چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
نخستین بزرگراه فرهنگی کشور از همدان به زنجان ساخته می‌شود

زنجان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: نخستین بزرگراه فرهنگی کشور از همدان به زنجان ساخته می‌شود.

امراله حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ در زنجان افزود: با توجه به جایگاه سهروردی و بوعلی‌سینا در فرهنگ و تاریخ کشور، بنا شده بزرگراهی به نام این دو فیلسوف ساخته شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه پیگیری ساخت این پروژه یک سال به طول انجامیده است، افزود: در قالب این پروژه از آرامگاه ابوعلی سینا (بنیانگذار مکتب فلسفی مشاء) در شهر همدان تا زادگاه شیخ شهاب‌الدین سهروردی(بنیانگذار مکتب اشراق) بزرگراه حکمت ساخته خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه این بزرگراه شامل آثار تاریخی و زادگاه چند نفر از مشاهیر ایرانی هم خواهد بود، گفت: ارگ تاریخی سلطانیه، زادگاه حکیم هیدجی، مزار حضرت قیدار نبی(ع)، شهر سهرورد، غارکتله خور در گرماب هم در مسیر این بزرگراه پیش‌بینی شده است.
 
حسنی با اشاره به اینکه اخیرا رئیس انجمن مفاخر کشور نیز خبر از آماده‌سازی مقدمات این طرح بزرگ در کشور داد، افزود: پژوهشگاه وزارت ارشاد، مسئول آماده‌سازی طرح مطالعاتی این پروژه است.
 
وی با اشاره به اینکه استان زنجان و همدان دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری و آثار تاریخی هستند،گفت: طول این بزرگراه که ۱۴۶ کیلومتر است شامل همه این آثار خواهد بود.
 
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: شکل دادن یک خط فکری بین زنجان و همدان به خاطر شیخ سهروردی و ابن سینا از دیگر اهداف ساخت این پروژه است.
 
حسنی با بیان اینکه سال قبل در سالروز سهروردی نماد شیخ اشراق کلنگ‌زنی شد، افزود: اهالی سهرورد چند هکتار را به ساخت این‌ مکان اختصاص دادند تا کتابخانه و محلی برای تدریس فلسفه این شخصیت ساخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها