جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
داستان‌هایی از زندگی امام حسین(ع) برای کودکان

کتاب «داستان‌هایی از زندگی امام حسین(ع)» به قلم محمود پوروهاب از طریق زاویه‌دید دانای کل ۱۰ داستان از زندگی امام حسین(ع) را روایت می‌کند. داستان‌ها نسبتا کوتاه هستند و با قلمی ساده و روان نوشته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بار دیگر روزهای عزاداری امام حسین(ع) آمد و واقعه کربلا برای شیعیان و محبان آن حضرت روایت شد. لحظه‌های کربلا پر از نکته و درس است که کهنه نشده است؛ حتی امروز هم در شرایط گوناگون کاربرد دارد.

برای کودک و نوجوان امروز فقط پرداختن به خود واقعه کربلا کافی نیست؛ بلکه فراتر از آن باید نگاهی بیندازیم به روند زندگی امام حسین(ع) و بگوییم که چه عواملی باهم تأثیرگذار بوده‌اند تا امام حسین(ع) این راه را انتخاب کند و واقعه کربلا رخ دهد.

«داستان‌هایی از زندگی امام حسین(ع)» جلد پنجم از مجموعه «مژده‌ی گل» است که محمود پوروهاب آن را نوشته و زهره پرهیزکاری تصویرگری کرده است و از سوی انتشارات کتاب جمکران نیز به چاپ رسیده.

کتاب از طریق زاویه‌دید دانای کل ۱۰ داستان از زندگی امام حسین(ع) را روایت می‌کند. داستان‌ها نسبتا کوتاه هستند و با قلمی ساده و روان نوشته شده‌اند.

نویسنده اگرچه از منابع معتبری برای بیان داستان‌ها استفاده کرده است؛ اما سعی نکرده آن را به شیوه‌ای تاریخی پیش ببرد یا نکته‌هایی را بیان کند که متناسب با کودک نباشد. ساده‌نویسی وقایع تاریخی به فهم آنچه در حال رخ دادن است کمک کرده و در عین حال، استفاده از تخیل- هر چند که خیلی جزئی و کم بوده است- برای روایت بهتر موقعیت‌ها و فضای داستانی مفید بوده است.

پیامی که نویسنده می‌خواهد ما به آن برسیم به شیوه مستقیم بیان نشده و همین که در قالب داستان آمده است، امکان کشف را به مخاطب می‌دهد که با خواندن داستان، زمینه‌ای از پیامی که می‌خواهد به مخاطب ارائه دهد داشته باشد و بتواند آن را بهتر درک کند.

در داستان، تأثیرگذاری امام بر دیگران هم مشهود است. سیر داستان با روایت قصه‌ای از زمان کودکی امام حسین(ع) شروع می‌شود و نشان می‌دهد که ایشان مورد محبت پیامبر بوده تا روایت داستان‌هایی از محبت و مهربانی و کمک امام حسین به اطرافیان خود و بیان سخنانی از آن حضرت در نهی از عیب‌جویی و غرور و خساست.

در قسمتی از داستان «مهربان‌ترین» امام حسین(ع) با کمک به شخص فقیری نصیحتی در ارتباط با کمک‌گرفتن از دیگران به او می‌کند:
«...هیچ‌وقت غیر از این سه شخص که نام می‌برم، از دیگران کمک نخواه. مرد فقیر که خیلی خوشحال بود و چشمانش مانند دو تیله‌ی سبز برق می‌زد گفت: پند آدم بزرگ و مهمی مثل شما خیلی ارزشمند است. همیشه دوست داشتم کشی مثل شما مرا نصیحت کند.
امام حسین علیه‌السلام گفت: «آن سه شخص این‌ها هستند: یک آدم دیندار؛ دو آدم بخشنده و جوانمرد؛ سه انسان پاکدل. آدمی که دین دارد دین و ایمانش باعث می‌شود تا آبرویت را حفظ کند. جوانمرد به‌خاطر جوانمردی و بخشندگی حیا می‌کند و خجالت می‌کشد ناامیدت سازد و انسان پاکدل، صفا و مهربانی دلش اجازه نمی‌دهد تو را دست خالی رد کند.»

از تصویرگری نیز در این کتاب به شکل ساده و کودکانه‌ای استفاده شده است. تصویرگر در هر بخش از داستان، گوشه‌ای از محتوای آن را به تصویر در آورده است. تصاویر متناسب با گروه سنی کودک تصویرگری شده است؛ البته نمی‌توان تنها از تصاویر این را دریافت که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، با این حال برای مخاطب تا اندازه‌ای متن را شفاف می‌کند تا بتواند نکته‌هایی از کتاب را در ذهن خود تصور کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها