شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
خط مقدم دوم دفاع مقدس، زنان پشتیبان جبهه بودند

کتاب «زنان جبهه جنوبی» به قلم مریم مرادی کوه‌باد توسط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نشر راه‌ یار چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علیرضا خلیل‌زاده: کتاب «زنان جبهه جنوبی» به قلم مریم مرادی کوه‌باد توسط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نشر راه‌ یار چاپ شد.

صحنه‌های تأثیرگذار انقلاب اسلامی همواره شاهد حضور دختران روح‌الله در خط مقدم میدان بوده است. از تظاهرات علیه رژیم پهلوی تا عرصه‌های علمی پس از انقلاب و قله این حضور پرشکوه را می‌توان در عرصه دفاع مقدس دید. جایی که زنان پشتوانه مستحکم مردان دلیر برای دفاع از مرزهای انقلاب اسلامی بودند. جایی که زنان پشت جبهه‌های دفاع به ترمیم زخم‌های جنگ می‌پرداختند و از مردان ایران پشتیبانی می‌کردند. زنانی که معنای واقعی سرباز گمنام بودند. بدون پلاک، بدون لباس رزم و بدون تقدیر و تشکر. زنانی که پشت جبهه‌ها به درجه جانبازی رسیدند. تعداد زیادی از آن‌ها حتی سال‌ها درد شیمیایی شدن را به جان خریدند تا نگذارند پشت رزمنده‌ها خالی شود و همچنان با درد و رنج توأمان ایستادند تا جبهه‌ها از مادری و خواهری خالی نشود. لباس رزمنده‌ها تأمین شود. آب و غذای خوب به آن‌ها برسد و جراحت جوانان رشید و دلاور ایران بدون مرهم نماند.

این کتاب، داستان پشتیبانی زنان در جنگ اهواز و رشادت‌های بانوان شیردل ایرانی را روایت می‌کند. در بخشی از این کتاب نوشته شده است:
«اولین باری که شستن لباس رزمندگان را تجربه کردم، در خانه آل‌رضا بود. یکی از خانم‌ها گفت: بی‌بی نرگس، تو خیلی کوچیکی! دست به ملحفه‌ها نزن. آلوده‌ست.
اما دوست داشتم کاری انجام دهم. شروع کردم به شستن ملحفه. با تاید می‌شستیم و اگه لکه‌ای نمی‌رفت، صابون می‌زدیم. ملحفه‌ای را مشت می‌زدم که یک انگشت در دستم آمد. با جیغ از جا پریدم. چشم‌هایم از وحشت گرد شد و زبانم بند آمد. خانمی که کنارم بود، گفت: اشکال نداره. اتفاق عادیه. همین که بهت شوک وارد شده، باعث می‌شه عادت کنی.
سرش را با ناراحتی پایین انداخت و به لباس‌ها زل زد. مدتی که گذشت، با خودم کنار آمدم. از آن به بعد، باز هم این اتفاق افتاد. پوست، موی سر، استخوان و... اما دیگر اشک، جای ترس را گرفته بود.»

این بریده کتاب خاطره‌ای از سیده‌نرگس آل‌عمران بود. شما می‌توانید دیگر خاطرات را در کتاب «زنان جبهه جنوبی» مطالعه کنید. در پایان این کتاب نیز عکس‌هایی مربوط به خاطرات به‌صورت رنگی چاپ شده است که به جذابیت‌های کتاب افزوده است.

این کتاب به قلم و تحقیق مریم مرادی کوه‌باد توسط نشر «راه‌ یار» در ۲۱۵ صفحه و به قیمت هفتادهزار تومان چاپ شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها