شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
تجدیدچاپ چند اثر با موضوع تربیت حسینی کودکان

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، دو کتاب «پرچمدار کوچک من؛ خاطرات و تجربه‌های خلاقانه مادران برای تربیت حسینی کودکان» و «کشتی نجات؛ بسته داستان‌بازی‌های محرمی برای تربیت حسینی کودکان» از سوی انتشارات راه‌یار تجدیدچاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با فرارسیدن ماه محرم، دو کتاب «پرچمدار کوچک من؛ خاطرات و تجربه‌های خلاقانه مادران برای تربیت حسینی کودکان» و «کشتی نجات؛ بسته داستان‌بازی‌های محرمی برای تربیت حسینی کودکان» از سوی انتشارات راه‌یار تجدیدچاپ شد.

یکی از دغدغه‌های اصلی مادران در تربیت دینی و آشنایی بچه‌ها با اهل بیت(ع)، پاسخ‌دادن به پرسش‌های کودکانه ولی مهم فرزندان و همچنین چگونگی تعریف واقعه عاشورا، آشنایی با اهداف عاشورا و انس‌دادن آنها با فضای عزاداری‌های دوماهه سراسری ا‌ست. این کتاب، درواقع پاسخگویی به پرسش‌هایی از همین دست است.

«پرچمدار کوچک من» تلاش‌هایی مادرانه را روایت می‌کند که در موقعیت‌های متفاوت، به دنبال یک هدف مشترک بوده‌اند: تعامل با کودک و پیونددادن فرزندان‌شان به سیدالشهدا(ع).
کتاب «پرچمدار کوچک من» با این پیش‌فرض که ماه محرم و صفر، بهترین فرصت برای تربیت دینی کودکان قبل از رسیدن به سن تکلیف است، به سراغ مادران جوان رفته است و با ثبت تجربه‌های خلاقانه آنان در زمینه تربیت حسینی، روش‌های نو و جدیدی را از زبان مادران به خواننده معرفی می‌کند.
خواننده در این کتاب، در قالب ۶۰ خاطره، علاوه‌بر آشنایی با نحوه استفاده مادران از ابزار بازی و قصه در مواجهه با کودکان در موقعیت‌های مختلف، سبک زندگی انقلابی و عینی مادرانی را می‌بیند که از فعالیت‌های اجتماعی خودشان باز نمانده‌اند و اعتقاد قلبی به رشد مادر و کودک در کنار هم دارند. هر چند خاطرات این مادران بر محوریت ماه‌های محرم و صفر بنا شده است؛ اما با نگاه غیرمناسبتی می‌توانیم این تجربیات را دست‌مایه‌ای برای پیشرفت و تحول در مبانی و روش‌های فرزندپروری دینی برای تمام سال بدانیم.

چاپ نهم این کتاب ۱۲۴صفحه‌ای که تحقیق و مصاحبه‌های آن برعهده سمانه آتیه‌دوست، فاطمه فرخی‌فر، زینب غلام‌پور و مریم حلاج بوده و نگارش آن، توسط فریده الیاسی‌فرد صورت گرفته با شمارگان هزار نسخه و به بهای ۴۵ هزار تومان از سوی انتشارات راه‌یار منتشر شده است.

کتاب داستان‎‌بازی «کشتی نجات» که در روزهای اخیر، چاپ چهارم آن عرضه شده، برای ارائه به مربیان و مادران طراحی شده و به‌طور ویژه متناسب با ایام محرم و صفر و البته همراه با قابلیت استفاده در سایر ایام آماده شده است. این اثر بازی‌ها و داستان‌هایی را ارائه می‌کند تا لحظات حضور مربی یا مادر را در کنار کودکان در مکان‌هایی مانند هیئت‌ها، مجموعه‌های فرهنگی‌تربیتی، کلاس‌ها و... پُربار سازد.

علاوه‌بر این، کودکان را با برخی از مفاهیم بنیادی مرتبط با هدف قیام اباعبدالله(ع) آشنا می‌کند و به این منظور، در روندی ماجرایی، وقایعی از دل تاریخ و موقعیت‌هایی در دوران معاصر گزینش شده‌اند که به نحوی با واقعه عاشورا و ایام محرم و صفر پیوند دارند. روایت این وقایع در دنیایی داستان‌گونه، مخاطب کودک و نوجوان را وارد آن ماجرا می‌کند و سپس با بازی‌های حرکتی و هنری، هدف داستان و بازی را در ذهن و جان او ماندگار می‌کند.

این کتاب با طراحی ۱۲ بخش مجزا در قالب داستان‌بازی بر اساس وقایع تأثیرگرفته از عاشورا در جهان اسلام به ارتباط هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با مفهوم قیام امام حسین(ع) کمک می‌کند. در هر بخش، مربی بعد از آشنایی با اهداف و واقعه به تعریف داستان و اجرای بازی می‌پردازد.

در همه این بخش‌ها بازی مکمل ماجرای داستانی است و بچه‌ها با نقش‌گرفتن در متن واقعه وارد قصه می‌شوند. محتوای کتاب به نحوی است که با خلاقیت والدین و مربیان می‌تواند پاسخگوی نیاز نوجوانان تا سن ۱۶سالگی نیز باشد.

چاپ چهارم کتاب ۱۲۰صفحه‌ای «کشتی نجات» نیز که ناهید کریمی و نرگس کاهانی نویسندگی و مصطفی نادری‌پور، تصویرگری و زینب‌السادات حسینی طراحی بازی‌های آن را برعهده داشته‌اند، با شمارگان هزار نسخه و به بهای ۵۰ هزار تومان به کوشش انتشارات راه‌یار منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را علاوه‌بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها