پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
تحولات در تاریخ معاصر خوزستان با کشف و استخراج نفت رقم خورد

خوزستان - نویسنده، مترجم و پژوهشگر خوزستانی گفت: تحولات در تاریخ اجتماعی خوزستان با کشف و استخراج نفت از ۱۲۰سال پیش رقم خورد که اثرات آن تحولات تاکنون وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) در اهواز ، عباس امام  شامگاه چهارشنبه  در نشستی با عنوان « تاریخ اجتماعی خوزستان از نگاهی دیگر که به مناسبت روز قلم در سالن اجتماعات کتابفروشی محام اهواز برگزار شد، بیان کرد: با اینکه تخصص اصلی من زبان انگلیسی است اما به تاریخ و خوزستان پژوهی و ایران شناسی علاقه‌مند هستم و معتقدم مسائل تاریخ اجتماعی خوزستان از دیدگاه متفاوت و دگراندیشانه‌ای برخوردار است.

مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه  تاریخ معاصر ایرانی‌ها با حکومت رضا شاه، کشف نفت و قانون مشروطیت این سه دوره نزدیک به هم گره خورده است، اظهار کرد: این سه دوره تاریخ خاصی ندارد و تحولات این دوران کشف نفت  در خوزستان اثرش تاکنون وجود دارد.

امام با تأکید بر این موضوع که  استخراج کشف و  بهره‌برداری نفت چه تغییراتی در خوزستان ایجاد کرد، عنوان کرد: برخلاف دیدگاه‌های رایج که استعمارگران کارشان  چپاول و ظلم کردن بود. با توجه به تحقیقات و نوشتن  مقالات متعدد در این زمینه بر این باورم که تحولاتی که از ۱۲۰سال پیش  در استان ایجاد شد، نقطه آغاز این مسئله با قرارداد دارسی بوده است.

 نویسنده  کتاب «از خوزستان تا خوزستانی‌ها» ادامه داد: یک سری تحولات مختلف از رهگذر استخراج نفت صورت گرفت که می‌شود عنوان  تحولات نفت انگیخته نام گذاشت. ۹۰ درصد استان عشایر بود و چیزی به اسم شهر وجود نداشت. آموزش و پرورش رسمی ، آموزشگاه‌های فنی و آموزشگاه عالی و بهداشت ایجاد شد که بنیانگذار آن شرکت نفت بود.

وی از دیگر تحولات بنیادین در خوزستان آن دوره را راه اندازی ورزش‌های گوناگون و اوقات فراغت و مسائل مرتبط با زنان و دختران بود که تحول کلی در سبک زندگی ایجاد کرد.

این پژوهشگر خوزستانی با توضیح اینکه در زمان قاجار کشور ایران از نظر اقتصادی ورشکسته بود فقر، بی‌سوادی و نبود بهداشت بیداد می‌کرد، افزود؛ تنها درآمد مردم از طریق کشاورزی دیمی بود. و در خوزستان تا قبل از کشف نفت تنها دو شهر دزفول و شوشتر وجود داشت، بقیه نقاط سکونت‌های عشایری بود.

وی پیدایش شهرهایی چون مسجدسلیمان ، آبادان، آغاجری، هفتگل و نفت سفید را همه از کشف نفت دانست و گفت: این شهرها نماد ترقی در ۱۲۰ سال بودند و در عرض ۲۰ الی ۲۵ سال خوزستان متحول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها