شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
سرود زنده است؛ پرشورتر از دهه ۶۰

سرود را با مبارزه می‌شناسیم؛ مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی و حالا مبارزه در جریان مقاومت اسلامی. سرود یک رسانه قدیمی و تأثیرگذار است. کتاب «سرود سوره» روایتی از شکل‌گیری یکی از همین گروه‌های سرود معاصر در گوشه‌ای از خراسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «سلام فرمانده» اتفاق بزرگ فرهنگی در یکی‌دو سال اخیر است. یک سرود و یک گروه پای کار که توانستند در گوشه‌ای از شمال ایران به دغدغه‌هایشان شعر و موسیقی اضافه کنند و آن را برای همه بخوانند. ابوذر روحی اول راه نبود. کار او در میانه یک راه طولانی دیده شد و همه فعالان سرودخوانی و بچه‌های مسجد و مدرسه را سر ذوق آورد. یک سرود پرتکرار که این بار جهانی هم شد.
 
سرود را با مبارزه می‌شناسیم؛ مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی. یکی مخفیانه نوار پخش می‌کرد، یکی اطلاعیه، یکی سخنرانی تبیینی و گروهی از بچه‌ها هم با شعر و ترانه حرف می‌زدند؛ نه مخفیانه که با صدای بلند. سرود تبدیل به یکی از رسانه‌های جذاب روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شده بود. آن‌قدر جذاب که تبدیل به یک برنامه مهم در مراسم استقبال از امام خمینی(ره) هم شد. درست ۱۲فروردین۱۳۵۷ در روزی که امام خمینی پایش را به تهران گذاشت، اول محمد اصفهانی پشت میکروفون رفت و قرآن خواند و بعد هم گرود سرود حاضر در فرودگاه مهرآباد «خمینی ای امام» را تقدیم رهبر قهرمان و پیروز ملت ایران کردند.
 
در همه این سال‌ها سرود بوده و رشد کرده است. همیشه پای ثابت کلاس‌های تابستانی مساجد بوده است. مدارس هم سرود را بها دادند و همیشه جمعی از نوجوان‌ها را برای اجرا آماده می‌کردند. رسانه سرود هرچند تضعیف و تقویت شده اما همیشه بوده است. حالا با سروصداهایی که از «سلام فرمانده» برخاست، خیلی‌های دیگر امیدوار شدند و دانستند که از گوشه یک مسجد و مدرسه می‌شود یک صدای جهانی ساخت.
 
«سرود سوره» روایتی از یک گروه‌ سرود است که در گوشه مسجد فاطمیه مشهد شکل گرفته است. چرا سوره؟ به‌خاطر اینکه مربی این گروه دوست داشته نام و نشانی از سید شهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی را زنده کند و کار فرهنگی‌اش با یاد او باشد. سرود یک مکتب تربیتی و بهانه‌ای بسیار درست برای اجرای تعالیم تربیتی و فرهنگی بر نوجوان‌هاست. به‌علاوه یک رسانه هنرمندانه و دلنشین برای طنین نام اهل بیت و جریان مقاومت اسلامی است.
«سرود سوره» گروهی را روایت می‌کند که در همین سال‌های نزدیک یعنی اوایل ۱۳۹۶ شکل گرفته و تا به امروز ادامه داشته است. این گروه یک مربی و سرپرست خوش‌ذوق داشته است که خاطرات گروه را به‌صورت روزانه مکتوب کرده است. «سرود سوره» خوانشی از همین نوشته‌های روزانه است که در قالب مجموعه کتاب‌های گنج یا همان تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی توسط انتشارات راه یار به چاپ رسیده است.
 
دست‌نوشته‌های این کتاب روایتی از سختی‌ها و چالش‌های شکل‌گیری گروه سرود تا شیوه‌های تربیتی گروه‌داری و مدیریت افعال و افکار نوجوانان است. در این کتاب سرود به‌مثابه تشکیلات است و گروه‌داری انگار معادل است با کار تشکیلاتی و منسجم برای شناخت آدم‌ها، ایجاد شبکه ارتباطی، تربیت و رشد با اهداف مشخص انقلابی و اسلامی.
 
کتاب «سرود سوره» روایت رویش‌ و رشد گروه سرود «سوره» مسجد فاطمیه(س) است که تحقیق آن بر عهده مهدی عشقی رضوانی بوده و تدوین آن توسط فریده الیاسی‎‌فرد صورت گرفته است. این کتاب در ۱۵۲ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۵۵هزار تومان از سوی انتشارات راه یار عرضه شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه‌بر کتاب‌فروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها