چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
اسطوره‌ اصلی رمان «نگهبان سرو» آرش کمانگیر است

قم - علی مهر نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به استفاده از اسطوره در رمان «نگهبان سرو» تصریح کرد: اسطورۀ اصلی رمان «نگهبان سرو» آرش کمانگیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، رویا حسینی مجری و کارشناس ادبی در  چهل و پنجمین جلسه‌ «عصرانه داستان» که عصر دوشنبه در حوزه هنری استان قم برگزار شد، به معرفی رمان «نگهبان سرو» پرداخت و گفت: این رمان با موضوع محیط زیست و برای مخاطب نوجوان نوشته شده است.  داستان، روایت نوجوانی به نام سپهر است که در مازندران زندگی می‌کند. پدرش جنگلبان است ولی در یک درگیری جنگلی با قاچاقچیان، آسیب دیده و به تازگی اخراج شده است. زندگی بر سپهر و خانواده‌اش سخت می‌گذرد اما درخت سرو 500 ساله در خطر است و پدر سپهر نمی‌تواند بنشیند و کاری نکند.
 
 فاطمه نفری، نویسنده اثر در بخشی از این برنامه بیان کرد: ایده‌ داستان را از مدت‌ها پیش داشته‌ام و در جشنواره‌ حماسی ترغیب به نوشتن آن شدم. در این اثر از اسطوره آرش کمانگیر، و داستان زال و سیمرغ بهره برده‌ام.
 
وی ادامه داد: همچنین از افسانۀ نبرد الهه باران، تیشتر با اپوشه، دیو خشکسالی و داستان‌های عامیانه‌ای همچون امیر و گوهر استفاده کرده‌ام.
 
این نویسنده تصریح کرد: من در این اثر از اقلیم شمال کشور استفاده کردم. اقلیم مازندران را به خاطر ظرفیت داستانی‌اش انتخاب کردم و تلاش کردم تا یک داستان حماسی اقلیمی بنویسم.
 
در بخش دیگری از این نشست علی مهر یادآور شد: نام داستان نمادین است و «سرو» نشان ایران آزاد و سرفراز است؛ و نگهبان سرو، قهرمانانی هستند که از ایران پاسداری و حفاظت می‌کنند.
 
وی افزود: اسطوره‌ اصلی اثر، آرش کمانگیر است و بارزترین وجه آن، کمان است که‌ در داستان به صورت موروثی به سپهر، قهرمان و راوی داستان رسیده تا نقش خود را در نبرد با قاچاقچیان چوب، ایفا کند. داستان این ظرفیت را داشت تا با همین ماجراپردازی، پرداختِ بیشتری روی آن انجام  می‌شد و حجم آن افزایش می‌یافت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها