شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
مدارا با اختلال شناختی خفیف و کاهش خطر تبدیل شدن آن به آلزایمر

این کتاب برای افرادی نوشته شده که با اختلال های شناختی خفیف مواجه هستند و خود و یا عزیزانشان به تازگی تشخیص اختلال شناختی خفیف دریافت کرده‌اند. این افراد می‌توانند از این کتاب برای درک بهتر این اختلال، روش‌های کاهش خطر تبدیل شدن آن به آلزایمر و نحوه زندگی با این اختلال و ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنند.

شراره فرهی منش مترجم کتاب «مدارا با اختلال شناختی خفیف» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: کتاب «مدارا با اختلال شناختی خفیف»  یک کتاب راهنمای جامع است که اطلاعات و توصیه‌هایی را برای افرادی که تشخیص اختلال شناختی خفیف (MCI) دریافت کرده‌اند و همچنین مراقبان آنها ارائه می‌دهد. این کتاب طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با این اختلال از جمله علل، علائم و تشخیص این بیماری را پوشش می‌دهد. همچنین راهبرد‌های عملی برای مقابله با چالش‌های اختلال شناختی خفیف مانند از دست دادن حافظه، دشواری در انجام وظایف روزانه و تغییرات در خلق و خو یا رفتار ارائه می‌دهد.
 
او ادامه داد: نویسنده در سراسر کتاب بر اهمیت درگیر ماندن در فعالیت‌ها و تعاملات اجتماعی، حفظ یک سبک زندگی سالم و درخواست حمایت از خانواده، دوستان و متخصصان مراقبت‌های سلامتی تاکید می‌کند. او نکاتی را برای بهبود حافظه، منظم ماندن و مدیریت استرس و اضطراب ارائه می‌دهد. این کتاب همچنین شامل داستان‌های شخصی از افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف و مراقبان آنها است که نمونه‌های واقعی از نحوه مدیریت این بیماری و حفظ کیفیت زندگی خوب را ارائه می‌کند.

او افزود: به طور کلی، کتاب «مدارا با اختلال شناختی خفیف» منبع ارزشمندی برای هر کسی است که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است وعلاوه بر این راهنمایی عملی و حمایت عاطفی را برای کمک به گذر از چالش‌های زندگی با این اختلال ارائه می دهد.
 
 به گفته فرهی، این کتاب برای افرادی نوشته شده که با اختلال‌های شناختی خفیف مواجه هستند و خود و یا عزیزانشان به تازگی تشخیص اختلال شناختی خفیف دریافت کرده‌اند. این افراد می‌توانند از این کتاب برای درک بهتر این اختلال، روش‌های کاهش خطر تبدیل شدن آن به آلزایمر و نحوه زندگی با این اختلال و ارتقای کیفیت زندگی خود استفاده کنند.
 

او یادآور شد: کتاب از زبان ساده و روانی استفاده کرده و به طور کلی برای عموم قابل استفاده است. البته درک موضوع اختلالات شناختی خفیف و روش‌های مدیریت آن، به دانش اولیه از بیماری و سطح سواد خواندن کتاب بستگی دارد. بنابراین کتاب به زبان ساده و روان نوشته شده و برای همه افراد با هر سطح سوادی مناسب و قابل فهم است. نویسنده به زبانی ساده و قابل فهم با خواننده‌ها ارتباط برقرار می‌کند و مفاهیم پیچیده را با استفاده از مثال‌های واقعی و تصاویر توضیح می‌دهد.

فرهی بیان کرد: با توجه به اینکه این کتاب مختص افرادی است که با اختلال شناختی خفیف مواجه هستند، بسیاری از مخاطبان این کتاب افرادی با سن بالا هستند که قصد دارند راهکارهایی برای کنترل این اختلال و بهبود وضعیت خودشان پیدا کنند. البته افرادی که دارای علاقه به موضوعات بهداشت روانی، بهبود کیفیت زندگی و بهبود عملکرد شناختی هستند نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

این محقق یادآور شد: با توجه به این که این کتاب از نظر محتوایی و زبانی به سادگی و روانی نوشته شده است، از بازخوردهای مثبت بسیاری از خوانندگان برخوردار بوده است. خوانندگان بیشتر از روش‌های مفید برای مقابله با اختلالات شناختی خفیف خود در این کتاب استفاده کرده و آن را به دیگران توصیه کرده‌اند.
 
 این مترجم در پاسخ به این سوال که نگاهتان نسبت به عمومی‌سازی دانشی که در این کتاب درج شده است چیست؟ توضیح داد: به طور کلی عمومی سازی دانش و اطلاعات بسیار مهم است، زیرا می‌تواند به افزایش آگاهی و دانش جامعه و کاهش ابهام و اشتباه در مورد موضوعات مختلف منجر شود. در مورد کتاب «مدارا با اختلال شناختی خفیف»  با توجه به اینکه برای تشخیص و درمان اختلال‌شناختی خفیف، نیاز به همکاری بین بیمار، خانواده و گروه درمانی داریم، عمومی سازی اطلاعات بسیار مفید است.

فرهی عنوان کرد: با به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد علایم، تشخیص، راهکارها و راهبرد‌های مدیریت اختلال شناختی خفیف، افراد مبتلا و خانواده‌هایشان می‌توانند بهتر متوجه شوند که چگونه با این بیماری مواجه شوند و درمان بهتری را تجربه کنند. همچنین، عمومی سازی دانش می‌تواند به پژوهش‌های بیشتر در زمینه اختلال شناختی خفیف و درمان آن کمک کند. به طور کلی، عمومی سازی دانش و اطلاعات در مورد مسائل سلامتی، مهم است و می‌تواند به بهبود سلامت و کاهش بار بیماری در جامعه کمک کند.
 
او ادامه داد: با توجه به مطالب کتاب و هدف اصلی آن، ضرورت اصلی برای انتشار کتابی در باب موضوع «مدارا با اختلال شناختی خفیف»، آگاهی بخشی به افرادی است که با این ناتوانی شناختی مواجه هستند وهمچنین خانواده‌های آنها. بنابراین، این کتاب می‌تواند برای همه علاقه‌مندان و افرادی که به هر دلیلی با اختلال شناختی خفیف درگیر شده‌اند، قابل فهم باشد.

فرهی تاکید کرد: در کل، ضرورت اصلی برای انتشار کتاب «مدارا با اختلال شناختی خفیف»، تأکید بر ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های مربوط به نقص حافظه و اختلال‌های شناختی و روش‌های مقابله با آن است. از این رو، مخاطبان اصلی کتاب افرادی هستند که با این اختلال روبرو هستند، به خصوص افراد مسن که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال شناختی خفیف هستند. همچنین، این کتاب برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی و علوم رفتاری که با این اختلالات روبه رو هستند، مفید است.
 
او همچنین بیان کرد: در کتاب، از اصطلاحات تخصصی استفاده شده است، اما به طور کلی زبان آن ساده و قابل درک برای عموم مردم است. به همین دلیل، این کتاب برای هر شخصی که به دنبال اطلاعات و راهنمایی درباره  اختلال شناختی خفیف باشد، مفید است. با توجه به بازخورد‌هایی که درباره این کتاب دریافت شده، مشخص شده است که خوانندگان بسیاری از این کتاب استفاده کرده‌اند و محتوای آن را مفید و کاربردی ارزیابی کرده‌اند.
 
کتاب «مدارا با اختلال شناختی خفیف؛ راهنمای مدیریت کاهش حافظه، آموزش مؤثر مغز و کاهش خطر زوال عقل» نوشته مری جردن به ترجمه شراره فرهیمنش از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها