جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
برگزاری جلسه بررسی مسائل کتابخانه‌های عمومی خوی/ ویژه برنامه «شعر و ادبیات آیینی» در حوزه هنری

آذربایجان‌غربی-مهم‌‌ترین خبرهای فرهنگی هنری هفته اول مردادماه استان آذربایجان‌غربی به برگزاری جلسه بررسی مسائل کتابخانه‌های عمومی و مباحث کتاب و کتابخوانی در شهرستان خوی تا ویژه برنامه بررسی«شعر و ادبیات آیینی» در کانون شعر حوزه هنری آذربایجان‌غربی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، پنجمین هفته از دومین ماه تابستان در استان آذربایجان‌غربی مهم‌‌ترین خبرهای فرهنگی هنری هفته اول مردادماه استان آذربایجان‌غربی به برگزاری جلسه بررسی مسائل کتابخانه‌های عمومی و مباحث کتاب و کتابخوانی در شهرستان خوی تا ویژه برنامه بررسی«شعر و ادبیات آیینی» در کانون شعر حوزه هنری آذربایجان‌غربی اختصاص دارد. مطالعه سطح آگاهی و معرفت انسان‌ها را افزایش می‌دهد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در دیدار با حجت الاسلام قاسم‌خانی، امام جمعه شهرستان خوی، در خصوص بررسی مسائل کتابخانه‌های عمومی و مباحث کتاب و کتابخوانی در شهرستان بحث و تبادل نظر کردند. 
خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فعلی کتابخانه‌های عمومی خوی اظهار کرد: شهرستان خوی با دارا بودن 9 باب کتابخانه عمومی نهادی و 2 باب کتابخانه مشارکتی به متراژ 5600 مترمربع و بیش از 140هزار نسخه کتاب موجود، در این شهرستان خدمات کتابخانه‌ای به مراجعین نقش ایفا می‌کنند. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت کتابخوانی و مطالعه افزود: ما باید کتاب را به عنوان یک کالای ضروری در سبد فرهنگی خانواده وارد کنیم و جزء لاینفک مایحتاج خانواده‌ها محسوب شده تا شاهد رشد و شکوفایی و بالندگی خانواده‌ها باشیم.

وی افزود: بی‌تردید نظرات و رهمنودهای آگاهانه و توجهات شخص حضرتعالی به مقوله ترویج کتابخوانی و اعتلای فرهنگ مطالعه و تنویر افکار عمومی در ترغیب به این موضوع مهم فرهنگی به منظور ارتقاء سطح فرهنگی عمومی جامعه و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان خوی تاثیر بسزایی دارد.

حجت الاسلام قاسم‌خانی، امام جمعه شهرستان خوی در این دیدار ضمن شنیدن گزارشی از عملکرد و وضعیت موجود کتابخانه‌های عمومی شهرستان و قدردانی از فعالیت‌های فرهنگی و خدمات ارائه شده به عموم مردم توسط کتابخانه‌های شهرستان، افزود: مطالعه سطح آگاهی و معرفت انسان‌ها را افزایش می‌دهد لذا باید بحث فرهنگ کتاب و مطالعه را در جامعه نهادینه کنیم.

وی افزود: غالب پیدایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه از عدم آگاهی است و با تبدیل ناآگاهی‌ها به آگاهی بیشتر مسائل دینی و اجتماعی و آسیب‌ها در جامعه حل خواهد شد.

حجت الاسلام قاسم‌خانی به ارتباط بین کتابخانه‌های عمومی با دانش آموزان و دانشجویان تاکید کرد و گفت: با برنامه ها و طرح‌های تشویقی، انگیزه و  احساس نیاز به مطالعه و کتابخوانی را در این گروه‌ها ایجاد کرده و آنها را به سمت کتاب هدایت کنیم.
 

ویژه برنامه بررسی« شعر و ادبیات آیینی » در کانون شعر حوزه هنری آذربایجان‌غربی برگزار شد

ویژه برنامه بررسی« شعر و ادبیات آیینی » ۲۸ تیرماه سال جاری همزمان با روز ملی شعر و ادبیات آیینی با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان در کانون شعر حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد.

مصطفی قلیزاده‌علیار،  مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان طی سخنانی با اشاره بر تاریخ ادبیات آیینی در دوران پیامبر اسلام ( ص) و ائمه اطهار (ع)، بر رشد و توسعه این هنر ادبی در قالب مرثیه و سوگواری بعد از واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) تاکید کرد.

وی افزود: ادبیات آیینی در دوران صفویه با ظهور شاعرانی مانند ملا محمد فضولی بغدادی و محتشم کاشانی در توصیف ائمه اطهار (ع) به‌خصوص حضرت امام حسین(ع) و یارانش به دوران طلایی خود رسید که این موضوع در دوران معاصر نیز همزمان با شروع دوران دفاع مقدس و بعد از آن با هنرنمایی شاعرانی همچون محمد حسین بهجت تبریزی (شهریار)، مخفی افشار اورموی، صراف تبریزی، حسن حسینی و سید علی موسوی گرمارودی به شکلی موثرتر و زیباتر عرضه شد.

قلیزاده علیار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر اهمیت و ارزشهای ادبیات آیینی در فرهنگ جامعه ایرانی گفت: دفاع از دین، وطن، ناموس و بسیاری دیگر از ارزش‌های انسانی شاکله اصلی ادبیات آیینی است که امروزه بایستی در حفظ و بقای این ادبیات کهن بیش از پیش تلاش شود.

به گزارش ایبنا؛ ویژه برنامه بررسی شعر و ادبیات آیینی کانون شعر حوزه هنری آذربایجان‌غربی با اجرای اشعاری در وصف حضرت امام حسین(,) و شهدای کربلا توسط تعدادی از شاعران حاضر از جمله محمدرضا قربانی، محمد لطفی ، نازیلا علیلو ، غلامرضا دانش فروز، میرحسین سعیدی، تبسم رضازاده و سید حیدرعلی آران به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها