀ نظام تبدیل کرد. پس از آن، با شروع جنگ تحمیلی و به‌ویژه در پی جراحت آیت‌الله خامنه‌ای در واقعۀ تروریستی 6تیر1360، آقای هاشمی علاوه‌بر مسئولیت‌های پیشین، وظایف مهم و سنگینی را در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بر عهده گرفت که تا پایان آن استمرار داشت. ذکر همین مختصر کافی است تا به گسترۀ اطلاعات ایشان از مسائل و موضوعات مختلف اشاره‌ای شده باشد و باید خدای را سپاس گفت که ایشان شمه‌ای از این اخبار و اطلاعات را در یادداشت‌های روزانۀ خود بر جای گذارده است.

تا پاییز1401، دفتر نشر معارف انقلاب به‌عنوان ناشر رسمی آثار آقای هاشمی رفسنجانی، 19 جلد از یادداشت‌های روزانۀ ایشان را تحت عنوان کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی منتشر کرده و برای هر جلد نیز نام و عنوانی متناسب با وقایع آن سال برگزیده است. شکی نیست که یادداشت‌های آقای هاشمی از جذابیت زیادی برای عموم و به‌ویژه اهالی تاریخ و سیاست برخوردار است و البته ممکن است همین جذابیت موجب عدم دقت کافی در محتوای این یادداشت‌ها شود. روی سخن در اینجا به‌خصوص با اصحاب تاریخ و سیاست است. اما دقت در مطالعۀ این یادداشت‌ها به‌تدریج، نگاه را روی برخی یادداشت‌ها متوقف می‌کند و در ذهن علامت‌سؤالی دربارۀ آن‌ها حک می‌شود. گاهی این علامت‌سؤال کوچک و گاهی بزرگ و گاهی نیز همراه با یک یا حتی چند علامت تعجب در کنار آن است. آنچه موجب آن توقف چشم و حک شدن علامت‌سؤال در ذهن می‌شود، نکاتی فراتر از ایرادات عادی در ثبت این خاطرات است! واقعیت این است که از سال 1360 تا سال 1378، اتفاقات بسیار زیاد و متنوعی در کشور افتاده است و همین اتفاقات فضای سیاسی کشور را هر روز پیچیده‌تر از قبل ساخته‌اند. طرح سؤالات و ابهامات دربارۀ محتوای برخی یادداشت‌های آقای هاشمی طی جلساتی منظم و مروری بر مجموعه یاداشت‌ها و تمامی صحبت‌ها ضبط و پیاده و منتشر شده ایشان سرآغاز یک بحث مفصل و طولانی شد که جمع‌بندی آن در کتاب «آقای هاشمی»؛ به رشته تحریر در آمده است. کتاب «آقای هاشمی»؛ تاملی در یادداشت‌های و خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی با نگاهی نقادانه است.

مبارزه به روایت کبری سیل‌سه‌پور: همسر شهید اندرزگو
پدیدآور: به‌اهتمام : داودی ، سمانه، ناشر: ایران

 
کتاب «مبارزه به روایت کبری سیل سه‌پور» روایت زندگی همسر سید علی اندرزگو از دوران زندگی زناشویی خود با این شهید بزرگوار است. خانم کبری سیل‌سه‌پور در سال ۱۳۴۹ زندگی مشترک خود را با شهید اندرزگو در محله چیذر تهران آغاز نمود. شهید اندرزگو بعد از ماجرای ترور حسنعلی منصور، برای درامان ماندن از دست مأموران ساواک، در آن سال‌ها به زندگی مخفیانه روی آورده و به صورت پنهانی در حوزه علمیه چیذر به فعالیت‌های مبارزاتی و تحصیل مشغول بود. خانم سیل سه‌پور از همان ابتدا، زندگی با شهید اندرزگو را در خانه‌های مخفی مختلف آغاز کرده و تمام سختی‌های این شیوه زندگی انقلابی را به جان خریده بود. او حتی هنگامی که صاحب فرزندی شده و فرزند دیگری را حامله بود در راستای فعالیت‌های انقلابی شهید اندرزگو و گریز از دست مأموران ساواک همراه او به مشهد زابل و افغانستان سفر کرده و با گذراندن سختی‌های زیاد در اموری چون جابجایی سلاح به شهید اندرزگو مدد و یاری رساند. زندگی چند ماهه او در زابل و افغانستان با مسائل و مشکلات فراوانی همراه بوده که در این کتاب به روایت آنها پرداخته است.
علاوه بر روایت خانم کبری سیل سه‌پور از زندگی مشترک خود با سید علی اندرزگو که در فصل دوم این کتاب آمده است، در فصل یک این کتاب زندگینامه مفصلی از شهید اندرزگو همراه با بیان وقایع و اتفاقات سیاسی و اجتماعی آن دوران آمده است. فصل آخر کتاب نیز به گاه شمار فعالیت‌های انقلابی شهید اندرزگو اختصاص دارد.
 
خانه امن: خاطرات بهرام نوروزی
گردآورنده: نوروزی، بهرام - گردآورنده : ناطق، ساسان، ناشر: شرکت انتشارات سوره مهر


من سرباز کوچکی از خیل سربازان بی شمار سرزمین پهناوری هستم که خاطراتم را تا چند ماه بعد از ادغام کمیته انقلاب اسلامی در نیروی انتظامی روایت کردم؛ خواستم آن روزها و آدم‌هایشان را آن گونه که بودند، روایت کنم. نگاهشان طوری بود که انگار گفته باشم فاتحه مع الصلوات. احساس کردم رنگ صورت آن‌ها و خودم یک دفعه پرید. منتظر بودم هر آن به زمین برخورد کنیم و تکه ‌تکه شویم. خلبان و کمک‌خلبان هر کاری بلد بودند انجام می‌دادند. ولی هلیکوپتر دور خودش می‌چرخید و پایین می‌رفت. صخره‌های زیر پایمان هر لحظه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شدند تا اینکه هلیکوپتر روی یک صخره لب پرتگاه افتاد.
 
تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق
پدیدآور: حائری ، عبدالهادی، ناشر: امیرکبیر، ۴۰۰ صفحه - تالیف - چاپ ۵

 
هدف اصلی نویسنده در این کتاب آن است که واکنش رهبران مذهبی را در برابر انقلاب مشروطیت، چه از نظر درگیری عملی و چه از حیث کمک‌های فکری آنان در انقلاب ـ در چارچوب فعالیت‌های مشروطه‌خواهی و نوشته‌های سیاسی مرحوم "میرزا محمدحسین نائینی "( ۱۸۶۰ـ ۱۹۳۶م/ ۱۲۷۷ـ ۱۳۵۵ق) ـ پژوهش و بررسی نماید . نویسنده معتقد است: «اگر علما انقلاب مشروطه را تایید نمی‌کردند مسلما در نطفه خفه می‌شد و نقش موثر علما آشکاراست و جای بحثی در مورد نفوذ نوشته‌ها و سخنرانی‌های آنان وجود ندارد ;"از این رو نگارنده می‌کوشد به این پرسش‌ها پاسخ گوید" :علما درباره مشروطه‌گری چه گفتند؟ چگونه آنان کوشش کردند که مشروطیت را در کشور اسلامی ایران به رژیم مشروع و قانونی اعلام کنند؟» مولف با توجه به این که تفسیر میرزا محمدحسین نائینی را بر مشروطیت از همه نوشته‌های علمای هم عصر او منظم‌تر و محکم‌تر می‌داند، در این کتاب توجه نقادانه و ویژه‌ای به اندیشه‌های سیاسی او افکنده است .به نظر او تئوری مشروطیت نائینی به ویژه از این نظر اهمیت دارد که نماینده اندیشه‌های مشروطه گری علمای طراز اول مذهبی است که انقلاب مشروطیت ایران را رهبری کردند . نویسنده معتقد است که "پژوهش پیرامون نوشته‌های مشروطه خواهانه نائینی به ما کمک می‌کند که به دست آوریم چگونه علما، خود، درگیری خویش را در انقلاب مشروطیت توجیه می‌کنند؟ علما مشروطیت را چگونه فهمیدند؟ موضع مذهب شیعه در یک رژیم به اصطلاح "مشروطه دمکراتیک "از نظر برخی از آنان چیست/ و سرانجام مخالفت ایدئولوژیک برخی دیگر از علما با اصول مشروطه‌گری بر چه پایه‌ای است؟، با بررسی تفسیر نائینی از اصول مهم مشروطه مانند آزادی، برابری و نظام پارلمانی ما می‌توانیم به خوبی دریابیم که علما تا چه اندازه از اندیشه دمکراسی آگاهی داشتند و تا چه اندازه آماده بودند که نسبت به شیوه‌های نوخواهی به طور کلی و به مساله مشروطه‌گری به طور ویژه روی موافق نشان دهند.

ماموریت هایزر در ایران
پدیدآور: رضاپور ، محمد، ناشر: به نشر وابسته به آستان قدس رضوی، ۸۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱

یکی از ماموریت های جدید که از واشنگتن به هایزر سپرده شد، درباره حفظ تجهیزات حساس و ارزشمند مانند هواپیماهای f-14و موشک های هوا به هوای فونیکس و تجهیزات آن بود .معلوم بود که سران واشنگتن هم چندان امیدی به بهبود اوضاع نداشتند و به شدت احساس خطر می کردند که حکومت شاه سقوط کند و این تجهیزات که آمریکا فقط به هم پیمانان درجه اولش می داد به دست انقلابی ها بیفتد…
کتاب ماموریت هایزر در ایران نوشته محمد رضاپور به حضور هایزر در ایران می‌پردازد. این کتاب یکی از مجموعه‌ کتاب‌های یک روایت معتبر است. مجموعـه یـک روایـت معتبر، روایـت روزهـا و سـال‌هایی است کـه خوب یا بد، خـوشی یا تلخ، بر مردمان و میهنمان گذشته است. گذشته‌ای که امروز چراغی است که راه آینده را روشن می‌کند شناخت گذشته و روبه‌رو شدن با حقیقت آن می‌تواند برای جوانان امروز این مرز و بوم یک راهنما حقیقی باشد. راهنمایی که او را از میان دروغ‌های رسانه‌های مختلف به طرف حقیقت هدایت کند.
 
خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه
پدیدآور: میرزاصالح، غلامحسین، ناشر: معین، ۳۴۸ صفحه - تالیف - چاپ ۶
 

«خاطرات سیاسی قوام السلطنه» کتابی است که خاطراتش را از دوران دوم و سوم نخست وزیری‌اش در بردارد. در دهه‌های بیست و سی شمسی، که ایران درگیر بازی‌های حزبی، اضمحلال شخصیت‌های مختلف سیاسی و فرهنگی، تاثیرات حزب توده و در کشمکش میان شعارهای متفاوت از اندیشه‌های متنوع بود، احمد قوام، سیاست‌مدار به نام ایرانی، معروف به قوام السلطنه، اقدام به یادداشت‌برداری از خاطرات خود کرد که شروع کتاب با نقدی مفصل بر «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» آغاز می شود که گردآورنده سال‌ها پیش آن‌ها را در چندین شماره از مجله خواندنی‌ها به چاپ رسانده بود و اکنون نیز سرآغاز کتاب پیش روست تا از ویژگی‌ها و خصایص عمده کتاب «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» پرده‌برداری کند.

در ادامه متن کتاب به مسائل مختلفی که «قوام السلطنه» در خاطرات خود به آن‌ها پرداخته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تهیه طرح تحریم مذاکرات نفت، ارتباط شوروی و تجزیه آذربایجان و تشکیل حکومت‌های خودمختار آن، ممانعت دولت شوروی از خروج از خاک ایران، مذاکره وزیران خارجه دولت‌های آمریکا، شوروی و انگلیس درباره ایران ، طرح تجزیه ایران، مفاد موافقت‌نامه قوام-سادچیکف، انتخابات دوره‌های چهاردهم و پانزدهم مجلس و نهایتا اعلام جرم علیه "قوام‌السلطنه" و سقوط کابینه اشاره کرد.
 
دیوار ۱۳۵۸
نويسنده: قاضی ، امیرحسین ، ويراستار : آذرباد ، مسعود ، ۳۴۸ صفحه - تالیف - چاپ ۳
 

اگر بخواهیم یک رمان جذاب درباره تاریخ انقلاب اسلامی معرفی کنیم، «دیوار ۱۳۵۸» یکی از گزینه‌های خوب است. «دیوار ۱۳۵۸» از دوره‌ای به عنوان فضای داستان خود استفاده کرده که می‌توان هر روز آن را اتقافات و جریان‌های مهم اجتماعی و سیاسی در برگرفته است. کتاب از فرستاده شدن یک جوان امروزی به گذشته سخن می‌گوید که او در موقعیت‌های حساس تاریخی قرار می‌گیرد و سعی دارد با دست بردن در رخدادها، جور دیگری آینده را رقم بزند. جوان داستان «دیوار ۱۳۵۸» هیچ تفاوتی با هزاران جوانی که در طول روز دور و بر خودمان می‌بینیم ندارد جز اینکه با قرار گرفتن در یک موقعیت تاریخی و سرنوشت ساز، مجبور است پا از حباب روزمرگی بیرون بگذارد و نام خود را در کنار باقی چهره‌های تاثیرگذار تاریخ ثبت کند. کتاب دیوار ۱۳۵۸ رمانی متفاوتی است که در آن مسائل جنایی و عاشقانه‌ با هم ممزوج شده و برای خواننده جذابیت مضاعفی دارد. از سوی دیگر نویسنده سعی کرده، آرزوی سفر در زمان که بخشی از خیال‌پردازی هر کدام از ما انسان‌ها است را جامه عمل بپوشاند.
 
تاریخ تحولات سیاسی ایران: بررسی مولفه های دین، تجدد و مدنیت در تاسیس دولت - ملت در گستره هویت ملی ایران
پدیدآور: نجفی ، موسی،  فقیه‌حقانی ، موسی، ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۷۲۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱۲
 

کتاب حاضر در برگیرنده مباحثی در زمینه تاریخ تحولات سیاسی ایران طی پانزده قرن دوران اخیر از عصر صفویه تا عهد انقلاب اسلامی است. مباحث کتاب بر اساس تاریخ تحولات سیاسی و بر محور (سنوات مهم تاریخی) و وقایعی که به نظر می‌رسیده، نقطه عطف اساسی بوده و به عنوان کلیدی برای یک برهه زمانی تلقی می‌شده، تقسیم و فصل‌بندی شده است. در این فصول مطالب بیشتر از حوزه (تاریخ نقلی) به سطح (تاریخ تحلیلی) منتقل گشته و در این قالب با نوعی مباحث اندیشه سیاسی و اجتماعی امتزاج یافته است.

در این اثر سعی شده است موضوعاتی کلیدی و اساسی و بنیادین مثل (هویت ملی)، (مبانی ملیت ایرانیان)، (سیردولت - ملت در ایران)، استعمار غرب، نظام های حکومتی و ماهیت آنها، اصلاح گران و اندیشه‌هایشان، نهضت‌ها وجنبش‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اعتلا و انحطاط‌ها در لابه لای سطور تاریخ جست و جو و برجسته شود.

«تاریخ تحولات سیاسی ایران» تالیفی است مشترک از دکتر موسی فقیه حقانی و دکتر موسی نجفی که در آن به «بررسی مولفه‌های دین، حاکمیت، مدنیت و سیاست در گستره  هویت ملی ایران» پرداخته‌اند. این اثر که «تاریخ تحولات سیاسی ایران» را در پانزده سده، از دوران صفوی تا انقلاب اسلامی بررسی می‌کند، با تمرکز بر سال‌هایی که از نظر تاریخی کلیدی بوده و در بردارنده وقایعی بوده‌اند که نقطه عطف زمانه محسوب می‌شده، به نگارش در آمده است.

رضا نام تا رضا خان‏‫
پدیدآور: بهبودی ، هدایت‌الله، ناشر: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی تاریخی  
۴۰۰ صفحه - تالیف - چاپ ۳
 
کتاب «رضا نام تا رضا خان» "زندگی نامه رضاشاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹" نوشته هدایت‌الله بهبودی توسط نشر مطالعات سیاسی منتشر شده است. زندگینامه رضاخان و بخشی از تاریخ ایران در کتاب «رضانام تا رضاخان» مورد بررسی قرار گرفته است.کتاب، شامل روایت‌های مختلفی در دوره رضا شاه است که متعلق به قسمتی از تاریخ ایران بوده است. رضا پهلوی سال 1256 به دنیا آمد. او دوران کودکی را در فقر و تنگدستی گذراند و از شانزده‌سالگی به نظام پیوست و توانست مدارج ترقی را طی کند. رضاخان در سمت وزیر جنگ بسیاری از ناآرامی‌ها و راهزنی‌ها را از بین برد و سال 1302 با فرمان احمدشاه قاجار به نخست وزیری گمارده شد. او با نظم دادن به امور در دورانی که وزیرجنگ بود توانست به سمت نخست‌وزیری برسد. ایران در زمان رضاشاه نظمی نوین را تجربه کرد. اما فراز و نشیب‌های حکوت‌داری او را به استبداد فردی در حکومت سوق داد. بسیاری از مخالفان رضاشاه او را مسئول «برباد رفتن مشروطیت» در ایران می‌دانند. در نهایت همزمان با جنگ جهانی دوم و اعلام بی‌طرفی ایران در سال 1320 متفقین ایران را اشغال کردند. پس از آن با اولتیماتوم بریتانیا، رضاخان مجبور به استعفا و ترک ایران شد. او پادشاهی را به ولیعهد خود واگذار کرد و سه سال بعد در آفریقای جنوبی از دنیا رفت.
کتاب، از زاویه‌ای کمتر شناخته شده پهلوی اول و سال‌های پیش از قدرت رضاخان را شرح می‌دهد. نویسنده پس از بررسی چگونگی به قدرت رسیدن و سال‌های قبل از آن، در انتهای کتاب به کودتای سوم اسفند سال 1299 اشاره می‌کند. زندگی‌نامه رضاخان از دیگر مواردی است که در کتاب گنجانده شده است. آثار انقلاب اکتبر روسیه بر ایران، پایان جنگ جهانی اول، قرارداد 1919، ارتقای بریگاد قزاق به دیویزیون، سرازیری مستشاران نظامی و مالی بریتانیا به ایران بین دو جنگ جهانی از موضوعات دیگری هستند که در کتاب به آنها پرداخته شده است.
 
رازهای جعبه سیاه: خاطرات انیس محمد خیرالنقاش...
گردآورنده : خطاب، وحید، ناشر: نارگل، ۱۹۸ صفحه - گردآوری و ترجمه - چاپ ۲
 

آنچه در این کتاب خواهید خواند، خاطرات انیس نقاش است از فراز و فرودهای زندگی پر تب و تابش، از مبارزات در کنار گروه های ملی گرا و چپ گرا تا فعالیت‌های اسلام خواهانه، از نقش‌های امنیتی پررنگ در «انقلاب فلسطین» تا همکاری نزدیک با انقلابیون ایرانی، از تلاش برای تضمین استمرار انقلاب تا سال ها اسارت در زندان‌های فرانسه و بسیار گفتنی‌های دیگر. طبعاً، تحلیل‌های او که بعضاً در لابه لای خاطرات بیان شده هم به واسطه این که از زبان یک مبارز کارکشته (و حالا یک کارشناس سرد و گرم چشیده) بیان می شود، اهمیتی بسزا خواهد داشت.
رد پای انیس نقاش را از آمریکای لاتین (و همکاری با مبارز شهیر جهانی، کارلوس) تا مبارزات «ضد امپریالیستی» در قلب اروپا، و از فلسطین تا کانون‌های چپ‌گرای شرق آسیا می‌توان جست.

تاریخ با طعم زغال‌اخته
نويسنده: قوجق ، یوسف، ويراستار : قربانی‌تنها ، سیده ‌سارا، ناشر: شرکت انتشارات سوره مهر


این کتاب به داستانی در دل تاریخ پهلوی و به ماجراهای دوران رضاشاه می‌پردازد. جرقه نگارش این داستان، از علاقه یک زن و مرد به هم آغاز می‌شود؛ زن و مردی که دو روحیه متفاوت داشتند؛ زن که «آنا» صدایش می‌زنند، از مخالفان رضاشاه است اما مرد از قزاق‌ها و کهنه‌سربازهای او. این اثر برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است. نویسنده تلاش دارد تا با استفاده از نثری شیرین، شخصیت‌‌پردازی و با استفاده از گفت‌وگوهای متعدد خواندن این اثر را برای مخاطب خود شیرین کند.
قوجق در کتاب تازه خود از زوایای مختلف به ماجراها پرداخته است؛ از این جهت صداهای گوناگونی از این کتاب تازه به گوش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها