شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
نستعلیق مهم‌ترین راه برای ترویج هنر هویت‌ساز ایرانی

کاربرد روش‌های مناسب در آموزش خط فاخر نستعلیق مهم‌ترین راه برای ترویج این هنر هویت‌ساز ایرانی و اسلامی است. هنگامی که روش‌ها و تکنیک‌های آموزش نستعلیق در تلفیق هوشمندانه با شعر و مضمون عالی به کار گرفته شود، تأثیرگذاری آن در فراگیران مضاعف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب روش‌های کاربردی آموزش خوشنویسی در کلاس، تألیف کاوه تیموری در ۱۵۰ صفحه و چاپ چهاررنگ نفیس، به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، ازسوی انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا به چاپ رسیده است. 

کاوه تیموری در این اثر تجربیات تدریس سی‌و‌پنج‌ساله خود را با زبانی ساده و سرشار از دریافت‌های تازه به مخاطبان ارائه کرده است. کتاب در ۶ فصل و ۱۵۰ صفحه تدوین و تألیف شده و دایره مخاطبان خود را مدرسان خوشنویسی، دبیران هنر و هنرجویان خط و کلیه علاقه‌مندان قلمرو خوشنویسی قرار داده است. مرور محتوای کتاب بیانگر آن است که روش‌های آموزشی نوین در آن به‌وفور دیده می‌شود.

به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت کتاب روش‌های کاربردی آموزش خوشنویسی در کلاس اثری مفید و یکی از مناسب‌ترین کتاب‌های کمک‌آموزشی و خود‌آموز در عرصه آموزش هنر خوشنویسی در شیوه نستعلیق است. پیش از این نیز از تیموری ۱۶ تألیف و اثر در حوزه هنر خوشنویسی به چاپ رسیده است. کاربرد روش‌های مناسب در آموزش خط فاخر نستعلیق مهم‌ترین راه برای ترویج این هنر هویت‌ساز ایرانی و اسلامی است. هنگامی که روش‌ها و تکنیک‌های آموزش نستعلیق در تلفیق هوشمندانه با شعر و مضمون عالی به کار گرفته شود، تأثیرگذاری آن در فراگیران مضاعف خواهد بود.

روش‌های کاربردی آموزش خوشنویسی در کلاس مبتنی بر نظام آموزشی هنر و برنامه‌ریزی درسی بوده و دارای زیربنای پژوهشی ارزنده‌ای است. در این کتاب تلاقی سرمشق‌های جذاب و گیرا در قالب ترکیب‌های چشم‌نواز، لذت‌آفرینی را در لحظه‌های تمرین و تکرار برای فراگیران به ارمغان می‌آورد. این مزایا که در اثر نیازسنجی و شناخت نیازهای آموزشی مخاطبان فراهم آمده، در مجموع اثری متفاوت را در آموزش خط نستعلیق پدید آورده که بهره‌گیری علاقه‌مندان از آن امری ضروری است.

به همین سان استفاده آموزشی و فراگیر از این کتاب گامی اثرگذار برای تقویت خط نستعلیق در قالبی مقبول و کیفی در نظام تعلیم و تربیت هنری کشور به شمار می‌آید. باید اشاره کرد که این کتاب برای فصول خوشنویسی کتاب‌های فرهنگ و هنر پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول مناسب‌ترین کتاب کمک‌آموزشی است و دبیران هنر می‌توانند از آن به‌عنوان منبع و مرجعی معتبر بهره گیرند. به همین سان در محتوای کتاب علاقه‌مندان با نمونه‌ها و سرمشق‌هایی حکمت‌آموز و اندیشه‌ساز روبه‌رو می‌شوند. این سرمشق‌ها دربردارنده ارزش‌های عام اجتماعی است و برای ترسیم نقشه زندگی، تمرین و تکرار آن‌ها بسیار سودمند و آموزنده و اثرگذار است. در حقیقت این کتاب به ظرفیت و نقش زندگی‌ساز هنر خوشنویسی در سایه‌سار ادب فارسی توجه ویژه داشته است.

بهره‌گیری مدرسان خوشنویسی و به‌ویژه دبیران هنر از محتوای این کتاب به‌طور حتم ارتقاء فرایند آموزشی خط را به دنبال خواهد داشت. کیفیت ظاهری و استفاده از کاغذ گلاسه ۱۵۰گرمی و چاپ چهاررنگ نفیس و صحافی مناسب در قطع رحلی کوچک دست به دست هم داده و ظرفیت‌های هنر ارزنده خوشنویسی را به‌خوبی نمایان ساخته است. کتاب و محتوای مفید آن در تمام رده‌های آموزشی کاربرد داشته و مؤانست با آن، پیشرفت در هنر خوشنویسی را به دنبال دارد. به‌ویژه برای معلمان عزیز مقطع ابتدایی و با هدف بهبود خط دانش آموزان بسیار مفید و دارای کارآمدی است.

کتاب دربردارنده شش فصل است که فصل اول آن با عنوان «مشق‌های ساده را جدی بگیر!» بهترین سرمشق‌های آموزشی و ساده و پرمعنا را پیش روی مخاطبان قرار داده است. در فصل دوم با عنوان «سطرهای آموزشی» به کلیدی‌ترین نکات آموزشی و مورد نیاز اهتمام جدی شده است. در فصل سوم با عنوان «بررسی کشیده‌های مشابه در سطر» بیننده علاقه‌مند با یکی از ظرفیت‌های زیباشناسی خط نستعلیق به‌صورت مبسوط آشنا می‌شود.

در فصل چهارم با عنوان «بنای خوشنویسی با دوسطری» به موارد مهم در مورد این قالب آموزشی اشاره شده است. به همین سان، در فصل پنجم با عنوان «چلیپا قالب دیرینه خط» نکات اساسی پیرامون چلیپانویسی مطرح شده است.

محتوای فصل ششم کتاب نیز که به «گام های نخستین خط در گرافیک با تأکید بر خطوط سنتی» می‌پردازد، از نیازهای جدی دانش‌آموزان هنرستان‌ها و دانشجویان گرافیک است. در مجموع این کتاب با محتوای واحد درسی خوشنویسی و خط در گرافیک هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها کاملاً همخوان بوده و برای تدریس در این واحد درسی دارای تناسب تام‌وتمام می‌باشد. همچنین محتوای این کتاب برای استفاده دانشجویان و استادان دانشگاه فرهنگیان و تدریس در سرفصل‌ها و کارگاه‌های خوشنویسی، قابل بهره‌گیری می‌باشد.

مزیت اصلی کتاب این است که از معیارهای اصولی و ارزیابی سخت‌گیرانه، نمره قبولی گرفته و وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، با مهر تأیید خود آن را برای تمام دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و دبیران در کلیه مراکز آموزشی مناسب دانسته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها