پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
سند تحول قوه قضاییه وام‌دار این کتاب است

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی گفت: کتاب «تغییر در حکمرانی قضایی» به یک معنا سند اولیه سند تحول قضایی است، سندهای دیگری از قبل بوده‌ اما سند تحول فعلی وام‌دار این کتاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «تغییر در حکمرانی قضایی» با حضور حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی و  امیرحسین حاجی زاده مدیر اندیشکده مطالعات حکمرانی قضایی در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد. 

حاجی زاده در این نشست اظهار کرد: پنج سال از نوشتن کتاب گذشته است، دو سه سال گذشته حضور منظمی در قوه قضائیه داشتیم و نگاه ما خیلی گسترده شد، تحلیل‌های حال حاضر ما پخته شده‌است که دست مایه جلد دوم کتاب «تغییر در حکمرانی قضایی» می‌شود و امیدواریم سال آینده در نمایشگاه کتاب رونمایی شود.

او افزود: کتاب مسئله محور است، یک مشکل شناسایی می‌شود که فاصله زیادی با حالت آرمانی دارد، در این روش سطح درگیری بالای عمومی مدنظر است و مشکل صنفی نیست، البته ما در کتاب در مشکل نمی‌مانیم و سراغ ریشه می‌رویم و کتاب به ریشه می‌پردازد.

مدیر اندیشکده مطالعات حکمرانی محنا در خصوص میزان اثرگذاری کتاب «تغییر در حکمرانی قضایی» روی قوه قضائیه تصریح کرد: بعد از انتشار این کتاب قوه قضاییه از یک نقطه حاشیه‌ای به نقطه توجه مردم آمد، که جزء اتفاقاتی بود که در روند تغییر قوه قضاییه رخ داده است.

حاجی‌زاده با اشاره به الکترونیکی شدن چک‌ها گفت: ایجاد سامانه صیاد به عنوان یکی از پیگیری‌های قوه قضاییه برای کاهش مشکلات چک‌های بی‌محل بود، که بعد از اعمال این قانون مشکلات قانون چک‌های بی‌محل ۵۰-۶۰ درصد کاهش داشته است که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

او افزود: اگر در بخش‌هایی از قوه قضائیه اقداماتی صورت بگیرد حدود ۹۰ درصد سند تحول اعمالی می‌شود، که شامل سازمان ثبت، مرکز آمار، مرکز فناوری اطلاعات، مرکز وکلا و دادستانی کل است. با تحول آنها تغییراتی در روند زندگی مردم اعمال می‌شود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی در این نشست اظهار کرد: سال ۹۷ بود که نگارش کتاب شروع می‌شود. ما در سال ۹۷ در سپهر حکمرانی قضایی کشور با تحول حکمرانی قضایی روبه‌رو نبودیم و این کتاب جزء اولین کتاب‌هایی است که منجر به تحول حکمرانی قضایی می‌شود.

وی افزود: این کتاب به یک معنا سند اولیه سند تحول قضایی است، سندهای دیگری از قبل بوده‌ اما سند تحول فعلی وام‌دار این کتاب است و بسیار ارزشمند است که یک کتاب مقدمه یک سند تحول شده‌است.

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی ادامه داد: خیلی از اندیشکده‌ها بعضی اوقات ناامید می‌شوند که آیا تاثیرگذار هستند یا خیر، در حالی که اندیشکده‌ها کاملا مسئله محورند، کتاب «تغییر در حکمرانی قضایی» محصول یک کار اندیشکده‌ای در یکی دو سال بود که منجر به سند تحول یکی از قوا شد.

ابراهیمی اضافه کرد: در حکمرانی کشور با یک خطاهای ویژه و راهبردی روبه‌رو هستیم که تغییر در حکمرانی کشور را به تعویق می‌اندازد، کشور ما به شدت ایدئولوژی زده است، این مشکل فعلا حل نمی‌شود مگر اینکه با کنار گذاشتن فلسفه مشکلات را از میدان حل کنیم که کتاب «تغییر در حکمرانی قضایی» همین روند را پیش گرفته است‌.

او تأکید کرد: کتاب بعدی باید تحول در حکمرانی قضایی باشد، به نظر من کتاب بعدی می‌تواند گام بعدی تحول باشد.

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی افزود: کمتر سندی را داریم که مثل سند تحول قضایی مورد تاکید رهبر باشد، خود رهبر نیز در چندین سال گذشته این روند تحول را پیش گرفتند، رهبر بسیار از این سند تعریف کردند که باعث افتخار گروه نویسندگان آن است.

وی اضافه کرد: نگاه ریشه‌ای به مشکلات قضایی وجود ندارد، قولنامه در هیچ‌جای جهان اعتبار ندارد، به جای پیگیری قضایی ملک‌های قولنامه‌ای باید ریشه مسائل دیده شود مثلا معامله ملک قولنامه‌ای ممنوع شود و همه خرید و فروش‌ها در سامانه انجام شود.

ابراهیمی تأکید کرد: آخرین کمیسیونی که در مجلس فعلی تشکیل شد، کمیسیون حقوقی قضایی بود، زیرا در آن تغییر حکمرانی قضایی مذنظر است و زحمت زیادی دارد اما یکسال این کمیسیون تشکیل نمی‌شد، یعنی این موضوع دغدغه نمایندگان مجلس نیست.

وی اضافه کرد: پول و منابع انسانی قوه قضاییه را قوه اجرائیه تامین می‌کند، باید قوه قضائیه به استقلال برسد، همچنین زیرساخت‌های IT باید ارتقا پیدا کند، آخرین مانع تحول بحث مدیریتی است، همه مدیران قوه قضائیه صرفا حقوقی و قضایی هستند، اینکه یک نفر قاضی است دلیل نمی‌شود مدیر خوبی شود، این یک مشکل بزرگ در کل کشور است.

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی افزود: با طیفی از مدیران در قوه قضاییه روبه‌رو هستیم که نگاه سیستمی دارند که می‌تواند امیدبخش باشد، حقوق برای مدیریت نیست، حقوق برای بیان و پیگیری است.

وی خاطر نشان کرد: سند تحول نتیجه نگاه اندیشکده‌ای بوده است، ما روی کمک اندیشکده‌ها خیلی حساب کرده‌ایم، البته فاصله بین اندیشکده و مشکلات میدان زیاد است اما اگر برنامه بلندمدت باشد اندیشکده‌ها نقش مهمی در حل مشکلات دارد.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها