چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
حضور کتاب‌‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب دوحه/ میزبانی قطری‌ها از کتاب‌‌فروشان عراقی

سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه علاوه‌بر 500 ناشر، از 6 کتاب‌‌فروش عراقی میزبانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) و به نقل از آژانس خبری قطرنیوز، سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه، دوشنبه، 12 ژوئن با حضور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه و نخست وزیر قطر، با شعار «با خواندن رشد می‌کنیم» در محل نمایشگاه و مرکز همایش دوحه افتتاح شد. در این دوره از نمایشگاه کتاب دوحه بیش از 500 ناشر از 32 کشور حضور دارند.

این نمایشگاه با هدف تحکیم جایگاه فرهنگ در کشور و تأیید نقش محوری دانش در رنسانس جامعه قطری برگزار می‌شود. این نمایشگاه از ابتدای شکل‌گیری به دنبال تبدیل شدن به یک چراغ فرهنگی و فکری در قطر و منطقه بوده است. این دوره بزرگترین دوره برگزاری این رویداد است چرا‌که صدها ناشر داخلی، عربی و بین‌المللی با حدود 180 هزار عنوان و 750 هزار جلدکتاب در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

نمایشگاه کتاب دوحه که تا 21 ژوئن ادامه دارد، دارای برنامه‌های فرهنگی متنوع ازجمله شب شعر، 37 سمینار فرهنگی، علمی، ادبی، اجتماعی است. سالن فرهنگی این نمایشگاه با 116 رویداد ازجمله سمینارها و نشست‌های فرهنگی و رونمایی کتاب است. درحاشیه نمایشگاه کتاب امسال و در بخش کودکان، 48 کارگاه هنری و 87 نمایش و تئاتر عروسکی برگزار می‌شود؛ همچنین راهروی «المتنبی» میزبان 6 کتابفروشی از بغداد خواهد بود. برگزاری مراسم آشپزی به صورت زنده با اجرای 28 سرآشپز زن و مرد از دیگر برنامه‌های جانبی این رویداد است. فضای مرکزی سالن نمایشگاه نیز شاهد برپایی آثار هنری مانند نواختن عود، ویولن، هنر پلاستیک و عکاسی است.

در افتتاحیه این نمایشگاه، امیر قطر و وزیر امور خارجه این کشور از غرفه‌های نمایشگاه بازدید کردند و در جریان غرفه شرکت‌های انتشاراتی قطر، عربی و خارجی و همچنین آخرین نشریات، کتاب‌ها و مکتوبات سازمان‌های دولتی، مؤسسات فرهنگی عربی و بین‌المللی قرار گرفتند؛ همچنین از غرفه سفارتخانه‌های حاضر در این کشور به‌ویژه غرفه عربستان سعودی، مهمان ویژه دیدن کردند.

آنها همچنین از غرفه‌های مربوط به کودکان بازدید کردند و در جریان فعالیت‌های فرهنگی این بخش از نمایشگاه از‌جمله سمینارها و سخنرانی‌ها قرار گرفتند. در این افتتاحیه تعدادی از میهمانان نمایشگاه، وزیران، رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک و مقامات ارشد حضور داشتند.

در این نمایشگاه، سمینارها و ورکشاپ‌ها، شب‌های فرهنگی، ادبی و موسیقی و جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور گروهی از نویسندگان، روشنفکران و مبتکران قطر و کشورها دیگر برای ترویج شعار این رویداد برگزار می‌شود.

شعار «با خواندن رشد می‌کنیم» نشان‌دهنده بومی‌سازی کتاب‌ها، همراه با تأثیر آن‌ها در گسترش آگاهی است. همان‌طور که ایده‌های دنباله‌دار، درها را به سوی آینده می‌گشاید، این شعار، نمایشگاه کتاب دوحه را به ایستگاهی حیاتی برای تقویت دانش و نگاه اجمالی به تجربیات کشورهای دیگر درگذشته و حال تبدیل می‌کند.

عربستان سعودی؛ مهمان ویژه نمایشگاه دوحه
عربستان سعودی با 25 ناشر، به‌عنوان مهمان ویژه سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب دوحه حضور دارد. به گفته مدیر‌عامل کمیسیون ادبیات، نشر و ترجمه عربستان سعودی، محمدحسن علوان، غرفه عربستان، با حال و هوایی از فرهنگ عربستان سعودی، اعم از ادبیات، هنر، میراث، مد و همچنین سایر اشکال فرهنگ سعودی از دوران باستان در این نمایشگاه حاضر است. این غرفه علاوه بر انتشارات وزارت فرهنگ عربستان، آثار تاریخی و نسخه‌های خطی اصلی را نیز به نمایش می‌گذارد.

مدیرعامل کمیسیون ادبیات، انتشارات و ترجمه عربستان سعودی بر توجه ویژه‌ای که این کمیسیون به بخش انتشارات، به ویژه نشر دیجیتال دارد، تأکید کرد و گفت: این کمیسیون توجه ویژه‌ای به نشر دیجیتال دارد و از دیجیتالی شدن کتاب‌ها و فعالیت ناشران مستقل در این امر حمایت می‌کند؛ همچنین هزینه‌های تبدیل کتاب‌های کاغذی به کتاب‌های دیجیتالی را که با دستگاه‌های خواندن الکترونیکی و پلتفرم‌های جهانی کتاب‌های دیجیتال سازگار است، پوشش می‌دهد.

تاریخچه نمایشگاه کتاب قطر
نخستین دوره نمایشگاه کتاب دوحه سال 1972 با حمایت کتابخانه ملی قطر(اولین کتابخانه ملی در حوزه خلیج فارس) برگزار شد. این نمایشگاه در ابتدا قرار بود به صورت دوسالانه برگزار شود اما از سال 2002 به صورت سالانه برگزار شد.

این نمایشگاه پس از موفقیت در جذب بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انتشارات بین‌المللی توانست، تحسین جامعه بین‌المللی را برانگیزد. در نخستین دوره این نمایشگاه بیش از 20 انتشارات بزرگ خارجی حضور داشتند که اکنون این عدد به 340 انتشارات خارجی از 34 کشور در فضایی به وسعت 29 هزار متر مربع رسیده است.

از سال 2010 قطر در نمایشگاه کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، ترکیه، ایران، ژاپن، برزیل، آلمان و فرانسه به‌عنوان کشور مهمان ویژه حضور داشته است.

 نمایشگاه کتاب دوحه، با فراهم کردن فضایی برای تبادل فرهنگ و آموزش، فرصتی ایجاد کرده است تا کشورها، قدرت فرهنگ را در کنار هم جشن بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها