جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
در مسیر پیشرفت

منتخب اخبار این هفته سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) را در این مطلب می‌توانید ببینید و بخوانید: از امضای تفاهم‌نامه میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بنیاد سعدی تا کندوکاو در زبانِ کتاب‌های کودکان و پرداختن به مناسبت‌های ملی و جهانی.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته‌ای که گذشت علاوه‌بر تجدیدچاپ یا انتشار کتاب‌های جدید در حوزه کودک و نوجوان، یک تفاهم‌نامه مهم نیز میان کانون زبان ایران (زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و بنیاد سعدی امضا شد تا بیشتر و بهتر به آموزش درست و فراگیر زبان فارسی به فارسی‌آموزان اهمیت داده شود. منتخب اخبار این هفته را در ادامه می‌خوانید:

با هدف تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴؛ تفاهم‌نامه همکاری میان کانون زبان ایران و بنیاد سعدی امضا شد
از سوی نشر برکه؛ کتاب «خرگوش‌خانم و کت جادویی» منتشر شد
«هنگام باران بود» بررسی شد؛ شاعران ادبیات عاشورایی باید از عنصر تخیل استفاده و بسیاری از مسائل خشن را تلطیف کنند
انتشار رمانی درباره عشق و همبستگی برای نوجوانان؛ «تورو! تورو!» وارد بازار کتاب شد
از سوی انتشارات رهام اندیشه؛ «قصه‌های رنگین‌کمان» اثر نوجوان ۱۴ساله منتشر شد
با موضوع کتاب و کتابخوانی؛ چهارمین شماره نشریه «فصل رویش» منتشر شد
مدیرعامل کانون پرورش فکری در هجدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان گفت؛ گستره موضوعات حوزه کودک و نوجوان بسیار بالاست
از مجموعه «کودکی نامداران»؛ کتاب «من علی شریعتی هستم؛ مردی از کویر» منتشر شد


۳۱ ژوئیه زادروز جی.‌کی.رولینگ، نویسنده مجموعه پرطرفدار «هری پاتر» بود که به این مناسبت گزارشی خواندنی به قلم یکی از مروجان کتاب و کتابخوانی در سرویس کودک و نوجوان ایبنا منتشر شد. همچنین یکی از مجموعه‌های بسیار تأمل‌برانگیز و خوش‌خوانِ تألیفی ویژه نوجوانان به مناسبت ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع) معرفی شد که مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنیم:

به مناسبت زادروز جی‌کی رولینگ؛ در ستایش جزییات
درباره واقعه‌ای که تا ابد زنده است؛ قهرمانان تمام‌نشدنی کربلا


گفت‌وگوهای این هفته متنوع بود؛ ولی دو موضوع جدید را شامل می‌شد که یکی «کتاب‌های تابستانی» بود و دیگری «زبان در کتاب کودک». کتاب‌های تابستانی گفت‌وگوهایی را در بر دارد که پیشنهاد مطالعه اهالی ادبیات کودک و نوجوان برای اوقات فراغت تابستانی نوجوانان است و «زبان در کتاب کودک» نیز سعی دارد به موضوع ارزشمند و حائز اهمیت «زبان» در کتاب‌های کودکان بپردازد و چندوچون این مسئله مهم را به مخاطبان نشان دهد. منتخب گفت‌وگوهای این هفته به شرح زیر است:

مدیر انتشارات جمال در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد؛ ما باید به تاریخ وفادار باشیم
حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال گفت: بعضی گمان می‌کنند اگر مطلبی را به تخیل خودشان استناد دهند و بعد آن را به نوعی منتسب به معصوم کنند، هیچ مانعی ندارد. زمانی که درباره شخصیت‌های عادی صحبت می‌کنیم، ایرادی ندارد؛ اما برای بازنویسی داستان معصومین(ع) چنین حقی را نداریم؛ بنابراین حتما باید به منابع دست‌اول مراجعه کنیم.

در گفت‌وگو با نویسنده کتاب «بزرگ‌ترین امتحان قرن» عنوان شد؛ امروزه از داستان‌های مدرسه‌ای استقبال زیادی می‌شود
معصومه میرابوطالبی، نویسنده کتاب «بزرگ‌ترین امتحان قرن» که به تازگی از سوی نشر مهرک منتشر شده است درباره انتخاب فضای مدرسه برای داستان خود گفت: ماجراهایی که در مدرسه اتفاق می‌افتد برای بچه‌ها جالب است و جهان زیسته‌شان را می‌سازد؛ حتی در رمان‌هایی که در حوزه نوجوان ترجمه می‌شود هم فضای مدرسه‌ای زیاد است.

نویسنده رمان «تا در خیابانی مه‌آلود گم نشوی» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ بیشتر نوجوانان تنها نامی از مشروطه شنیده‌اند/ تاریخ در قالب رمان و فیلم تاریخی، دیگر تاریک و گنگ نیست
حسین قربانزاده خیاوی، نویسنده رمان نوجوان «تا در خیابانی مه‌آلود گم نشوی» گفت: نوجوانان به تاریخ و خواندن آن اشتیاق نشان نمی‌دهند، بیشترشان از مشروطه تنها نامی شنیده‌اند با چند سطر اطلاعات موجود در کتاب درسی؛ پس خواندن تاریخ در دل ماجرایی عاشقانه و حماسی برای نوجوان‌ها هم لذتی به همراه دارد و هم آشنایی با تاریخ را ممکن می‌کند.

نویسنده کتاب «کوهیار» در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد؛ همیشه دوست داشتم روایت زندگی قهرمان‌های معمولی را بنویسم
زهرا محمودیان، نویسنده کتاب «کوهیار» گفت: کوهیار، پسری نوجوان و قهرمانی معمولی است که تصمیم می‌گیرد مسئولیت مهمی را بپذیرد و در این راه با دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات، خودش را می‌سازد. معتقدم که بزرگ‌ترین رسالت ما، امیدآفرینی است. نوجوان امروز برای داشتن امید باید به خودباوری برسد تا ایفای نقش کند.

کتاب‌های تابستانی-۱/ داستان پسر دردسرسازی که دوست ندارد دل مادرش را بشکند
علی آرمین، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: مجموعه «مدرسه ... است؛ لطفا جای خالی را پر کنید» حالت طنزگونه دارد؛ ولی در عین حال، نویسنده توانسته است مطالب مفیدی را در آن بگنجاند و داستان جذاب و پرماجرایی بنویسد.

زبان در کتاب کودک-۱/ متن ویرایش‌نشده، کودک را از کتاب و مطالعه دور می‌کند
غلامرضا امامی، نویسنده و ویراستار ادبیات کودک و نوجوان گفت: ویراستاری کتاب کودک بسیار ضروری‌تر از کتاب‌های بزرگسال است و آسیب متن بدون ویراستاری این است که بچه‌ها را از خواندن می‌گریزاند و باعث می‌شود مطالعه را فراموش کنند و به فضای مجازی پناه ببرند.

مانند هفته‌های گذشته بخش معرفی کتاب و یادداشت سرویس کودک و نوجوان ایبنا نیز فعال بود و علاوه‌بر یادداشت نقادانه یک جوان طرفدار کتاب «هری پاتر» که به تازگی و در این سن، این مجموعه نوجوانانه را خوانده است، به مناسبت‌های جهانی و موضوعات هفتگی نیز پرداخته شده است:

شناخت بهتر امام حسین(ع) با کتاب‌ها؛ داستان‌هایی از زندگی امام حسین(ع) برای کودکان
کتاب‌های خانوادگی-۵/ خانواده؛ بزرگ‌ترین عشق گرم و نرم و امنی که کودک می‌تواند تجربه کند
به مناسبت روز جهانی «دوستی»؛ دیگر نترس؛ تو یک دوست خوب در کنارت داری!
درباره جی‌کی رولینگ و کلماتی که ماندگار شد؛ نویسنده‌ای که قدرت کلمات را یک بار دیگر به جهان ثابت کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها