چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
نفی ترس و اندوه دستاورد مقاومت زنان در ادبیات «باغ‌های معلق» است

قم- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به نفی ترس و اندوه دو دستاورد ادامه نشاط اجتماعی و نترسیدن از دشمن و نتیجه ایستادگی در راه حق است، گفت: نفی ترس و اندوه، دستاورد مقاومت زنان در ادبیات «باغ‌های معلق» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، مهدی توکلیان شامگاه سه‌شنبه در نشست رونمایی کتاب «باغ‌های معلق» و تجلیل از سمیه عالمی، به عنوان برگزیده سومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای قم، گفت:  معتقدیم که کتاب، مهم‌ترین رسانه برای جهاد تبیین است و همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بر بیان روایت‌ها به زبان هنر تاکید داشته‌اند، استفاده از داستان می‌تواند یکی از ابزارهای ماندگار بیان هنری روایت‌ها به نسل جدید باشد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم تصریح کرد: روایت هفت بانوی «باغ‌های معلق»، روایت عاشقانه، مادرانه و همسرانه‌ای از زنان مقاومت و همسایگان بانوی مقاوم تاریخ تشیع، اسطوره صبر و استقامت، حضرت زینب(س) است که به تفسیر عشق به اعتقادات و مشترکات میان مردان و زنان جبهه مقاومت می‌پردازد.
 
وی بیان کرد: تفسیر عشق در نگاه راویان «باغ‌های معلق» اینگونه است: عشق شیرین‌ترین بیماری دنیاست، نیازی به درمان ندارد، عشق به زیارت، عشق به ارزش‌ها و جغرافیایی که به نام مقاومت در تاریخ معاصر ما زمینه ساز تمدن نوین اسلامی خواهد شد، عشق به ولایت، صیانت و حفاظت از زینبیه در رفتار و روایت‌های بانوان این داستان باور پذیر می‌شود.


 
توکلیان افزود: نفی ترس و اندوه، دست‌آورد مقاومت و استقامت زنان جبهه مقاومت در ادبیات بشارتی باغ‌های معلق است؛ این دو دست‌آورد ادامه نشاط اجتماعی و نترسیدن از دشمن و نتیجه ایستادگی در راه حق است و قرآن هم درباره شهدا می‌فرماید: «وَيَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ».
 
همذات‌پنداری مخاطب ایرانی با روایت‌های زنانه «باغ های معلق»

زهره شریعتی، نویسنده و منتقد ادبی در این مراسم گفت: اگر روزگاری شبیه این کتاب در زمان هشت سال دفاع مقدس، از زبان زنان نوشته می‌شد، امروز شاید چندین پله در مستندسازی و نویسندگی برای نسل جدید جلوتر بودیم و خداروشکر که این ضرورت‌ها تشخیص داده شده است و امروز شاهد انتشار کتابی در فضای بین‌المللی و جبهه مقاومت هستیم.


 
وی در ادامه با اشاره به عنوان کتاب تصریح کرد: عنوان کتاب کمی برای خواننده مبهم است؛ ما باغ‌های معلق را به طور اسطوره‌ای و تاریخی به باغ‌های بابل اطلاق می‌کنیم اما در روایت اصلی کتاب که به عنوان اشاره دارد، استفاده از باغ درست به نظر می‌رسد و واژه معلق نیز احتمالا به شرایط زنان و خانواده‌ها در شرایط جنگ اشاره دارد.
 
شریعتی در پایان تاکید کرد: کتاب روایت‌های تکان دهنده ای دارد و تک‌تک روایت‌ها برای مخاطب ایرانی و کسانی که دوران دفاع مقدس را تجربه کردند، قابل لمس و درک است و نکته دیگر در این زمینه این است که این مشکلات زمانی قابل تحمل می‌شود که جمع کثیری در کنار یکدیگر با آن رو به رو هستند و بودن در کنار هم، سختی مشکلات را در هم می‌شکند.
 
ارائه روایت حماسی از مقاومت زنانه در «باغ‌های معلق»

سمیه عالمی، نویسنده کتاب نیز در این مراسم پیرامون انتخاب عنوان کتاب گفت: من زنان این روایت‌ها را، مجموع چند درخت می‌دانم که یک باغ را تشکیل می‌دهند که نه تنها خودشان، خودشان را حفظ می‌کردند؛ بلکه در سایه مقاومت آنها، آن سرزمین و کودکان و خانواده نیز حفظ می‌شد؛ از سویی دیگر واژه معلق نیز به تعلیق بین مرگ و زندگی اشاره دارد.
 
وی در ادامه افزود: در نگارش کتاب، سعی کردم نگاهم به روایت‌ها و اتفاقات، نه تنها از موضع ضعف نباشد؛ بلکه یک نگاه حماسی را به روایت‌ها تزریق کنم و از همین رو تلاش کردم تا ارتباطی بین شاهنامه و برخی از روایت‌ها ایجاد کنم.
 
نقش سازنده و امیدبخش زنان در خانواده و جامعه

مرضیه نفری، مسئول کتابخانه عمومی امام صادق و نویسنده، در این مراسم گفت: کتاب نقش زنان را نشان می‌دهد که چقدر سازنده هستند و می‌توانند موثر باشند و در روایت‌ها، نگاه واقعی به زن مسلمان را می‌بینیم که مهم‌ترین آن، نقش امیدبخشی زن در خانه و جامعه است و این امید بخشی در کتاب دیده می‌شود.
 
در ادامه این مراسم، سومین دوره ویژه‌برنامه تجلیل و قدردانی از نویسندگان و صاحبان قلم با عنوان «از تبار قلم»، با حضور مهدی کرد فیروزجایی، نویسنده برگزار شد.
 
فیروزجایی پیرامون انتخاب سمیه عالمی، به عنوان برگزیده سومین دوره ویژه برنامه « از تبار قلم» گفت: چند سال پیش، کتابی از یکی از انتشارات‌های جریان روشنفکری منتشر شد که نگاهی سیاهی به جنگ و حضور زنان در جنگ داشت و «باغ‌های معلق» جوابی است به آن کتاب و کتاب «جنگ چهره زنانه ندارد» که نشان می‌دهد مقاومت شیرین و زندگی و پر از امید است و امیدوارم حق این کتاب ادا شود و حمایت لازم از آن انجام شود.


 
وی اضافه کرد: سمیه عالمی، در مرحله اول، مادر و همسر هستند و سپس ارزش این مادر بودن را در آثار خود منتشر می‌کند و ما شاهد این نگاه در کتاب «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» و نماینده شایسته زنان قم در میان جامعه ادبی است.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این برنامه، با حضور خانواده شهدای مدافع حرم، شهید علی اکبر عربی و شهید سعید سامانلو، از کتاب «باغ‌های معلق» رونمایی شد. همچنین تقدیر از خانواده شهدا و سمیه عالمی به عنوان برگزیده سومین ویژه برنامه «از تبار قلم»، پایان بخش این مراسم بود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها