پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
روایت تاریخی از عملیات مسلم با پتانسیل ساخت مستند

کتاب «خروج از بن بست» به عنوان اثری تاریخی که می‌تواند منبع کتاب‌ها و مستندها در آینده باشد، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «خروج از بن بست» با حضور یحیی نیازی نویسنده و محمدعلی صمدی کارشناس ادبیات پایداری در سالن یاس نمایشگاه کتاب برگزار شد.
یحیی نیازی در این نشست  با اشاره به محوریت کتاب «خروج از بن بست» اظهار کرد: نام کتاب به اتفاقات سال دوم دفاع مقدس می‌پردازد، زمینه‌سازی جنگ، اشغال برخی نقاط کشور و آزادسازی مناطق کشور مقاطع مختلف جنگ است، از مهر ۶۰ تا مرداد ۶۱ بخش اعظم کشور را آزاد کردیم و موفق شدیم دنیا را به یک حیرت قابل ملاحظه فرو ببریم.

وی افزود: وقتی عملیات رمضان با ناکامی روبه‌رو شد به یک بن‌بست خوردیم، باید بعد از این عملیات کاری می‌کردیم که دوباره به موفقیت برگردیم، البته استکبار مانور زیادی روی ناکامی ایران در عملیات رمضان داد، ما به همین دلیل باید حفظ تهاجم می‌کردیم.

نویسنده کتاب «خروج از بن بست» اضافه کرد: عملیات مسلم‌ابن عقیل که قرار بود محدود باشد، به یک عملیات نیمه گسترده تبدیل شد، این امر باعث شد فرماندهان در منطقه حاضر شوند.

نیازی تاکید کرد: من سراغ این کتاب نرفتم، این کتاب خودش سراغ من آمد، با توجه به اینکه من قبلا در انتشارات روایت فتح فعالیت می‌کردم و خط رسم این انتشارات را دنبال می‌کردم، با تغییر انتشارات نوشتن سخت‌تر شد، به همین دلیل کتاب از سال ۹۴ تا ۹۸ نوشته شد و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ویرایش و بازنویسی شد و مجموعا حدود ۶-۷ سال این کتاب زمان برد.

وی تصریح کرد: کتاب‌های کارنامه جنبه کاملا تاریخی دارد، همچنین در ۵۰سال آینده که افراد جنگ دیده دیگر حاضر نیستند، می‌تواند این کتاب‌ها منبع خوبی برای فیلم‌ها و کتاب‌ها باشد و منبع آفرینش آثار هنری است.
نویسنده کتاب «خروج از بن بست» افزود: رزمندگان ما هیچ‌گاه درگیر سازمان‌ها و خط‌ها نبودند،‌ دیده می‌شود نیرویی که مدتی در جنوب بوده است برای کمک به غرب می‌رود این یک خصوصیتی بارز است که هدف رزمندگان فقط خدمت بوده‌است.

کتاب وارد جزئیات می‌شود
همچنین محمدعلی صمدی در این نشست اظهار کرد: کتاب مجموعه کامل پژوهشی در خصوص یک عملیات متوسط است، البته یک تفاوت سبک نوشتاری دارد که به مجموعه مرکز اسناد و تحقیقات بنیاد شهید و حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است، این دست خط مربوط به مرکز اسناد است که سبک خاص خود را دنبال می‌کند.
وی افزود: کتاب‌های کارنامه عملیات، کتاب‌های تخصصی محسوب می‌شود، وارد جزئیاتی می‌شود که برای مخاطب عمومی جذابیتی ندارد، در حالی که در کار تخصصی هرچقدر وارد جزییات شوند بهتر است، البته خلاصه کتاب‌های کارنامه عملیات می‌تواند برای مخاطب عام جذابیت داشته باشد.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها