دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱
نویسندگان ادبیات پایداری کشور خاطرات یوم‌العباس زنجانی‌ها را کتاب می‌کنند

زنجان- رئیس حوزه هنری استان زنجان با اشاره به سفر تعدادی از نویسندگان ادبیات پایداری به زنجان گفت: این نویسندگان با ثبت خاطرات مردمی در روز دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان (هشتم محرم) کتابی از خاطرات را تهیه و تدوین می‌کنند.

امیر نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: در راستای ثبت عزاداری‌های ماه محرم، خرده روایت‌های حسینیه اعظم و یوم‌العباس زنجان ثبت و ضبط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حسینیه اعظم و یوم العباس زنجان دارای ظرفیت‌های پنهانی هستند که تاکنون به آن پرداخته نشده است، اضافه کرد: آنچه از حسینیه اعظم زنجان در این سال‌ها دیده شده صرفا حضور جمعیت بوده و به خاطرات پیرامونی آنطور که باید و شاید پرداخته نشده است.

رئیس حوزه هنری استان زنجان با بیان اینکه به منظور ماندگار کردن خاطرات مربوط به این روز تعدادی از نویسندگان ادبیات پایداری و عکاسان از سراسر کشور به زنجان سفر خواهند کرد، افزود: نویسندگان و عکاسان در سه بخش خاطره‌نگاری مکتوب، عکاسی و مستندسازی با سوژه‎های شناسایی شده مصاحبه خواهند کرد و نتیجه آن در قالب یک کتاب به چاپ خواهد رسید.

نعمتی همچنین از انتشار فراخوان پویش «حاشیه نگاری عاشورایی» نیز خبر داد و گفت: این فراخوان نیز در راستای ارج نهادن به خادمین و مشارکت‌کنندگان مراسم عزاداری و همینطور ثبت و ضبط حرکت‌های خودجوش مردمی در برپایی آیین‌های عاشورایی با محوریت یوم‌العباس (ع) اجرایی می‌شود و مهلت شرکت در آن تا 15 مردادماه است.

وی همچنین از برگزاری شب شعر عاشورایی با همکار زینبیه اعظم زنجان خبر داد و اضافه کرد: دیدار با تعزیه‌خوانان پیشکسوت استان، تجلیل از تعزیه خوان قدیمی شهر زنجان، تهیه و تولید مستند روضه خانگی و پخش از شبکه یک سیما از دیگر برنامه‌های حوزه هنری به مناسبت ماه محرم است.

رئیس حوزه هنری استان زنجان بیان کرد: تولید و انتشار مجموعه پوستر با «کاروان مرثیه» در راستای معرفی شعرای آئینی متوفی زنجان، پخش کمیک‌موشن از نوحه‌ها و مداحی‌های قدیمی و بومی استان، پیش تولید قطعه موسیقی با موضوع اربعین، برگزاری نمایشگاه عکس نوشته‌های عاشورایی و همچنین برگزاری نشست پژوهشی نیز سایر برنامه‌هایی است که از سوی حوزه هنری در ایام محرم اجرایی می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها