شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
قهرمان غدیر

کتاب «قهرمان غدیر» انتخاب مناسبی است برای والدینی که می‌خواهند کودکان‌شان را با واقعه غدیر خم آشنا کنند. آنها با این داستان مناسب می‌توانند به سؤالات کودکان پاسخ دهند و به اهمیت این روز مهم تاریخی بپردازند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غدیر خم یکی از اعیاد مهم‌ مسلمانان و شیعیان محسوب می‌شود که اهمیت و تأثیرگذاری این روز مهم، دلیلی برای آشنایی بهتر با این واقعه تاریخی است. خواندن کتاب‌هایی داستانی که به موضوعات تاریخی و مذهبی می‌پردازند به ما کمک می‌کند درک بهتری راجع‌به این موضوع و شرایط رخداد آن داشته باشیم. این مسئله برطرف‌کننده ابهامات هم خواهد بود.
یکی از کتاب‌های منتشرشده در این زمینه، کتاب «قهرمان غدیر» به نویسندگی علیرضا سبحانی‌نسب است که انتشارات جمال منتشر کرده است. علیرضا سبحانی‌نسب پیش از این هم سابقه نویسندگی کتاب‌هایی با موضوعات مذهبی و زندگی‌نامه‌ای را داشته است که می‌توان به آثار قبلی این نویسنده همچون «عمه سادات سلام علیک»، «ره توشه عاشقان امام رضا» و... اشاره کرد.
کتاب «قهرمان غدیر» برای رده کودک و نوجوان است که موضوع اصلی آن، آشنایی بیشتر با واقعه غدیر خم و همین‌طور شرح رویدادهای زندگی حضرت علی(ع) در کنار پیامبر(ص) است. کتاب با چگونگی به دنیا آمدن حضرت علی آغاز می‌شود و سپس مسیر و شرایطی را که حضرت علی در کنار پیامبر پشت سر گذاشته است با قلمی ساده و روان به ما نشان می‌دهد.
سبک بیان مؤلف، رسمی و معیار است که با به‌کارگیری توصیفات مناسب برای مخاطب خشک به نظر نمی‌آید. در کنار آن تصویرپردازی داستان هم آن را از یکنواختی دور کرده و به بیان بهتر مطالب کمک کرده است و ما را به فضای داستان نزدیک‌تر می‌کند. علاوه‌بر توصیف‌های کتاب که به گونه‌ای مناسب انجام شده است و به مخاطب کمک می‌کند فضای داستان را راحت‌تر تصور کند، می‌توان گفت تصاویر به تنهایی هم توانسته است گویای داستان اصلی باشد.
نویسنده در صفحات ابتدایی موضوعات مشخصی را انتخاب می‌کند که به ما نشان دهد کتاب قرار است در چه زمینه‌ای پیش برود و شیوه پیشرفت داستان هم براساس توالی رویدادهای مهمی است که همه آنها پس‌زمینه‌ای برای رسیدن به موضوع اصلی کتاب می‌شود. اگرچه کتاب در این زمینه پرداختی خلاصه‌وار بر برخی از حوادث اصلی زندگی امام علی(ع) دارد؛ اما با دادن اطلاعات نسبتا کامل درباره موضوع موردنظر، به سؤالات ابتدایی درباره رخدادها نیز پاسخ داده است و البته فرصتی هم برای پرسش بیشتر و جست‌وجو را برای مخاطب فراهم می‌کند.
نویسنده در این کتاب صرفا بیشتر به شرح رویدادها می‌پردازد و شخصیت‌پردازی دو شخصیت اصلی یعنی حضرت علی(ع) و پیامبر(ص) بیشتر از دیگران به چشم می‌آید که آن را هم به اقتضای موضوع کتاب می‌توان درنظر گرفت. نویسنده توانسته است ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی آن دو شخصیت بزرگ را تا حدودی به مخاطب در متن نشان دهد. بیان این حوادث و شرایط زندگی امام علی(ع) به باورپذیری شخصیت ایشان کمک کرده است و همین‌طور استفاده نویسنده از جملات و موقعیت‌هایی که پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) اطمینان دارد نیز ما را به واقعیت چرایی انتخاب حضرت علی در غدیر خم می‌رساند. این موضوع نشان می‌دهد نویسنده در تحقق هدف اصلی نگارش این کتاب موفق بوده است.
کتاب «قهرمان غدیر» انتخاب مناسبی است برای والدینی که می‌خواهند کودکان‌شان را با واقعه غدیر خم آشنا کنند. آنها با این داستان مناسب می‌توانند به سؤالات کودکان پاسخ دهند و به اهمیت این روز مهم تاریخی بپردازند. همان‌طور که در کتاب نیز به آن اشاره شده است حضرت علی(ع) خود نیز درباره این روز فرموده است که این روز را گرامی و بزرگ بدارید:
«پس از نماز به خانه‌هایتان بروید، خانواده را شاد کنید، به برادران دینی خود نیکی کنید، خدا را برای نعمت‌هایش شکر کنید، با برادران خود همدل و متحد باشید، با یکدیگر مهربان باشید و به یکدیگر هدیه بدهید». این سخنان حضرت علی(ع) و جشن‌گرفتن این روز بزرگ، همان‌طور که در کتاب گفته شده است سبب می‌شود ما روز واقعه غدیر خم را هرگز فراموش نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها