شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
پایان تألیف کتاب سردبیران و دبیران خبری زن استان بوشهر تا پایان امسال

بوشهر- نویسنده و روزنامه‌نگار بوشهری از انتشار اثری درباره زنان سردبیر و دبیر خبر در رسانه‌های مکتوب و برخط استان بوشهر تا پایان سال 1402 خبر داد.

سهیلا شعبانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این کتاب درباره زنان موثر در رسانه استان بوشهر از دوران پیش از انقلاب تا دوره کنونی است که در حال حاضر در مرحله تکمیل اطلاعات و مستندات و نگارش قرار دارد.

وی افزود: زنانی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده، روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی هستند که در روزنامه‎‌ها، هفته‎‌نامه‎‌ها و خبرگزاری‌های استان به‌عنوان سردبیر، دبیر صفحه و ستون‌نویس فعالیت‌ داشته‌اند.

نویسنده کتاب «زن به روایت زن» با اشاره اینکه نگارش این کتاب از سال 1400 با پردازش زیست رسانه‌ای 12 بانوی روزنامه‌نگار و خبرنگار استان آغاز شده، تصریح کرد: این آمار در حال به‌روزرسانی است و همین مسئله موجب کندی تدوین کتاب شده که امیدوارم با همکاری بانوان رسانه‌‌ای، فرایند نگارش کتاب و تکمیل اطلاعات با سرعت بیشتری پیش برود.

به گفته شعبانی، حضور بانوان در رسانه استان موجب تحول چشمگیری در سطح کیفی آن شده است؛ چراکه اغلب با دانش و تخصص به موضوعات روز و مهم جامعه می‌پردازند و این حضور موجب شده تا فضا برای دیگر بانوان دوستدار حوزه خبر در رسانه‌های استان بیش از قبل مهیا شود.

وی که پیش از این کتاب «زن به روایت زن» را که نخستین اثر درباره زنان خبرنگار و رسانه‌ای استان بوشهر به‌‎شمار می‌رود، به همت انتشارات «زمزه‌های روشن» روانه بازار کتاب کرده، در خصوص انگیزه‌اش از تولید اثر دیگری در این حوزه با نگاه خاص‌تر، بیان کرد: با توجه به اینکه سال‌ها در حوزه زنان فعالیت کرده‌ام، متوجه شدم در آثار بومی تحت تاثیر نگاه سنتی و مردسالار جامعه بوشهر در دهه‌های گذشته، کمتر ردی از زنان است، از این‌رو، درصدد برآمدم تا از زنان، آن هم زنان رسانه بنویسم.

شعبانی یادآور شد: در این کتابی که اکنون مشغول  نگارش آن هستم، با زنان رسانه‌ای مواجه شدم که در دهه‌های 70 و 80 ستون‌نویس یک هفته‌نامه بودند اما استقلال کامل کاری نداشتند. مثل مینا درعلی که به همراه زنده‌یاد آقای آرش‌نیا در یکی از هفته‌نامه‌های استان به‌طور هفتگی می‌نوشته یا بانوانی هم بودند که ستون‌نویس مستقلی بودند ولی فعالیت آن‌ها محدود به چند ماه بوده و کارشان استمرار پیدا نکرده‌ است.

وی که خود در هفته‌نامه «نصیر بوشهر» دبیر صفحه زنان بوده، ادامه داد: همچنین زنانی هم در بوشهر بودند که به‌طور مستمر در نشریات مکتوب استان تولید محتوا داشتند؛ اما سمتی در این نشریات نداشتند مثل زنده‌یاد مهری کرمی، بانوی ادیب و فعال فرهنگی که سال گذشته درگذشت.

شعبانی تاکید کرد: به‌دلیل اینکه پیش از این کار جامع، دقیق و مجزایی در حوزه زنان فعال در رسانه استان بوشهر صورت نگرفته، بسیاری از چالش‌های کاری و توانمندی و نقش‌آفرینی این بانوان نه تنها در حوزه رسانه، بلکه در ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه مغفول مانده است که من تلاش کرده‌ام در این اثر، این مسائل را در گفت‌وگو با خود بانوان فعال رسانه‌ای استان مطرح و بازنمایی کنم.

این بانوی روزنامه‌نگار در بخش دیگری از سخنان خود به انتشار اثر دیگری از خود در حوزه شعر اشاره و تصریح کرد: به‌زودی مجموعه دوبیتی‌ها و رباعیاتی که در طول پنج سال اخیر سروده‌ام، به همت انتشارات «رایان داک» به مدیریت مجتبی ناطوری‌زاده منتشر می‌شود.

به گزارش ایبنا، سهیلا شعبانی، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار بوشهری است که فعالیت رسانه‌ای و ادبی خود را به‌طور جدی از سال 90 با هفته‌نامه «نصیر بوشهر» آغاز کرده و در حال حاضر به‌عنوان نویسنده و خبرنگار سایت خبری «نصیر بوشهر آنلاین» مشغول به کار است. از وی تاکنون آثاری چون مجموعه‌شعر «یک پای عاشقانه همیشه» با مقدمه سیدجعفر حمیدی (شاعر و استاد دانشگاه)، مجموعه‌داستان «تا انتهای همان کوچه» با مقدمه محمدرضا صفدری (نویسنده و داستان نویس‌ بوشهری) و «زن به روایت زن؛ گفت‎‌وگو با خبرنگاران زن استان بوشهر» با مقدمه سیدقاسم یاحسینی (نویسنده، مورخ و روزنامه‌نگار جنوبی) و... راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها