چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
تولید شعر برای مخاطب فردا نیازسنجی لازم دارد

اکرامی‌فر گفت: تولید شعر برای مخاطب فردا، نیازسنجی لازم دارد و محصولی که تولید می‌شود باید بسته‌ای رسانه‌ای باشد که شعر جزئی از آن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود اکرامی‌فر شاعر در نشست بررسی کنگره‌های شعر دفاع مقدس در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ارزش‌های ملی یک جامعه مقدس هستند و مردم حاضرند برای حفظ این ارزش‌ها جانشان را بدهند، در این صورت کلمات یک شعر، حکم یک گلوله را دارند و مصداق شعر دفاع مقدس می‌شوند.

وی درباره مراحل مختلف اثرگذاری یک شعر گفت: گام اول ایجاد تهییج است. وقتی جبهه‌ها خالی است و می‌خواهیم مردم را برای حضور در سنگرها ترغیب کنیم می‌خوانیم: ای لشکر صاحب الزمان! آماده باش! آماده باش! مرحله بعد از آن توصیفی است که به وصف رشادت‌ها می‌پردازد. مرحله بعد تبیینی است که وقتی جنگ تمام شده و چندین سال از جنگ گذشته دراین شرایط مردم کم کم درباره چرایی جنگ می‌پرسند. اینجا ما با شعر پاسخ می‌دهیم: تا چراغ از تو نگیرد دشمن! و در گام بعد وارد مرحله اجتماعی شعر می‌شویم که مشکلات ناشی از جنگ از جمله درد دل فرزند شهید، تنهایی همسر شهید و مسائل مبتلا به جانبازان همه در قالب شعر مطرح می‌شود.

ناصر پروانی در خصوص میزان استقبال جوانان از شعر دفاع مقدس گفت: بنده با توجه به رصدی که در جشنواره‌های شعر داشته‌ام شاهد بوده‌ام که نسل جوان دهه هشتاد که از جنگ فقط خوانده و شنیده با اشتیاق از جنگ می‌سراید. اگر چه من معتقدم روحیه دفاع طلبی و جنگیدن به معنای دفاع از عقاید و ارزش‌ها بسیار موفق بوده است. همچنان که می‌بینیم در جشنواره فیلم‌های دفاع مقدس هم از نگاه داوران و هم از نظر مردم به عنوان اثر برتر شناخته می‌شوند.

اکرامی‌فر درباره ضرورت ورود به مسئله آینده پژوهی و مخاطب سنجی اظهار داشت: ما تا به امروز برای تولیدات‌مان نیاز سنجی نکرده‌ایم. همیشه تجربی پیش رفته‌ایم. اما این روش برای آینده جواب نمی‌دهد. باید برای فردا ادبیات تولید کنیم تا بتوانیم پیوند نسلی را حفظ کنیم. فردا، فردای هوش مصنوعی است. ما دیگر شهروند نداریم. جهان‌وندهای شهرنشین داریم و ارزش‌های ملی قومی در دل ارزش‌های جهانی هضم می‌شوند. فلذا فردا فقط با شعر نمی‌توانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم بلکه باید بسته‌ای رسانه‌ای تولید کنیم که شعر جزئی از آن باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها