شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
تاریخ‌نگار باید فارغ از نگاه و بینش سیاسی، مطالب تاریخی را جست‌وجو کند

ایلام- نویسنده و پژوهشگر ایلامی گفت: تاریخ‌نگار باید فارغ از نوع نگاه و بینش سیاسی، مطالب تاریخی را جست‌وجو کند.

مجید ملکشاهی، نویسنده و پژوهشگر ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: برای مورخان و اهالی تاریخ، نگاه به تاریخ، باید بدون حب و بغض باشد و تاریخ‌نگار باید فارغ از نوع نگاه و بینش سیاسی، مطالب تاریخی را جست‌وجو کند و در اختیار مخاطبان قراردهد و این خود به سختی کار در این حوزه می افزاید.

وی ادامه داد: پژوهش در حوزه تاریخ، حساسیت‌های خاصی به دنبال دارد و پرسش‌های زیادی در ذهن مخاطبان با گرایش‌های مختلف سیاسی به وجود می‌آورد.
 
مؤلف کتاب «سازمان نظامی حزب توده در عصر پهلوی دوم»  در ادامه سخنان خود ادامه داد: در مورد اهمیت موضوع نظر به اینکه سازمان نظامی حزب توده یک سازمان کاملاً مخفی با فعالیت‌های سری بود که زیر نظر حزب توده اداره می‌شده، هنوز جادارد که در این مورد بررسی‌های بیشتری انجام  گیرد.
 
وی ادامه داد: برای اینکه سیاست حزب توده و عملکرد سازمان نظامی حزب توده در فرصت‌های تاریخی عصر پهلوی دوم روشن شود، لازم است که به این موضوع بیشتر پرداخته و فعالیت‌های این حزب و سازمان نظامی وابسته به آن مورد ارزیابی، تحقیق و پژوهش قرارگیرد و ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود.
 
وی ادامه داد: نظر به اینکه بسیاری از کتاب‌های انتشارات حزب توده بنا به دلایلی تجدید چاپ نشده‌اند و این کتاب‌ها نایاب هستند در ابتدای این کتاب برای علاقه‌مندان، محققان و دانشجویان مهم‌ترین کتاب‌های انتشارات حزب توده را در راستای این پژوهش انتخاب و بخش‌های اصلی این کتاب‌ها و نگاه کلی درمورد این آثار را برای مخاطبانی که  به این کتاب‌ها دسترسی ندارند، را تحلیل و بررسی کرده ام
 
وی ادامه داد: کتاب سازمان نظامی حزب توده در عصر پهلوی دوم، با یک درآمد و در هفت فصل به چاپ رسیده. فصل اول: سازمان نظامی حزب توده از زایش تا غائله آذربایجان، فصل دوم:تأسیس سازمان نظامی حزب توده و بنیانگذاران آن فصل سوم:عملکرد سازمان نظامی حزب توده و شوروی در قیام افسران خراسان، فصل چهارم:سازمان نظامی حزب توده، شوروی و فرقه دموکرات آذربایجان فصل پنجم:انحلال سازمان نظامی و الحاق مجدد به حزب توده،فصل ششم:سازمان نظامی حزب توده و ملی شدن صنعت نفت، فصل هفتم:سازمان نظامی حزب توده پس از کودتای ۲۸ مرداد تا کشف و سرکوب آن و در آخرکتاب تصاویر اسناد مربوط به سازمان نظامی حزب توده و افسران برجسته سازمان  نظامی حزب قرار داده شده است.
 
وی ادامه داد: از سختی‌ها و موانع بر سر راه این اثر پژوهشی، نایابی و کمبود دسترسی به منابع و کتاب‌های مرجع و مهم بود که چالش بسیار بزرگی برایم  ایجاد کرد.
 
این مدرس مراکز آموزش عالی تصریح کرد: در دسترس نبودن اسناد در مورد سازمان نظامی حزب توده با توجه به این‌که این سازمان دارای یک تشکیلات کاملاً سری و مخفیانه بوده، سختی کار را بیشتر می‌کرد و برای دستیابی به اسناد در مورد این پژوهش، به مرکز اسناد انقلاب‌اسلامی مرکز کتابخانه‌ها و اسناد مطالعات تاریخ معاصر و هم‌چنین به مرکز اسناد و پژوهش‌های وزارت امور خارجه و مرکز کتابخانه‌ها و اسنادملی ایران مراجعه کردم.
 
وی ادامه داد: اسناد بسیار اندکی در این مورد به دست آوردم، که جا  دارد از این مراکز و هم‌چنین سیدمحمدکاظم سجادپور استاد تمام روابط بین‌الملل و رئیس پژوهش‌ها و اسناد وزارت خارجه وقت که با راهنمایی‌ها و حتی چند مورد در اسکایپ با حضور اساتید از بنده دعوت به گفت‌وگو در مورد این پژوهش داشت، تقدیر و تشکر کنم.
 
ملکشاهی در پاسخ به چرایی جذابیت کتاب‌های تاریخی تصریح کرد: مردم ما تاریخ را دوست و تمایل دارند بدانند مثلاً حزبی که عنصری  قانونی برای توسعه سیاسی و مدنی بوده، چرا به سمت نظامی‌گری کشیده شد؟ چرا حزب توده در دوره پهلوی دوم که با شعارهایی چون حفظ استقلال تمامیت ارضی ایران، احترام به قانون اساسی و مبارزه با فاشیسم کارخود را آغازکرد، چرا از شعارهایش فاصله گرفت و در دام  ابرقدرتی  چون  شوروی افتاد. این موارد و پیدا کردن پاسخ این پرسش‌ها موجب جذابیت کتاب‌های تاریخی می شود.
 
وی در پایان گفت: در این کتاب سعی شده علاوه بر چگونگی تأسیس و عملکرد سازمان نظامی، روابط این سازمان با دولت شوروی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد؛ تا جایی که در توان داشته‌ام با خواندن کتاب‌های مختلف، نگاه و نظرات رهبران و افسران و نظریه‌پردازان برجسته حزب توده و مقالات و تحقیقات جدید در این مورد جمع‌آوری و با چینش این نظرات و تحقیقات و انتشار در قالب این کتاب،امیدوارم توانسته باشم گامی کوچک در راه علم تاریخ برداشته و به پرسش‌های مخاطبان و علاقه مندان به این علم،پاسخ مستند داده باشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها