پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
معارف بیشتری در نسخه بلند خطبه غدیر وجود دارد

کرمانشاه - معاون توسعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: نسخه کوتاه غدیر مورد اتفاق نظر شیعه و سنی است ولی در نسخه بلند معارف بیشتری وجود دارد و آیات ولایت، مورد اشاره رسول خدا(ص) قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، رضا کریمی روز پنجشنبه در نشست خوانش و تفسیر خطبه غدیر که به مناسبت عید غدیر خم در محل کتابخانه عمومی امیرکبیر شهرستان کرمانشاه برگزار شد، گفت: اکنون در شهر تبلیغات و فضاسازی زیادی انجام شده و جشن‌های زیادی در حال برگزاری است و ما هم تصمیم گرفتیم در کنار این مراسم، یک نشست معرفتی برگزار کنیم.
 
 وی گفت: از خطبه غدیر سه نسخه کوتاه، متوسط و بلند گزارش شده است که نسخه کوتاه مورد اتفاق نظرشیعه و سنی است ولی در نسخه بلند معارف بیشتری وجود دارد و آیات ولایت، مورد اشاره رسول خدا(ص) قرار گرفته‌اند.
 
 کریمی با بیان اینکه در مورد آیات امامت و ولایت یک پرسش همیشه وجود داشته، اضافه کرد: تنها مسئله رویکرد قرآنی در ولایت و امامت، نبودن نام امام در قرآن نیست، بلکه پرسش دیگر این است که چرا آیات ولایت خلاف سیاق هستند؟ که آیه تطهیر در آیات نساء‌النبی و آیه اکمال در احکام حج را می‌توان مثال زد.

 
معاون توسعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه افزود: شهید مطهری در پاسخ به این پرسش، پاسخ‌هایی مطرح می‌کند، پاسخ اول این است که در میان تمام دستورات اسلامی هیچ دستوری نبوده است مثل امامت امیرالمؤمنین (ع) و خصوصیت خاندان پیغمبر(ص) که این‏همه کم شانس اجرا داشته باشد، به این معنا که به دلیل تعصباتی که در عمق روح مردم عرب وجود داشت آمادگی بسیار کمی برای این مطلب به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: ولی پاسخ دوم ایشان این است که عرفا می‏گویند «مسأله امامت و ولایت باطن شریعت است»، یعنی افراد عمیق آن را درک می‏کردند.
 

کریمی ادامه داد: شهید مطهری پاسخ دوم را از منظر عرفا مطرح می‌کند ولی به صورت گذرا و اشاره‌وار آن را اجمالی باقی می‌گذارد اما می‌توان این پاسخ را نکته اصلی دانست.

وی اضافه کرد: لایه باطنی گویای ولایت است و البته در کلمات ظاهری آیه، شواهد وجود دارد.

باید غدیری زندگی کرد

علیرضا میرمعینییکی دیگر از کارشناسان مسائل مذهبی در این جلسه گفت:  نبوت برای تعادل این دنیا است ولی ولایت جنبه اخروی دارد.
 
 میرمعینی افزود: باید غدیری زندگی کنیم یعنی باید انسانی زندگی کنیم، همانند امیرالمؤمنین(ع) که از دشمنان خود هم دستگیری کرد.

گفتنی است در این نشست کتابهای «امام شناسی» از علامه طهرانی و همسایه خدا ترجمه منظوم خطابه غدیر با عنوان «همسایه خدا» از اصغر عظیمی مهر معرفی شدند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها